شناسهٔ خبر: 70610532 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

عباس عبدی با اشاره به آمار بینندگان سیما: شکست مطلق است!

اگر قرار باشد یک برنامه پر بیننده از همه شبکه‌های سیما معرفی کنیم قاعدتاً همین برنامه شاد و جذاب شب نشینی و دورهمی یلدا است. این آمار یک رسانه انحصاری است اگر اندکی رقابت باشد و از بودجه عمومی هم استفاده نکنند بعید که بتوانند برای چنین شبی ۵ درصد مردم را هم جذب کنند.‌ حالا حساب کنید که برنامه‌های خبری و تحلیلی آنها چقدر بیننده دارد؟ بعید است به ۵ درصد هم برسد. این یعنی شکست مطلق.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی نوشت:

 چند روز پیش یکی از مدیران صدا و سیما مدعی شد که میزان ببیندگان سیما؛ از بهار ۱۴۰۲ که ۵۹.۷ درصد بوده در تابستان ۱۴۰۳ به ۶۵.۲ رسیده و سیر صعودی گرفته است.

 در مقابل‌ یافته‌های نظرسنجی موسسه ایسپا که از اول تا سوم دی‌ماه امسال انجام شده، نشان می‌دهد که فقط ۲۹.۵ درصد ایرانیان ویژه برنامه‌های شب یلدای ‌صدا و سیما را دیده‌اند. از بین بینندگان ویژه برنامه‌های شب یلدا؛ ۵۹.۲ درصد ویژه ‌برنامه «یلدای مادرانه» شبکه سوم سیما را دیده‌اند، ۲۴ درصد از شبکه‌های استانی، ‌‌۸.۱ درصد از شبکه یک سیما و ۷.۶ درصد از شبکه دو تماشاگر این برنامه‌ها بوده‌اند. ‌مصاحبه‌شوندگان در پاسخ به این سوال، می‌توانستند به بیش از یک شبکه اشاره ‌کنند.

 اگر نتایج بر اساس فقط یک پاسخ بود ارقام تا حدی کمتر می‌شد ولی بر اساس این نتایج از میان ۱۰۰۰ نفر جمعیت بالای ۱۵ سال:

  • ۲۹۵ نفر حداقل یکی از برنامه‌ها را دیده‌اند.
  • ۱۷۴ نفر برنامه یلدای شبکه ۳ را دیده‌اند.
  • ۷۱ نفر برنامه‌های یلدای شبکه‌های استانی را دید‌اند.
  • ۲۴ نفر برنامه شبکه یک را دیده‌اند.
  • ۲۲ نفر برنامه شبکه۲ را دیده‌اند.

 

اگر قرار باشد یک برنامه پر بیننده از همه شبکه‌های سیما معرفی کنیم قاعدتاً همین برنامه شاد و جذاب شب نشینی و دورهمی یلدا است. این آمار یک رسانه انحصاری است اگر اندکی رقابت باشد و از بودجه عمومی هم استفاده نکنند بعید که بتوانند برای چنین شبی ۵ درصد مردم را هم جذب کنند.‌ حالا حساب کنید که برنامه‌های خبری و تحلیلی آنها چقدر بیننده دارد؟ بعید است به ۵ درصد هم برسد. این یعنی شکست مطلق.

متاسفانه در اغلب سیاست‌ها به همین گونه رفتار می‌شود؛ حتی هنگامی هم که شکست واضح و مطلقی خورده می‌شود، باز هم سیاست تغییر مدیریت و رویکرد انتخاب نمی‌شود.

اخبار مرتبط

انتهای پیام