به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شهرهای مختلفی از سراسر جهان در سال ۲۰۲۴، بهدلیل فضاهای سبز استثنایی، سیستمهای حملونقل عمومی برتر، تعهد به پایداری، مبارزه با آلودگی هوا و سیاستها و فناوریهای نوآورانه خود در سطح جهانی شناخته شدند. در ادامه بعضی از بهترین شهرها بهدلیل تلاشهای آنها معرفی میشوند.
برترین شهرها در زمینه حملونقل عمومی در سال ۲۰۲۴
سانفرانسیسکو، ایالات متحده آمریکا
سانفرانسیسکو در استفاده از خودروهای برقی و نوآوریهای بر پایه فناوری پیشرو است و همچنین بر کاهش وابستگی به خودروهای شخصی تمرکز دارد؛ به همین دلیل بهعنوان بهترین شهر جهان برای حملونقل شهری شناخته شده است. سیستم حملونقل این شهر برای نیازهای آینده حملونقل شهری آماده است و آن را به یک الگوی جهانی تبدیل کرده است.
زوریخ، سوئیس
سیستم حملونقل زوریخ بهدلیل حملونقل عمومی کارآمد و قابل اعتماد خود شامل قطار، تراموا، اتوبوس و کشتیهای تفریحی مشهور است. محبوبیت این سیستم بهدلیل مقرونبهصرفه بودن و سهولت استفاده از آن است که امکان جابهجایی راحت در سراسر مناطق شهر را برای ساکنان فراهم میکند.
سنگاپور
کارایی و عملکرد سیستم حملونقل عمومی سنگاپور بسیار پیشرفته است و شامل شبکهای گسترده از قطار سریعالسیر، قطار سبک و اتوبوس میشود. هدف طراحی شهری سنگاپور این است که تا سال ۲۰۳۰، بیشتر خانوارها در فاصله ۱۰ دقیقهای پیادهروی از یک ایستگاه قطار سریعالسیر قرار داشته باشند.
هلسینکی، فنلاند
هلسینکی از یک سیستم حملونقل عمومی جامع برخوردار است که شامل اتوبوس، تراموا، مترو و کشتیهای تفریحی میشود و برنامهی کاربردی دارد که امکان خرید آسان بلیط و برنامهریزی مسیر را برای مسافران فراهم میکند.
برلین، آلمان
شبکه گسترده حملونقل عمومی برلین شامل اتوبوس، قطار و تراموا با سرویسدهی مکرر در سراسر شهر است که به اتصال کارآمد گزینههای مختلف حملونقل در سراسر شهر کمک میکند.
روندهای نوظهور ۲۰۲۴ در حملونقل
خودروهای خودران: شهرهایی همچون سانفرانسیسکو در حال آزمایش تاکسیهای خودران خودکار هستند که بدون راننده کمکی کار میکنند. این روند بازتاب مهمی از انتقال به راهکارهای حملونقل خودکار است.
اتوبوس تندرو: آمریکای شمالی، سیستمهای اتوبوس تندرو را بهدلیل مقرون به صرفهبودن و کارایی بیشتر در مقایسه با سیستمهای ریلی سنتی، در اولویت قرار داده است.
سرویس خدمات حملونقل: ادغام حالتهای مختلف حملونقل از جمله قطار، اتوبوس و دوچرخه در یک پلتفرم خدماتی واحد، بهدلیل سادهسازی خرید بلیط و دسترسی بهتر به اطلاعات، از محبوبیت بسیاری برخوردار شده است.
ابتکارات پایداری: بسیاری از شهرها بر وسایل نقلیه بدون آلایندگی و الکتریکیسازی ناوگان حملونقل عمومی خود بهعنوان بخشی از اهداف پایداری گستردهتر در حملونقل تمرکز کردهاند.
