به گزارش خبرگزاری ایمنا، پانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شامگاه جمعه _چهاردهم دی_ همچون ادوار گذشته جشنواره متفاوت و با حضور جمعی از خانوادههای شهدای داخلی و جبهه مقاومت در حوزه هنری برگزار شد. حضور «علی مرتضی» خبرنگار لبنانی و مشهور شبکه المیادین و تجلیل از «کمال شریف» کاریکاتوریست مطرح یمنی از اتفاقات جذاب این مراسم بود که مورد استقبال قرار گرفت.
بخشهای جمهور پیروز، جنگ فرهنگی، جنگ اقتصادی و رؤیای ایرانی، نشان مردمی استقلال، جوایز بخشهای عدالت و آرمان روحالله، مستند «عدالت»، مستند «آرمان روحالله»، مستند «حافظه ملی (تاریخ-سیاسی)»، نظم جدید جهانی و نهضت جهانی مستضعفین، پادکست، فضای مجازی، مستند تاریخ فرهنگی، اجتماعی و دفاع مقدس، فیلمنامه، فیلم داستانی بلند، فیلم داستانی نیمهبلند و کوتاه و تیزر فرهنگی بخشهای این جشنواره بودند که شاید بیشتر فقط منحصر به جشنواره عمار هستند و برگزیدگان آن نیز به شرح زیر بودند:
بخش مستند «جمهور پیروز»
لوح افتخار این بخش به دلیل «ارائه روایتی خوشساخت از مجاهدت مادری امیدوار» به اثر «ماهد» به کارگردانی حامد نمازی و اثر «میانداران» به کارگردانی صادق قاسمی به دلیل «توجه به نقش مردم در حل مسائل حاشیه کلانشهرها» اهدا شد.
فانوس این بخش به دلیل «گفتوگو با نسل جدید درباره ریشههای هویت ایرانی برای ساخت آینده» به اثر «پشت کوههای علی زنگی» به کارگردانی علیرضا باغنشی تعلق گرفت.
بخش «جنگ اقتصادی و رؤیای ایرانی»
در این بخش از «سه روز قبل پرواز» به کارگردانی علیرضا باغشنی و «زینب» به کارگردانی عزیزبابا نژاد تقدیر شد.
لوح افتخار این بخش به دلیل «پرداخت هنرمندانه زندگی مجاهدانه و امید آفرین، زیبا جهانشاهی» به اثر «راه زیبا» به کارگردانی حمید علیداد و لوح افتخار دیگر این بخش به سیدمهدی مصطفوی پژوهشگر اثر «بمبها میآیند» اهدا شد.
نشان مردمی استقلال از طرف خانواده شهید شهریاری به علی یوردخانی، سوژه قهرمان مستند «تَلَک» تعلق گرفت.
یوردخانی گفت: خدمتگزار کوچک مردم ایران هستم. کار خوب خودش دعا است. این یک شعار بود و ما به این شعار عمل کردیم. اگر میخواهیم حزباللهی واقعی باشیم، باید تلاش کنیم تا گرهای از کار مردم باز کنیم.
بخش «عدالت»
در بخش مستند عدالت از اثر «ارث مادر» به کارگردانی محسن آقایی و اثر «سرطان اجتماع» به کارگردانی محسن اسلامزاده تقدیر شد.
لوح افتخار این بخش به دلیل تلاش قابل قدردانی برای تبیین مسائل صنفی کارگران معدن به اثر «آوار جان» به کارگردانی محمدعلی ابراهیمی اهدا شد.
فانوس این بخش به دلیل جسارت و نبود مصلحتاندیشی و نگاه جامع، همراه با مسئلهشناسی دقیق به اثر «عالیجنابان معدن» به کارگردانی محمود شهبازی اهدا شد.
فانوس دیگری به دلیل معرفی یک گروه قهرمان مردمی و روایت تصویری، ایستادگی به اثر «سنگر هفتتپه» به کارگردانی علی زهیری تعلق گرفت.
بخش «آرمان روحالله»
در بخش مستند «آرمان روحالله» از اثر «آرمان» به کارگردانی رضوانه فتحی تقدیر شد.
لوح افتخار این بخش به اثر «تروکاژ ۲» به کارگردانی محمدهادی نعمتی و اثر «ترور امنیت» به کارگردانی علی سرو و ستاره کوهکن تعلق گرفت.
