به گزارش خبرگزاری ایمنا، سینمای ایران بهعنوان یکی از مهمترین رسانههای هنری و فرهنگی کشور، همواره تلاش کرده است تا به موضوعات پیچیده و چالشبرانگیز اجتماعی، سیاسی و تاریخی بپردازد؛ یکی از موضوعاتی که در سالهای اخیر مورد توجه فیلمسازان ایرانی قرار گرفته، پدیده ترور است.
ترور بهعنوان عملی خشونتآمیز که بیشتر ابعاد سیاسی و ایدئولوژیک دارد، در فیلمهای سینمایی ایرانی با نگاهی عمیق و چندبعدی به تصویر کشیده شده است؛ این فیلمها نهتنها به بازسازی وقایع تاریخی میپردازند، بلکه تلاش میکنند تا تأثیرات روانی، اجتماعی و سیاسی این پدیده را بر جامعه و افراد بررسی کنند.
ورود نسل جدید فیلمساز، توجه به سینمای امنیتی-جاسوسی و ترورهای صورت گرفته در تاریخ معاصر ایران، این اواخر بیشتر شده است؛ در واقع در دهه ۶۰ و ۷۰ کمتر فیلمهایی در این زمینه ساخته شد، اما در دهه ۹۰ تولید فیلم درباره ترورهای صورت گرفته در تاریخ معاصر ایران بیشتر مورد توجه قرار گرفت که در ادامه مروری بر این آثار خواهیم داشت:
ماجرای نیمروز
مهدویان این فیلم را بر اساس حوادث و اتفاقات واقعی ساخته و درام او بر اساس رابطه یکی از اعضای اطلاعات سپاه که به دنبال عاملان بمبگذاریها و ترورهای دهه ۱۳۶۰ و زنی که از اعضای گروه سازمان مجاهدین خلق است و در گذشته همدانشگاهی این مأمور بوده، شکل گرفته است. شخصیتهایی همچون مسعود کشمیری و عباس زریبافان که از عوامل نفوذی سازمان مجاهدین خلق بودند در فیلم به تصویر کشیده شدهاند.
رد خون
این فیلم که ادامه «ماجرای نیمروز ۱» است به ماجرای کشته شدن موسی خیابانی، یکی از افراد مؤثر سازمان تروریستی مجاهدین خلق میپردازد و قسمت دوم این فیلم به ماهیت تروریستی و غیرانسانی فرقه منافقین به سرکردگی مسعود رجوی میپردازد.
بادیگارد
ابراهیم حاتمیکیا در «بادیگارد» بهطور مشخص به موضوع ترور پرداخته است؛ بادیگاردی باسابقه به نام حیدر ذبیحی در یک حمله تروریستی موفق نمیشود که از شخصیت تحت حفاظتش مراقبت کند. او پس از این واقعه از طرف مسئولان ردهبالا مورد بازجویی قرار میگیرد. حیدر شخصیت آرمانگرایی دارد و نسبت به کاری که انجام میدهد دچار شک و تردید میشود، اما وقتی وظیفه محافظت از یک دانشمند جوان به او سپرده میشود و جانش را در راه حفاظت از او فدا میکند.
روز صفر
سال ۱۳۹۸ فیلم پرسروصدای «روز صفر» ساخته شد؛ فیلمی با موضوع تروریستی و بمبگذاری در نقاط مختلف کشور که در آن امیر جدیدی نقش اول را بازی میکرد. این اثر نخستین فیلم سعید ملکان در مقام کارگردان است، او توانست یک فیلم جاسوسی با تم جنایی را با تریلری به تصویر بکشد، با فیلمنامهای که خود ملکان به همراه بهرام توکلی نگاشت. این فیلم روایتی از ماجرای دستگیری ریگی و خنثیسازی عملیات تروریستی او با اسم رمز «روز صفر» است.
ضد
قصه فیلم سینمایی ضد از اسفند ۱۳۵۹ آغاز میشود و تا اواخر سال ۱۳۶۰ ادامه دارد. «ضد» درباره واقعه تروریستی هفتم تیر ۱۳۶۰ است و داستان محمدرضا کلاهی را روایت میکند. عنوان شده که وقایع فیلم «ضد» بر اساس دهها مصاحبهای که با شاهدان انجام شده است پیش میرود، اما لزوماً نمیتواند بر اساس واقعیت باشد و کارگردان نیز اصراری بر اینکه قصه فیلم تریلر-سیاسیاش واقعی است، ندارد.
هناس
این فیلم به ماجرای زندگی و ترور داریوش رضایینژاد، دانشمند هستهای میپردازد که با وجود همه مشکلاتی که در زندگی دارد، حاضر به کوتاه آمدن از آرمانهایش نیست و در نهایت هم به دست اسرائیل ترور میشود. فیلم سعی دارد داستانش را در فضایی ملودراماتیک و عاشقانه پیش ببرد، اما چیزی که به آن ضربه زده، تکلیشهها و پیشبینیپذیر بودن خط داستانی آن است. همچون بیشتر فیلمهای ایرانی که درباره ترور است، چیزی که برای سازندگان اهمیت دارد نمایش باورها و جهانبینی شخصیتهاست که بهطور معمول نتیجه چندان جذابی ندارد.