پیادهروی و دوچرخهسواری: با توجه به افزایش علاقه جمعی به سبک زندگی سالمتر و فعالتر، بسیاری از شهرها توجه به زیرساختهای پیادهروی و دوچرخهسواری را افزایش دادهاند تا امکان تردد بدون خودرو را برای شهروندان فراهم کنند.
هوشمندسازی: فناوریهای نوین همچون هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، کنترل ترافیک و مدیریت هوشمند، کارایی حملونقل را بهبود بخشیده است.
این روندها نشان میدهند که چگونه حملونقل عمومی کارآمد میتواند به بهبود حملونقل شهری و همچنین مقابله با نگرانیهای زیستمحیطی از طریق فناوریهای نوآورانه و اقدامات پایدار کمک کند.
برترین شهرها برای فضاهای سبز در سال ۲۰۲۴
اسلو، نروژ
نزدیک به ۷۲.۵ درصد از مساحت این شهر با فضاهای سبز یا ساختمانهای سازگار با محیط زیست پوشیده شده است که در کنار سیستم عالی حملونقل عمومی اسلو به ارتقای کیفیت هوا کمک میکند. هدف این شهر کاهش ۹۵ درصد انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰ و بهرهمندی از ۸۱.۸ درصد انرژی تجدیدپذیر است.
سنگاپور
سنگاپور صدها مایل مسیر پیادهروی و فضاهای نمادین همچون باغهای خلیجی دارد و استانداردهای زیستمحیطی سختگیرانهای را برای حداکثر کارایی انرژی و نرخ آلودگی پایین اعمال میکند.
ونکوور، کانادا
بیش از ۴۰ درصد از فضای شهر ونکوور را پارکها و مناطق طبیعی تشکیل میدهد که به تنوع زیستی در این شهر و تمایل افراد برای انجام فعالیتهای بیرون از خانه کمک میکند.
سیدنی، استرالیا
بهطور تقریبی ۴۶ درصد از مساحت سیدنی را پارکها و مناطق سبز تشکیل میدهد و به همین دلیل عنوان یکی از پاکترین هواها را در میان شهرهای بزرگ از آن خود کرده است.
هلسینکی، فنلاند
طراحی شهری هلسینکی بهگونهای انجام شده است که ۶۲ درصد از زیرساختهای این شهر برای همزیستی با طبیعت سازگار باشند، همچنین دوچرخهسواری را بهعنوان بخشی از راهبرد حملونقل خود برای رسیدن به خنثیسازی کربن تا سال ۲۰۴۰ گسترش میدهد.
ادینبورگ، اسکاتلند
پوشش ۴۹ درصدی ادینبورگ با فضاهای سبز عمومی، دسترسی ساکنان به محیطهای طبیعی را افزایش و کیفیت زندگی آنها را ارتقا داده است. این شهر سرمایهگذاری عظیمی در انرژی تجدیدپذیر انجام داده است و بیش از نیمی از برق این شهر از منابع تجدیدپذیر تأمین میشود.
ریکیاویک، ایسلند
اولویت طراحی شهری در ریکیاویک بر حفظ مناطق طبیعی برای تفریح و تنوع زیستی است و نمونهای از چگونگی ادغام فضاهای سبز در زیرساختهای شهری همراه با ترویج پایداری و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان به شمار میرود.
شهرهای برتر ۲۰۲۴ در مقابله با آلودگی هوا
لندن، بریتانیا
لندن منطقه بسیار کمانتشار خود را گسترش داده است؛ این ابتکار به کاهش ۵۰ درصدی سطوح دیاکسیدنیتروژن در مرکز لندن منجر شده است. بیش از ۹۵ درصد وسایل نقلیه در لندن با استانداردهای این منطقه مطابقت دارند که عاملی مؤثر در کاهش ۳۰ درصد بستریهای بیمارستانی مرتبط با بیماریهای تنفسی در مقایسه با سالهای قبل است.