فانوس این بخش به دلیل «پرداخت چندوجهی و جذاب به فتنه ۱۴۰۱» به اثر «هشت نفرتانگیز» به کارگردانی مهدی لارویی رسید.
برگزیدگان بخش مستند حافظه ملی (تاریخ-سیاسی)
در این بخش از اثر «تفسیر و تفنگ» به کارگردانی «رضا ایروانی الداغی و سیدحسین امام جمعه» و «مافیای بمبافکن» به کارگردانی سید مصطفی سیدالحسینی تقدیر شد.
لوح افتخار این بخش به دلیل «ارائه تصویر مستند و عینی از سوءاستفاده جریانهای تجزیهطلب و وابسته خارجی» به اثر «دژِی کانو» به کارگردانی یزدان پرونده تعلق گرفت.
لوح افتخار دیگر این بخش به اثر «می مات» به کارگردانی محمد علی رخشانی صابر بهدلیل «ارائه چهره جدید از مقاومت ملی در برابر تجاوز ستم و تعدی انگلستان در مناطق بلوچستان» اهدا شد.
فانوس این بخش به اثر «مستند شهر نو» به کارگردانی سیده مهدیه قریشی رسید.
همچنین فانوس دیگری به مستند «این یک اعتراض است» به کارگردانی مهدی محمودی به دلیل «طرح پاسخ به مسئله دیکتاتوری در ایران و مواجهه عزتمندانه رؤسای جمهوری ایران با اعتراضات حضوری دانشجویی و ایجاد شورآفرینی و هیجان و نشاط جنبش دانشجویی» اهدا شد.
بخش مستند نظم جدید جهانی و نهضت جهانی مستضعفین
لوح افتخار این بخش به دلیل «سوژهیابی جذاب و پرداخت به نقش گروههای مردمی در حمایت از مقاومت مردم غزه و فلسطین» به اثر «دکتر تانر» به کارگردانی محمد مجیدپور اهدا شد.
ضمناً فانوس این بخش به دلیل «روایت جذاب و روان از تاریخ مقاومت فلسطین با استفاده از عکسهای خانوادگی» به اثر «آلبوم خانوادگی» به کارگردانی محمدرضا نوروزبیگی تعلق گرفت.
فانوس دیگر این بخش به دلیل «روایت کامل از تسلیح و گروههای مقاومت فلسطین و نقش شهید سلیمانی در این راستا و بازنمایی تسلیح مقاومت به عنوان بخشی از نظم جدید جهانی» به اثر «در تدارک طوفان» به کارگردانی احسان شادمانی رسید.
بخش بینالملل
لوح افتخار این بخش به اثر «قدسنا» با صدای محمدحسین خلیل اهدا شد.
فانوس این بخش به اثر «حاضر بالمقلوب» به کارگردانی محمد قسان ذوقان و اثر «شیرین» به کارگردانی زید شکر رسید.
اهدای خنجر یمنی
خنجر یمنی، جایزه ویژه اختتامیه پانزدهمین جشنواره عمار، توسط خانواده شهید محمد میرزایی به اثر «صور صعده» به کارگردانی امیرحسین رضایی و محمدمهدی شعاعی تقدیم شد.
بخش مستند تاریخ فرهنگی، اجتماعی و دفاع مقدس
در این بخش از اثر «پروانه» به کارگردانی ایمان احمدی تقدیر شد.
همچنین لوح افتخار این بخش به دلیل کارگردانی درست و بدون تکلف و نگاه ملی و انسانی به تلاش خستگیناپذیر برای وطن و مردم با هر قومیت و مذهب به اثر «همسفر» به کارگردانی محمدحسین حیدری و اثر «شیخ محمد» به کارگردانی روحالله فخرو بهدلیل «کارگردانی و طراحی مناسب و پرتلاش بخشهای بازسازی» رسید.
فانوس این بخش به دلیل «بیانی نو پیرامون موضوعی جذاب از همدلی اهل مسجد و کلیسا در دفاع مقدس» به اثر «چلیپا و هلال» به کارگردانی محسن اردستانی اهدا شد.
بخش فیلمنامه
لوح افتخار این بخش به آثار «سرمنزل» به نویسندگی کوثر امیدی، «به دنبال خورشید» به نویسندگی مهدی قاسمزاده، «ایستاده در آوار» به نویسندگی صائمه گیلانی و «راه بیبازگشت» به نویسندگی امیر روئینی رسید.
فانوس این بخش به اثر «ممدوک» به نویسندگی محسن دانش بیری اهدا شد.
