شناسهٔ خبر: 70782255 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس هیات مدیره کانون جهانگردی و اتومبیلرانی:

تا پایان سال چهار نمایشگاه گردشگری در خارج از کشور برگزار می‌کنیم

تهران- ایرنا- مدیرعامل و رئیس هیات مدیره کانون جهانگردی و اتومبیلرانی از برگزاری چهار نمایشگاه تا پایان امسال در خارج از کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدحسین صوفی عصر یکشنبه در نشست خبری حضور ایران در نمایشگاه های بین‌المللی گردشگری در خارج از کشور که در سالن گلزار هتل لاله تهران برگزار شد، اظهار داشت: قرار است تا پایان سال تعدادی نمایشگاه گردشگری ایران را در برخی از کشورها برگزار کنیم. هدف ما معرفی داشته‌هایمان به دنیاست تا آگاهی بیشتری از مجموعه توانمندی‌های خود به دنیا ارائه کنیم.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی، تمدنی و فرهنگی ایران، آن را کشوری ریشه‌دار با آثار تاریخی فراوان با جذابیت‌های بسیار و صنایع طبیعی، زبان و گویش‌های مختلف، غذاهای متنوع خواند و گفت: این جذابیت‌ها باعث می‌شود که برای برگزاری نمایشگاه‌ها اهتمام بیشتری بورزیم.

او اظهار داشت: این نمایشگاه‌ها شامل نمایشگاه فیتور در مادرید اسپانیا، آی ت ب برلین آلمان، امیت ترکیه و کراچی پاکستان بوده و مقدمات لازم برای این کار فراهم شده است.

صوفی افزود: ۱۵ غرفه در نمایشگاه فیتور اسپانیا که از سوم بهمن به مدت ۵ روز برگزار می‌شود برای ایران در نظر گرفته شده و دیگر نمایشگاه‌ها هم به این شکل برگزار می‌شود.

به گفته او، چهار کتاب و کاتالوگ به زبان اسپانیایی برای معرفی آثار تاریخی و غذاهای سنتی و بومی ایران در نمایشگاه فیتور اسپانیا فراهم شده که ارائه می‌شود.

وی گفت: سه سال متوالی است که از زمان حضورم در کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نمایشگاه‌ها را برگزار می‌کنیم. در مجموع ۱۶ نمایشگاه توسط کانون برپا شده و در قالب نمایشگاه‌ها، کارگاه‌های آموزشی هم برای مخاطبان در جهت آگاهی دادن از حوزه گردشگری ایران تاکنون برگزار شده است.

وی در پاسخ به این سوال که برگزاری این نمایشگاه‌ها چه تاثیراتی در مقابله با ایران هراسی داشته گفت: در حوزه مقابله با ایران‌هراسی از تمامی ظرفیت‌ها از جمله گردشگری باید استفاده کنیم. ما در نمایشگاه شرکت می‌کنیم تا بگوییم که هستیم و با وجود تحریم و ایران‌هراسی پویاییم و از کیک گردشگری جهان استفاده کنیم.

صوفی اظهار داشت: به گفته مدیران شرکت‌های جهانگردی موج عظیم گردشگران در پشت درها برای ورود به ایران هستند که با رفع تحریم‌ها شاهد موج گردشگران خواهیم بود.

وی افزود: آینده روشنی در انتظار گردشگر خارجی خواهد بود تا به ایران بیاید و استفاده کند. او خواهد دید که ایران متفاوت از آن چیزی است که درباره آن گفته می‌شود. ما گردشگری بالقوه داریم و امیدورام تحریم‌های ناجوانمردانه برداشته شود و گشایشی در گردشگری ایحاد شود.

او در پاسخ به سوال ایرنا، در خصوص تاثیرات برگزاری این نمایشگاه‌ها برای جذب شرکت‌های خارجی برای فعالیت مشترک با شرکت‌های ایرانی گفت: از آنجایی که وزارت میراث فرهنگی به عنوان سیاست‌گذار انجام وظیفه می‌کند، وظیفه ما تسهیل‌گیری است و جذب گردشگر وظیفه صنوف و بازیگران است. ما زمینه شرکت تورها و شرکت‌ها در نمایشگاه‌ها را فراهم می‌کنیم و این به آینده‌نگری و تبادل و اخذ اطلاعات از طرف‌های متقابل دارد تا بتوانند قرارداد و تفاهم‌نامه را با هم منعقد کنند.

صوفی اظهار داشت: شعار ما در مقابله با ایران‌هراسی، ایران دوستی است که از حضور گردشگر استقبال می‌کند.

وی درباره عرضه صنایع دستی ایران در این نمایشگاه‌ها گفت: ما دو دسته نمایشگاه شامل گردشگری و صنایع دستی برگزار می‌کنیم. از آنجایی که جزو کشورهای قوی در صنایع دستی هستیم، برای نشان دادن این توان، تلاش کردیم اکسسوار غرفه‌ها را از صنایع دستی قرار دهیم. در نمایشگاه امسال فیتور، حضور یک هنرمند صنایع دستی و خوشنویس و یک غرفه صنایع دستی را داریم.

صوفی افزود: به دستور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، امسال ۹۰ درصد هزینه‌های شرکت در نمایشگاه توسط کانون و ۱۰ درصد هزینه بوسیله خود شرکت‌ها تامین می‌شود.

وی از رسانه‌ها خواست با یک می‌بایست دلی دست به دست هم دهیم، ایران زیبا را در رسانه‌ها معرفی کنیم و گفت: رسانه‌ها باید مقابل ایران هراسی‌ها برخیزند و آن را به ایران دوستی تبدیل کنند.