بوگوتا، کلمبیا
بوگوتا در حال الکتریکیسازی سیستم حملونقل عمومی خود است و از سال ۲۰۲۰ بیش از ۸۰ کیلومتر به مسیر دوچرخهسواری شهر اضافه کرده است. این اقدامات بخشی از راهبرد گستردهتری برای کاهش ۱۰ درصدی آلودگی هوا با تمرکز بر حملونقل بهعنوان منبع اصلی آلودگی است.
سئول، کره جنوبی
سئول در حال گسترش مناطق کمانتشار و الکتریکیسازی حملونقل عمومی است، بهطوری که تاکنون بیش از هزار اتوبوس برقی را به سیستم حملونقل عمومی خود اضافه کرده است. ابتکارات این شهر هدف کاهش قابلتوجه انتشارات از بخش حملونقل و درنتیجه بهبود کیفیت هوا را دنبال میکند.
ورشو، لهستان
ورشو در حال معرفی منطقه کمانتشار و راهاندازی ابتکار موسوم به «ورشو نفس بکش» است که شامل نصب ۱۶۵ سنسور کیفیت هوا در سراسر شهر است. این تلاشها برای حذف تدریجی سیستم گرمایش مبتنی بر زغالسنگ و بهبود کلی کیفیت هوا با ارائه دادههای بهتر درباره منابع آلودگی است.
پاریس، فرانسه
پاریس مناطق هوای پاک را ایجاد کرده و به ترویج روشهای سفر فعال همچون دوچرخهسواری و پیادهروی پرداخته است که به کاهش قابلتوجه انتشارات وسایل نقلیه و بهبود سلامت عمومی منجر شدهاند. این شهر بخشی از شبکه سی ۴۰ است که بر توسعه پایدار شهری متمرکز است.
آکرا، غنا
شهر آکرا کمپینهایی را برای آگاهسازی ساکنان درباره خطرات سوزاندن زباله راهاندازی کرده و همچنین به دنبال راهحلهای حملونقل پایدار است. هدف این شهر کاهش سطوح بالای آلودگی هوا است که بهطور قابلتوجهی از دستورالعملهای سازمان بهداشت جهانی فراتر رفته است.
کپنهاگ، دانمارک
کپنهاگ در مبارزه با آلودگی هوا از طریق زیرساختهای گسترده دوچرخهسواری و ابتکارات خودروهای برقی، پیشروی شهرهای اروپایی است. این شهر اسکوترها و دوچرخههای اشتراکی، اتوبوسهای بدون انتشار و ایستگاههای شارژ خودروهای برقی را بهعنوان بخشی از رویکرد جامع خود گسترش میدهد.
این شهرها نمونههایی از اقدامات پیشگیرانهای هستند که در سطح جهانی برای مبارزه با آلودگی هوا از طریق سیاستهای نوآورانه، مشارکت جامعه و پیشرفتهای فناوری انجام شده است. تلاشهای آنها نهتنها برای بهبود کیفیت هوا، بلکه ارتقای سلامت عمومی و آگاهیهای زیستمحیطی انجام میشود.
برترین شهرها برای بهبود دوچرخهسواری در سال ۲۰۲۴
چندین شهر در سال ۲۰۲۴ پیشگام در بهبود زیرساختهای دوچرخهسواری و ترویج دوچرخهسواری بهعنوان روش اصلی حملونقل هستند که در ادامه برترین آنها به همراه ابتکارات دوچرخهسواریشان معرفی میشود.
کپنهاگ، دانمارک
کپنهاگ بیش از ۵۴۶ کیلومتر مسیر دوچرخه اختصاصی دارد و برنامههایی برای شبکه گستردهتر مسیرهای دوچرخه به مجموع بیش از ۸۵۰ کیلومتر دارد. بهطور تقریبی ۶۲ درصد ساکنان کپنهاگ روزانه با دوچرخه در شهر رفتوآمد میکنند که نشاندهنده فرهنگ قوی دوچرخهسواری در این شهر است و با سرمایهگذاری بیش از ۲۰۰ میلیون دلار در زیرساختهای دوچرخهسواری در طول یک دهه گذشته پشتیبانی میشود.