بخش داستانی بلند
هیئت داوران در بخش کاندیداهای دریافت جایزه فیلم داستانی بلند ضمن تقدیر از اثر «میرو» به کارگردانی حسین ریگی، فانوس این بخش را به اثر «آن دو» به کارگردانی مرتضی رحیمی اهدا کردند.
بخش تیزر فرهنگی
هیئت داوران در بخش کاندیداهای دریافت جایزه تیزر فرهنگی، لوح افتخار این بخش را به اثر «خارج» به کارگردانی محمدحسین عباسی اهدا کرد.
فانوس این بخش به اثر «شهیدانه زیستن (موج نو)» به کارگردانی کمیل ارجمندی تعلق گرفت.
بخش فیلم داستانی نیمهبلند و کوتاه
هیئت داوران در بخش فیلم داستانی نیمه بلند و کوتاه، لوح افتخار این بخش را به اثر «پیام» به کارگردانی سعید ملتجی و اثر «سیزدهسالگی» به کارگردانی محمد اسفندیاری اهدا کرد.
ضمناً فانوس این بخش به اثر «فرزند حبیب» به کارگردانی کریم مهرآبادی رسید.
در این خصوص، مرضیه هاشمی دبیر جشنواره در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه امسال ۴۲۰۰ اثر از سراسر کشور و ۳۷۰ کار بینالمللی به دبیرخانه جشنواره رسیده بود، اظهار کرد: جشنواره عمار در دوره پانزدهم به جایگاهی و سطحی رسیده است که با اختتامیه به پایان نخواهد رسید بلکه اکرانهای بینالمللی جشنواره ویژه در موضوع غزه و فلسطین را در قارههای مختلف دنیا را دنبال میکنیم.
وی بهکارگیری قالبهای مختلف مستند کوتاه، بلند و انیمیشن را از ویژگیهای عمار میداند و معتقد است: فیلمها در جشنواره عمار رویکرد و نگاه اجتماعی دارند که به ریشه مقاومت که همان مقاومت اجتماعی است، برمیگردد. این نگاه در گذشته در جشنواره عمار و در میان فیلمسازان مرسوم نبوده است که مورد توجه قرار میگیرد.
دبیر جشنواره عمار توجه عمار به زنان قهرمان را جلوه ویژه آن میداند و تاکید کرد: زیبایی جشنواره مردمی فیلم عمار، مردم عادی کوچه و خیابانی است که با اینکه افراد مشهوری نیستند، اما در جشنواره جایگاه دارند. ما در جشنواره نمیخواهیم نگاه صرفاً معطوف به تهران باشد، بنابراین در پذیرش و اکران آثار به تمام نقاط کشور میپردازیم.
هاشمی تنوع و کیفیت آثار راه یافته به جشنواره عمار را مورد تمجید قرار داد و تاکید داشت: جشنواره فیلم عمار نسبت به سالهای گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است و البته امروزه پیغام آثار مهمتر از فرم آنهاست هرچند بسیاری از فیلمیازان مطرح دنیا با گوشی فیلمبرداری و ساخته شده است.
دبیر جشنواره عمار به خیزشهای دانشجویان جهان علیه ظلم رژیم صهیونیستی میپردازد و ادامه میدهد: معتقدم با توجه به اتفاقات سراسر دنیا، آینده برای جشنواره عمار روشن است، چراکه جایگاه دو جبهه حق و باطل روشن شده است و برای تشخیص این دو جبهه نیازی وجود ندارد که دو طرف حتماً باید مسلمان باشند و این نقش هنرمندان در سطح دنیا برای نمایش واقعیت برجسته است، چراکه دنیا تشنه حقیقت است.
به گزارش ایمنا، جشنواره مردمی فیلم عمار طی ۱۵ تجربه برگزاری هرسال تلاش داشته است حرف نو و زمینماندهای از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران که مورد بیتوجهی و بیمهری قرار گرفته بود را آیینهدار به معرض دید و تماشا بیاورد و البته در این مسیر افرادی بودند که تحمل و تاب این سخنان ناب و شنیده شده را نداشتند.
جشنواره مردمی فیلم عمار را باید تاکنون یک رویداد هدفمند و موفق در مسیر عدالتخواهی و پرداختن به مقاومت دانست که از مسیر اولیه خود که پاسداشت مقاومت در تمام نقاط ایران و جهان است، چشمپوشی نکرده است.