شناسهٔ خبر: 70837014 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

استاد جامعه المصطفی بیان کرد:

ضرورت توجه به ابعاد معرفت‌شناسی و روش‌شناسی در تمدن نوین اسلامی

استاد جامعه المصطفی العالمیه، خواستار توجه بیشتر به پاردایم معرفت شناسی و روش شناسی در تمدن نوین اسلامی شد.

صاحب‌خبر -

حسن نوربخش، استاد مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی

به گزارش خبرنگار ایکنا به نقل از مجتمع زبان و ادبیات المصطفی، حسن نوربخش، استاد مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی جامعه المصطفی العالمیه در چهل و هفتمین کرسی ترویجی تمدن نوین اسلامی مجتمع با عنوان «نظریه تمدن نوین اسلامی به مثابه رهیافتی در پارادایم اندیشه اجتماعی تمدنی»، اظهارکرد: نظریه‌ تمدن نوین اسلامی در بردارنده دو بُعد تمدنی و اسلامی است که درون خود اندیشه تعالی، تمدن برتر و هویت را دارد. 

وی افزود: اگرچه تاکنون از تمدن نوین اسلامی سخن به میان آمده است، ولی کمتر در قالب و چارچوب نظریه و ارتباط آن با پارادایم‌های معرفت‌شناسی و روش‌شناسی بررسی گردیده است. این نظریه در دو سطح قابل احصاء است. سطح اول به عنوان سطح مبنایی بنیادی شامل دستگاه نظری و مفهومی است که در بافتی از فلسفه‌ی تاریخ پرورانده خواهد شد.

نوربخش ادامه داد: سطح دوم هم معطوف به خوانشی تاریخی از تمدن اسلامی است. نظریه تمدن نوین اسلامی به تناسب ماهیت، اهداف و غایت خود پارادایم جدیدی را در اندیشه اجتماعی تمدنی ایجاد کرده است که با پارادایم‌های متعارف در علوم انسانی و جامعه‌شناسی مدرنیته متفاوت می‌باشد؛ لذا نظریه تمدن نوین اسلامی به مثابه رهیافتی بر پارادایم اندیشه اجتماعی تمدن می‌تواند در تبیین و تغییر واقعیت‌های اجتماعی در مقایسه با پارادایم‌های مدرنیته غربی (پوزوتیویستی، تفسیری، انتقادی) جامع‌تر بوده و راهکار‌های حل مسائل اجتماعی را با رویکرد تمدنی ارائه کند.

حسن نوربخش، استاد مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی

استاد جامعه المصطفی العالمیه بیان کرد: بنابراین ادعای علمی این کرسی بر آن است که رهیافتی بر پارادایم اندیشه اجتماعی تمدنی بر مبنای نظریه تمدن نوین اسلامی تأسیس کند.

نوربخش، نتایج نظری و کاربردی این مسئله را بیان کرد و افزود: مسئله اجتماعی حوزه مهمی است که در منظومه تفکر جامعه‌شناسی جایگاه ویژه‌ای دارد. اندیشمندان جامعه‌شناس همواره به روش مستقیم یا غیر مستقیم به این حوزه فکری پرداخته و نظریه خود را در این مورد صورت بندی، تدوین و ارائه کرده‌اند؛ اما با کنکاش و بررسی در آن‌ها مشخص می‌شود که به رغم توجه جدی اندیشمندان و پژوهشگران این حوزه به مفهوم «مسئله اجتماعی» به لحاظ محتوایی اختلاف‌های عمیقی بین آن‌ها وجود دارد. پارادایم مدرن و پست مدرن دوانگاره فکری کاملاً متفاوت هستند که بر اساس بنیاد‌های معرفتی خاص خود جامعه انسانی را تحلیل کرده‌اند.

وی در تبیین نتایج کاربردی این کرسی اظهار کرد: تأسیس پارادایم اندیشه اجتماعی تمدنی جهت تبیین و تفسیر واقعیت‌های اجتماعی تمدن نوین اسلامی، تولید گفتمان تمدن نوین اسلامی در مقابل گفتمان مدرنیته غربی و آسیب‌شناسی کاربردی و ارائه راهکار عملی جهت تمدن‌سازی نوین اسلامی بر مبنای پارادایم اندیشه اجتماعی تمدنی را از جمله نتایج این کرسی می‌توان برشمرد.

انتهای پیام