شناسهٔ خبر: 70976694 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

وجود ۲۶۵ مدرسه سنگی، کانکسی و تخریبی در خوزستان - اکونیوز

اقتصاد ایران: اهواز - وزیر آموزش و پرورش گفت: در خوزستان ۱۰۷ مدرسه سنگی، ۴۲ مدرسه کانکسی، ۱۰۷ مدرسه تخریبی و ۳۲۹ پروژه نیمه‌تمام وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا کاظمی ظهر امروز پنجشنبه در نشست توسعه عدالت در فضای آموزشی با مشارکت مردم که در سالن شهرک نفت اهواز برگزار شد، اظهار کرد: رئیس جمهور مساله آموزش و پرورش را به عنوان زیربنای تغییر و تحولات یک کشور در اولویت دولت چهاردهم قرار داده است؛ مفتخریم که نظام مسائل آموزش و پرورش را با هدایت و رهبری وی استخراج کردیم.

وی ادامه داد: برای اولین بار است که در طول تاریخ ۴۵ ساله انقلاب اسلامی رئیس جمهور نه تنها مساله آموزش و بهداشت را در کنار اقتصاد و معیشت جزو مهمترین اولویت‌های دولت قرار داده بلکه وقت بی بدیل و بی نظیری در عمل گذاشته‌اند؛ تاکنون شاید بیش از ۱۵ جلسه با هدایت و راهبری وی تشکیل و تمام مسائل در حوزه محرومیت‌زدایی از فضا و همچنین کیفیت آموزشی دنبال شده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بنّایی رئیس جمهور در خشت‌گذاری یک مدرسه بیان کرد: امروز نیز این افتخار نصیب آموزش و پرورش شد که ریاست جمهوری در مراسم خشت‌گذاری یک مدرسه که با این الگوی جدید در اهواز ساخته می‌شود، با همراهی هیأت دولت و استاندار حضور پیدا کند؛ این کار نمادین یک پیام عمیق و وسیع اهمیت آموزش و پرورش را به جامعه و مردم القا و در عین حال ظرفیت‌های مردمی که می‌تواند در کنار آموزش و پرورش قرار گیرد را داشته باشیم.

کاظمی تصریح کرد: با وجود مسئولیت‌های اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی و بخش‌های مختلف کشور می‌توان تمام مسائل آموزش و پرورش را حل کرد؛ مطمئنم این نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران خواهد بود، این حرکت در حوزه فرهنگ، آموزش و طبیعتاً پیشرفت کشور تغییر اساسی و بنیادی به دنبال دارد.

خوزستان با این همه ظرفیت در تعلیم و تربیت مانده

وی با اشاره به اینکه تمام کشورهای دنیا برای طی مسیر توسعه از همین چرخش‌ها و مسیر استفاده می‌کنند، افزود: سیاست رئیس جمهور توسعه عدالت آموزشی هست که تحقق آن را از طریق محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی و کیفیت بخشی آموزش و پرورش دنبال می‌کنیم؛ طرح اجرایی آماده شده و به زودی موضوع کیفیت بخشی را با چهار محور اساسی توانمندسازی معلمان، تغییر و تحول در روش‌های یاددهی و یادگیری، تغییر در چیدمان کلاس‌ها و استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های جدید در یاددهی و یادگیری قطعاً مدارس دولتی و کیفیت کار آموزش و پرورش تغییر می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تدوین مدل و الگویی برای محرومیت‌زدایی از فضا یادآور شد: نظام مسائل فضای آموزشی را در هر استان آماده کردیم؛ این مدل در ۶ محور مدارس کانکسی، سنگی، نیمه‌تمام، مدارس با تراکم بیش از ۳۵ دانش‌آموز، مدارس تخریبی، نیازمند مقاوم‌سازی و مناطقی که سرانه فضای آموزشی آنها پایین‌تر از میانگین کشور (کمتر سه متر) اجرایی می‌شود.

کاظمی با اشاره به اینکه در کشور ۴۰ منطقه با شرایط مذکور وجود دارد، گفت: در خوزستان ۱۰۷ مدرسه سنگی، ۴۲ مدرسه کانکسی، ۱۰۷ مدرسه تخریبی و ۳۲۹ پروژه نیمه‌تمام وجود دارد؛ این برش برای تمام مناطق مشخص و حتی جی آی اس مدارس را نیز با تمام مشخصات آن تعیین و به طور کلی ظرفیت‌های هر منطقه را شناسایی کردیم.

وی اضافه کرد: خوزستان در حوزه پتروشیمی ظرفیت بسیاری دارد، شایسته نیست با وجود این همه ظرفیت‌های اقتصادی و صنایع مثل نفت و فولاد ولی مردم برای اساسی‌ترین نیاز خود که تعلیم و تربیت است، مانده باشند، باید این‌ها را کنار ظرفیت مردم و خیران بگذاریم.

گروه‌های جهادی پای کار بیایند

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: امروز رئیس جمهور لباس کارگری به تن کرده و اهمیت تعلیم و تربیت را با تمام وجود به جامعه القا می‌کند، چه سرمایه‌ای از این بزرگ‌تر؟ مگر می‌شود با این همراهی عظیم نتوانیم نظام مسائل آموزش و پرورش را حل کنیم؟ قطعاً انجام می‌شود.

کاظمی با بیان اینکه راهبری تعریف و مسئولیت آن با استانداران است، اضافه کرد: در کنار راهبری حامیانی داریم که با رویکرد مشارکت پذیری از آنها ارتباطات بین بخشی را تنظیم می‌کنیم؛ همچنین حلقه‌های میانی مثل انجمن‌ها و مجمع خیرین داریم که در متن مساله قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: در مرکز هم مردم هستند، اگر مردم را در قالب گروه‌های جهادی سازمان یافته پای کار بیاوریم، بی شک نظام مسائل آموزش و پرورش حل می‌شود؛ الگوی عملیاتی را به دستور رئیس جمهور پزشکیان و تفاهم‌نامه مربوطه را هفته آینده به صورت مشترک با وزیر کشور امضا می‌کنیم.

برچسب‌ها: