به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران،۴۵ کیلومتر راهگذر بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور در منطقه مکران با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.
بر اساس اطلاعات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، طول این کریدور ۱۸۵۰ کیلومتر است که ۳۱۲ کیلومتر آن در سیستان و بلوچستان، ۸۳۸ کیلومتر در هرمزگان، ۳۹۰ کیلومتر در بوشهر و ۳۱۰ کیلومتر در خوزستان قرار دارد.
تاکنون از طول کل این کریدور ۱۲۸۹ کیلومتر بهره برداری شده است که ۱۰۰ کیلومتر آن در سیستان و بلوچستان، ۶۲۷ کیلومتر در هرمزگان، ۳۳۸ کیلومتر در بوشهر و ۲۲۴ کیلومتر در خوزستان است.
از مسیرهای باقیمانده در این مسیر ۱۸۹ کیلومتر در سیستان و بلوچستان، ۲۱۱ کیلومتر در هرمزگان، ۴۰ کیلومتر در بوشهر و ۸۶ کیلومتر در خوزستان در حال اجراست.۳۱۲ کیلومتر کریدور مذکور در استان سیستان و بلوچستان حدفاصل پل کاروان در غرب استان و مرز گواتر در شرق استان قریب به اتفاق آن تا پایان سال ۱۳۹۹ فاقد راه اصلی بوده است.
طی ۴ سال گذشته تاکنون حدود ۱۰۰ کیلومتر راه فرعی در این کریدور به راه اصلی و بعضاً ۴ خطه تبدیل گردیده است و در حال حاضر حدود ۴۵ کیلومتر از آن نیز در منطقه مکران با هزینه کرد ۱۳۰۰ میلیارد تومان و ارزش به روز ۲۵۰۰ میلیارد تومان آماده بهره برداری شده است.
در حدفاصل طول قابل بهره برداری می بایست به پل بزرگ و زیبای لیپار در منطقه گردشگری به همین نام و بر فراز و همجوار دریاچه صورتی که یکی از جاذبه های گردشگری استان و کشور است اشاره کرد که دارای ۴ دهانه بتنی قوسی ۴۵ متری و عرشه بتنی است.
بر اساس اطلاعات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، طول این کریدور ۱۸۵۰ کیلومتر است که ۳۱۲ کیلومتر آن در سیستان و بلوچستان، ۸۳۸ کیلومتر در هرمزگان، ۳۹۰ کیلومتر در بوشهر و ۳۱۰ کیلومتر در خوزستان قرار دارد.
تاکنون از طول کل این کریدور ۱۲۸۹ کیلومتر بهره برداری شده است که ۱۰۰ کیلومتر آن در سیستان و بلوچستان، ۶۲۷ کیلومتر در هرمزگان، ۳۳۸ کیلومتر در بوشهر و ۲۲۴ کیلومتر در خوزستان است.
از مسیرهای باقیمانده در این مسیر ۱۸۹ کیلومتر در سیستان و بلوچستان، ۲۱۱ کیلومتر در هرمزگان، ۴۰ کیلومتر در بوشهر و ۸۶ کیلومتر در خوزستان در حال اجراست.۳۱۲ کیلومتر کریدور مذکور در استان سیستان و بلوچستان حدفاصل پل کاروان در غرب استان و مرز گواتر در شرق استان قریب به اتفاق آن تا پایان سال ۱۳۹۹ فاقد راه اصلی بوده است.
طی ۴ سال گذشته تاکنون حدود ۱۰۰ کیلومتر راه فرعی در این کریدور به راه اصلی و بعضاً ۴ خطه تبدیل گردیده است و در حال حاضر حدود ۴۵ کیلومتر از آن نیز در منطقه مکران با هزینه کرد ۱۳۰۰ میلیارد تومان و ارزش به روز ۲۵۰۰ میلیارد تومان آماده بهره برداری شده است.
در حدفاصل طول قابل بهره برداری می بایست به پل بزرگ و زیبای لیپار در منطقه گردشگری به همین نام و بر فراز و همجوار دریاچه صورتی که یکی از جاذبه های گردشگری استان و کشور است اشاره کرد که دارای ۴ دهانه بتنی قوسی ۴۵ متری و عرشه بتنی است.
محمدرضا کدخدازاده معاون ساخت و توسعه بزرگراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل در آیین این بهره برداری در خصوص این پروژه و سایر اقداماتی که توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در حال انجام است، توضیح داد: تلاش کردیم تا راه هایی در کشور اجرایی و به ساخت برسند که به عنوان راهگذر و کریدور شناخته میشوند.
هم اکنون ۱۱ راهگذر (بزرگراه) در قالب ۱۵۳ طرح در دست اجراست که ۶ طرح از ۱۱ طرح بزرگراهی شمالی-جنوبی و ۵ طرح نیز شرقی-غربی است.
معاون ساخت و توسعه بزرگراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با بیان اینکه یکی از مهمترین کریدورها و راهگذرهایی که در حال ساخت است کریدور ساحلی جنوب است، توضیح داد: کریدور ساحلی جنوب به طول ۱۸۵۰ کیلومتر از شلمچه در استان خوزستان شروع می شود و در استان های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان امتداد می یابد و در نهایت به مرز گواتر در مرز ایران و پاکستان میرسد.
در حال حاضر قسمت هایی از ان به شکل چهارخطه در حال اجراست.کدخدازاده ادامه داد: محور میناب تا گواتر که مورد تاکید مجموعه دولت است در حال ارتقا به راه اصلی است و در برنامه است تا بعدها به شکل چهارخطه تبدیل شود. این مسیر حدود ۶۸۰ کیلومتر است که تمامی مسیرها پیمان سپاری شده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: در تلاش هستیم تا این محور را با توافقاتی که با سازمان برنامه و بودجه داریم و با پیگیری های رییس جمهور و سرکار این محور را تکمیل کرده و به بهره برداری برسانیم.