در سفر فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی در همراهی با سایر اعضای دولت به استان سیستان و بلوچستان، ۴۵ کیلومتر راهگذر بزرگراهی نوار ساحلی جنوب در منطقه مکران به بهره برداری رسید.
بر اساس اطلاعات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، طول این کریدور ۱۸۵۰ کیلومتر است که ۳۱۲ کیلومتر آن در سیستان و بلوچستان، ۸۳۸ کیلومتر در هرمزگان، ۳۹۰ کیلومتر در بوشهر و ۳۱۰ کیلومتر در خوزستان قرار دارد. تاکنون از طول کل این کریدور ۱۲۸۹ کیلومتر بهره برداری شده است که ۱۰۰ کیلومتر آن در سیستان و بلوچستان، ۶۲۷ کیلومتر در هرمزگان، ۳۳۸ کیلومتر در بوشهر و ۲۲۴ کیلومتر در خوزستان است. از مسیرهای باقیمانده در این مسیر ۱۸۹ کیلومتر در سیستان و بلوچستان، ۲۱۱ کیلومتر در هرمزگان، ۴۰ کیلومتر در بوشهر و ۸۶ کیلومتر در خوزستان در حال اجراست.
۳۱۲ کیلومتر کریدور مذکور در استان سیستان و بلوچستان حدفاصل پل کاروان در غرب استان و مرز گواتر در شرق استان قریب به اتفاق آن تا پایان سال ۱۳۹۹ فاقد راه اصلی بوده است.
طی ۴ سال گذشته تاکنون حدود ۱۰۰ کیلومتر راه فرعی در این کریدور به راه اصلی و بعضاً ۴ خطه تبدیل گردیده است و در حال حاضر حدود ۴۵ کیلومتر از آن نیز در منطقه مکران با هزینه کرد ۱۳۰۰ میلیارد تومان و ارزش به روز ۲۵۰۰ میلیارد تومان آماده بهره برداری شده است. در حدفاصل طول قابل بهره برداری میبایست به پل بزرگ و زیبای لیپار در منطقه گردشگری به همین نام و بر فراز و همجوار دریاچه صورتی که یکی از جاذبههای گردشگری استان و کشور است اشاره کرد که دارای ۴ دهانه بتنی قوسی ۴۵ متری و عرشه بتنی است.
پیش بینی میشود با تمهیدات اندیشیده شده تا پایان سال جاری نیز حدود ۴۰ کیلومتر دیگر در منطقه مکران به بهره برداری برسد.
محمدرضا کدخدازاده معاون ساخت و توسعه بزرگراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل در آیین این بهره برداری در خصوص این پروژه و سایر اقداماتی که توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در حال انجام است، توضیح داد: تلاش کردیم تا راههایی در کشور اجرایی و به ساخت برسند که به عنوان راهگذر و کریدور شناخته میشوند. هم اکنون ۱۱ راهگذر (بزرگراه) در قالب ۱۵۳ طرح در دست اجراست که ۶ طرح از ۱۱ طرح بزرگراهی شمالی-جنوبی و ۵ طرح نیز شرقی-غربی است.
معاون ساخت و توسعه بزرگراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با بیان اینکه یکی از مهمترین کریدورها و راهگذرهایی که در حال ساخت است کریدور ساحلی جنوب است، توضیح داد: کریدور ساحلی جنوب به طول ۱۸۵۰ کیلومتر از شلمچه در استان خوزستان شروع میشود و در استانهای بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان امتداد مییابد و در نهایت به مرز گواتر در مرز ایران و پاکستان میرسد. در حال حاضر قسمتهایی از ان به شکل چهارخطه در حال اجراست.
کدخدازاده ادامه داد: محور میناب تا گواتر که مورد تاکید مجموعه دولت است در حال ارتقا به راه اصلی است و در برنامه است تا بعدها به شکل چهارخطه تبدیل شود. این مسیر حدود ۶۸۰ کیلومتر است که تمامی مسیرها پیمان سپاری شده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: در تلاش هستیم تا این محور را با توافقاتی که با سازمان برنامه و بودجه داریم و با پیگیریهای رییس جمهور و سرکار این محور را تکمیل کرده و به بهره برداری برسانیم.
کدخدا زاده شاخصترین پروژه را پروژه چابهار به پسابندر به طول ۹۵ کیلومتر عنوان کرد و افزود: این مسیر حدود ۱۹ کیلومتر امروز بهره برداری میشود و برنامه ریزی کردهایم تا بقیه این مسیر نیز در سال جاری به اتمام برسد.
وی گفت: پیش بینی کردهایم تا ۳۱۲ کیلومتر کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب در استان سیستان و بلوچستان تا دولت چهاردهم تکمیل شود و به بهره برداری برسد.
کدخدازاده از دیگر محورهای حائز اهمیت را در این مسیر محور چابهار به زاهدان برشمرد و افزود: این مسیر حدود ۶۴۰ کیلومتر است در آن مسیر نیز برنامه ریزی کردهایم تا در اولین فرصت پیمان سپاریها انجام شود. تاکنون نزدیک به ۴۰ کیلومتر از این مسیر پیمان سپاری شده است و ۱۷ کیلومتر آن به اتمام رسیده است و تا پایان سال تکمیل این مسیر به ۲۰ کیلومتر میرسد.
وی از تکمیل بزرگراه چابهار-زاهدان تا ۲ سال آینده خبر داد و گفت: در این محور خاش-ایرانشهر صعب العبور است.
کدخدازاده از احداث مسیر ریلی در کنار بزرگراه چابهار-زاهدان سخن گفت و افزود: این مسیر ریلی نیز جزو کریدور است که طول آن ۲۰۰ کیلومتر است و ۵۰ درصد آن در ۳ سال گذشته انجام شد و ۲۴ کیلومتر آن نیز در حال اجراست.