محمدرضا نظریان در نشست اخیر با نخبگان آموزشوپرورش استان، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع نخبگان اظهار کرد: با توجه به نظرات علمی و پژوهشی که در جلسات نخبگانی مطرح میشود، به شدت باور دارم که باید از ظرفیت کانون نخبگان برای رفع مشکلات آموزشوپرورش بهره برد و برای این منظور، حمایتهای بیشتری از سوی بنده و تیم مدیریتی استان انجام خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت پژوهش در حل مسائل آموزشی، به چالشهای موجود در مدیریت آموزشوپرورش اشاره کرد و افزود: بسیاری از مشکلات تنها مطرح میشوند بدون اینکه راهکارهای اجرایی مناسب برای آنها در نظر گرفته شود و این مسائل بهویژه زمانی که مبتنیبر دادههای علمی و پژوهشی نباشند، نمیتوانند مؤثر واقع شوند و به همین دلیل، باید از خرد جمعی و دادههای پژوهشی برای ارائه راهکارهای مؤثر استفاده کنیم.
مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان با تأکید بر لزوم تحلیل علمی مشکلات و آسیبهای موجود در آموزشوپرورش، ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی ما همراستا نبودن جامعه با نظام تعلیم و تربیت است و به طور مثال، مشکلاتی که در سطح مدارس وجود دارد، بهدرستی در ادارات و وزارتخانهها منعکس نمیشود و به همین دلیل، اهداف و نیتهای سیاستگذاران در عمل محقق نمیشود.
نظریان به مشکلات خاصی همچون آسیبهای اجتماعی، بیانگیزگی تحصیلی در مدارس اشاره کرد و گفت: کانون نخبگان در این زمینهها پژوهشهایی انجام دهد و راهکارهای علمی و عملی برای حل این چالشها ارائه کند.
وی با اشاره به اهمیت تربیت دانشآموزانی توانمند و مسئولیتپذیر خاطرنشان کرد: آموزشوپرورش باید به دنبال تربیت دانشآموزانی باشد که در تمام ابعاد زندگی مهارت و توانایی لازم را داشته باشند و ما باید بهجای تمرکز صرف بر دانشآموزان دانشمند، به تربیت دانشآموزان توانمند توجه کنیم.
به گزارش ایسنا و به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزشوپرورش استان اصفهان، نظریان بر لزوم استفاده از فناوریهای نوین و هوش مصنوعی در مدارس تأکید کرد و افزود: یکی از راههای ارتقای کیفیت آموزشی، بهرهگیری از فناوریهای نوین، بهویژه هوش مصنوعی، در فرآیند تدریس و یادگیری است و این تکنولوژیها میتوانند به معلمان کمک کنند تا از دغدغههای اجرایی خود کاسته و دانشآموزان را بهصورت شخصیسازیشده آموزش دهند.
مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان تصریح کرد: کانون نخبگان در تحلیل مسائل اصلی آموزشوپرورش و ارائه راهکارها و پژوهشهای علمی باید فعالانه مشارکت کنند و در مسیر اصلاحات آموزشی، باید از پژوهش و دادههای علمی برای بهبود کیفیت و رفع مشکلات استفاده کنیم.
وی خاطر نشان کرد: ما بهدنبال تغییر نگرشها و منشها در سطح سیستم آموزشی هستیم تا با ایجاد فضایی پویا و خلاق، دانشآموزانی توانمند تربیت کنیم که در تمامی ابعاد زندگی خود مسئولیتپذیر و موفق باشند.
انتهای پیام