شناسهٔ خبر: 71019200 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

با حضور مشاور وزیر آموزش و پرورش:

ستاد توسعه عدالت در فضاهای آموزشی کردستان تشکیل جلسه داد

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان صبح امروز و با حضورضرغام پرنیان مشاور وزیر

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان صبح امروز و با حضورضرغام پرنیان مشاور وزیر آموزش و پرورش و استاندار این استان ستاد توسعه عدالت در فضاهای آموزشی این استان برگزار شد.

هاشم ناظمی جلال در ابتدای این نشست ضمن تقدیر از حمایت های مجموعه استانداری و دستگاههای زیر مجموعه گفت:  آموزش و پرورش بعنوان بزرگترین دستگاه اجرایی کشور نیازمند همکاری و مشارکت کلیه نهاد ها و دستگاهها برای رفع موانع خود هست و قطعا بدون بهره گیری از ظرفیت های برون سازمانی نخواهد توانست اهداف مد نظر را تحقق بخشد.

وی در ادامه عنوان کرد: بحث فضا های آموزشی بخصوص در استان کردستان نیاز به مشارکت همگانی در راه رفع مشکلات و برقراری عدالت آموزشی دارد شاید با توجه به اینکه اعتبارات ملی امکان رفع  سریع این نواقص را در فاصله زمانی کوتاه ندارد لذا می طلبد این چالش ها با یک عزم عمومی  و برنامه ریزی دقیق و عملیاتی کردن آن بر اساس یک نقشه راه رفع گردد.

ابراهیم مرادی مدیر کل نوسازی مدارس استان کردستان هم در این جلسه گزارش تکمیلی از وضعیت فضا های آموزشی استان را ارائه داد و نیاز مندی و مشکلات منطقه را اعلام نمود تا با بررسی های لازم در راستای برقراری عدالت آموزشی تلاش لازم صورت پذیرد.

مدیر کل نوسازی مدارس با توجه به تاکیدات رئیس جمهور محترم گفت:  برای هدایت و راهبری نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی با مشارکت مردم  از ظرفیت نهاد ها ، موسسات و نیز کمک خیرین مدرسه ساز و و همچنین بهره گرفتن از اعتبارات ملی و استانی کمک خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه تعداد دانش‌آموزان مدارس دولتی روستایی ۶۵ هزار و ۴۳ نفر معادل ۲۳ درصد است و ۲۲۱ هزار و ۴۵۴ دانش‌آموز در مدارس شهری معادل ۷۷ درصد در استان تحصیل می‌کنند و بیشتر کلاس ها در سطح شهر های استان بالای 35 نفر دانش آموز دارد؛ و اینکه این تراکم درشهرهای سنندج ، سقز ، مریوان و بانه متاسفانه با توجه به رشد جمعیت و مهاجرت به شهرها  مدارس با ترکم بالای روبرو شده است.

مرادی همچنین میانگین سرانه آموزشی کشوری را ۵.۴۵ متر مربع و این رقم را در کردستان ۴.۸۱ مترمربع عنوان کرد که  در پایان برنامه هفتم توسعه باید به ۶.۱ درصد برسد.  



ضرغام پرنیان مشاور وزیر آموزش و پرورش نیز در این نشست اظهار کرد: برای جبران بحران کمبود فضاها و وضعیت فیزیکی نامطلوب آموزشی، راهی جز تنوع بخشی بودجه و استفاده از راه های متنوع جذب اعتبار نداریم.

وی با تاکید بر برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره مجمع خیرین مدرسه ساز بومی، افزود: مشارکت مردم می تواند در زمینه رفع مشکل کمبود فضاهای آموزشی بسیار تاثیرگذار باشد و بی شک با برگزاری این جشنواره می توان خیرین و مردم را پای کار آورد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رییس جمهور بر توسعه عدالت آموزشی تاکید دارد و ناترازی ها در کمیسیون های تخصصی بررسی می شود، گفت: همه ما باید برای ایجاد عدالت آموزشی تلاش کنیم تا فضا و تجهیزات در همه شهرها و روستاها یکسان باشد.

وی ادامه داد: استان کردستان با مشکلات زیادی روبرو است و استاندار به تنهایی نمی تواند این مشکلات را رفع کند، بنابراین همه دستگاه ها باید پای کار آمده و مسئولیت اجتماعی خود را در این زمینه انجام دهند.

پرنیان تاکید کرد: شرکت های خصوصی نیز باید در مسئولیت اجتماعی آستین بالا بزنند لذا لازم است جلسه‌ای با این شرکت ها تشکیل شود و از ظرفیت آنان برای ایجاد فضاهای آموزشی استان استفاده کرد.

وی مولدسازی را یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای جبران کمبود فضاهای آموزشی اعلام کرد و گفت: دستگاه ها نباید در این زمینه مقاومت کنند بلکه باید با کمک همدیگر زمینه برای رفع این مشکل و ارتقای کیفیت آموزشی تلاش کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: نظام آمایش در کشور و استان ما درست پیش بینی نشده است و وضعیت فضاهای آموزشی در بانه و مریوان موید این مطلب است.

وی همچنین خواستار توجه به امر مدرسه سازی در شهرک های جدید شد و گفت: موضوع مولدسازی نیز یک قانون است و باید اجرایی شود و دستگاه ها باید این مهم را با جدیت مورد توجه قرار دهند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان با بیان اینکه هم اکنون با نا ترازی در فضاهای آموزشی استان مواجه هستیم گفت: اجرای مدارس پیش ساخته قابل انتقال راهکاری برای جبران این ناترازی است و ضوابط مندی آن آماده شده است وامیدواریم اجرا شود.

اکبر محمدی با تاکید بر اینکه شیوه های نوین آموزشی باید بازنگری شود، گفت: در زمینه تأمین فضاهای آموزشی مکان محور بودن مساله مهمی است و باید مورد توجه جدی باشد.

وی یادآور شد: در قانون تشکیل شورای آموزش و پرورش ظرفیت‌هایی وجود دارد که احصا نشده است و باید در استان این مهم پیگیری شده و در زمنیه احصای زمین و مالکیت آن برای فضاهای آموزشی تلاش شود.