شناسهٔ خبر: 70583938 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آیت‌الله محمود رجبی:

علوم انسانی مدیون تلاش‌های آیت‌الله مصباح است

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه حوزه و دانشگاه مدیون تلاش‌های آیت‌الله مصباح یزدی در زمینه علوم انسانی هستند، گفت: الان هیچ نهاد حوزوی در زمینه علوم انسانی نیست که وامدار ایشان و نهادهای تاسیسی از سوی ایشان نباشد. 

صاحب‌خبر -
محمود رجبیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محمود رجبی؛ رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ۱۲ دی‌ماه در کنگره بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی در تهران با بیان اینکه علوم انسانی هم هویت‌ساز و هم تخریب‌گر هویت و هم تمدن‌ساز و هم خراب‌کننده تمدن است، گفت: علامه مصباح یزدی از سال 1354 با اشرافی که به ماهیت علوم انسانی غربی و خطر آن برای جامعه داشت خطر را درک کردند و به خوبی برای مقابله با آن هم برنامه‌ریزی و اموری را اجرا کردند.
 
وی افزود: در آمارهایی که از علوم مختلف در سطح جهان ارائه می‌شود، غربی‌ها بیشترین و بالاترین اسناد علمی علوم انسانی را به خود اختصاص داده‌اند و این نشان می‌دهد نقش علوم انسانی در هویت و تمدن بی‌بدیل است؛ غرب برای اینکه فرهنگ‌ها و هویت‌ها و تمدن‌های مختلف را تهدید کند و هویت و تمدن خود را بر دنیا مسلط کند بیشترین اسناد علمی را تولید کرده است و جلوی رشد علوم انسانی بر مبنای اسلام را هم گرفتند و نگذاشتند در این عرصه اتفاقی بیفتد.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه، گفت: علامه مصباح برای مقابله با چنین خطری که همه هویت فردی، اجتماعی و تمدنی ما را مورد هجوم قرار داده بود برنامه‌ریزی دقیق، عالمانه، آینده‌نگر و جامع طراحی و اجرا کردند. نظام آموزرشی که علامه مصباح طراحی کردند با استفاده از تراث گذشتگان و با استفاده از اندیشه و نظریه‌پردازی نوینی بود که خودشان داشتند و به خصوص خودشان در عرصه علوم عقلی و نقلی متمرکز به قرآن به نظریه‌پردازی برخاستند و شبهات فرهنگ غربی را به خوبی شناسایی و برای مقابله با آن به الگوسازی پرداختند.
 

تربیت نیرو؛ اقدام مهم آیت‌الله مصباح

وی با بیان اینکه تربیت نیرو از الزامات این امر بود، اضافه کرد: ایشان از همان سال 1354 تربیت نیرو را بر عهده گرفتند و افرادی را مسلط به مباحث علوم انسانی تربیت کردند و این نیروها تا حدی توانمند شدند که وقتی انقلاب فرهنگی رخ داد دانشگاه‌ها دستشان را به سمت حوزه دراز کردند و دفتر همکاری حوزه و دانشگاه شگل گرفت.
 
رئیس مؤسسه امام خمینی با بیان اینکه اگر تلاش عظیم علامه نبود دست حوزه در این عرصه خالی بود، تصریح کرد: در دانشگاه‌ها چیزی جز علوم غربی ترجمه نشده بود و در حوزه هم تلاش ایشان بود که نیروها را تربیت کرد. 
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: بنابراین اگر تربیت نیروی علامه نبود دست حوزه خالی بود و ایشان مدبرانه و حکیمانه از مؤسسه راه حق شروع کردند سپس بنیاد باقرالعلوم(ع) و مؤسسه امام خمینی را تاسیس کردند و الان هیچ نهاد حوزوی در زمینه علوم انسانی نیست که وامدار ایشان و نهادهای تاسیسی از سوی ایشان نباشد. 
 
وی افزود: علامه بر مبنای مباحث عقلانی و قرآنی مباحث علوم انسانی اسلامی را به صحنه اجتماع آوردند و در سطح نظریه نگاه نداشتند و حتی این اندیشه‌ها در خطبه‌های قبل از نماز جمعه برای عموم مردم عرضه شد و در حوزه علمیه در سطح استادان و فضلا مطرح شد بنابراین ایشان فرهنگسازی جامع و گسترده در عرصه تولید علوم انسانی عهده‌دار شد.
 
رجبی بیان کرد: آنچه لازم بود در این زمینه به عنوان خطوط راهنما نشان دهد ایشان با روحیه جهادی و تلاش طاقت‌فرسا در دانشگاه و حوزه و در بین مسئولان نظام با روحیه جهادی و با مقاومت و صبر و استقامت و برنامه‌ریزی نشان داد و به سرانجام رساند.
 
استاد حوزه علمیه گفت: الان وظیفه سنگینی بر دوش حوزه و دانشگاه است که این راه شروع شده را طبق طراحی علامه ادامه دهند.
انتهای پیام