آمستردام، هلند
آمستردام بهدلیل داشتن زمین مسطح و طراحی شهری فشرده، از مسیرهای دوچرخه و تسهیلات پارکینگ گستردهای برخوردار است. حدود ۴۸ درصد از سفرهای داخلی در این شهر با دوچرخه انجام میشود. این شهر همچنان دوچرخهسواری را از طریق گسترش مناطق بدون خودرو و ابتکاراتی برای بهبود بیشتر زیرساختهای دوچرخهسواری در اولویت قرار داده است.
مینیاپولیس، مینهسوتا، ایالات متحده آمریکا
مینیاپولیس بهعنوان بزرگترین شهر برتر آمریکا برای دوچرخهسواری با امتیاز ۷۱ در سیستم رتبهبندی PeopleForBikes شناخته میشود که عواملی همچون مسیرهای دوچرخه محافظتشده و سرعتهای ایمن را ارزیابی میکند. این شهر پروژههای متعددی را برای بهبود ایمنی و اتصال برای دوچرخهسواران اجرا کرده که آن را به الگویی برای دوچرخهسواری شهری در آمریکا تبدیل کرده است.
اوترخت، هلند
اوترخت دارای بزرگترین پارکینگ دوچرخه در جهان با گنجایش ۱۲ هزار و ۵۰۰ دوچرخه است و مسیرهای اختصاصی محافظتشدهای دارد که دوچرخهسواری را ایمنتر و راحتتر میکند. بیش از ۵۱ درصد از سفرها به مرکز شهر با دوچرخه انجام میشود که موفقیت آن در ترویج دوچرخهسواری را نشان میدهد.
پرتلند، اورگان، ایالات متحده آمریکا
بیش از ۵۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در پرتلند وجود دارد و قوانین ترافیکی دوستدار دوچرخه در آن اجرا میشود که ساکنان شهر را به دوچرخهسواری تشویق میکند. این شهر رویدادهای جامعهمحوری بهمنظور افزایش آگاهی و مشارکت شهروندان در برنامههای گسترش دوچرخهسواری برگزار کرده است.
برلین، آلمان
شبکه روبهرشد مسیرهای دوچرخه و «خیابانهای دوچرخه»، موجب پیشرفت برلین در ترویج دوچرخهسواری بهعنوان یک گزینه حملونقل پایدار شده است. در حال حاضر، ۱۳ درصد از سفرها در برلین با دوچرخه انجام میشود که بهبود مستمر زیرساختها را نشان میدهد
بوگوتا، کلمبیا
بوگوتا سرمایهگذاری عظیمی در زیرساختهای دوچرخهسواری انجام داده است و قصد دارد شبکه خود را بهطور قابلتوجهی گسترش دهد. این شهر دوچرخهسواری را از طریق طرحهایی همچون روزهای بدون خودرو و مسیرهای اختصاصی دوچرخهسواری ترویج میکند.
این شهرها الگوهایی برای راهبردهای مؤثر بهبود زیرساختهای دوچرخهسواری و تشویق ساکنان به استفاده از دوچرخهسواری بهعنوان وسیله اصلی حملونقل هستند. تعهد آنها به ایجاد محیطهای ایمن و قابل دسترس برای دوچرخهسواران نهتنها حملونقل سبز شهری را افزایش میدهد، بلکه به پایداری محیط زیست و ارتقای سلامت عمومی کمک میکند.
شهرهای پیشرو در مقابله با بحران مسکن
شهرهای سراسر جهان با استراتژیها و سیاستهای نوآورانه به مقابله با بحران مسکن در سال ۲۰۲۴ پرداختهاند که در ادامه بعضی از بهترین آنها معرفی میشود.
وین، اتریش
وین تعهد طولانی مدتی به مسکن عمومی دارد، بهطوری که بیش از ۶۰ درصد از ساکنان آن در مسکن یارانهای زندگی میکنند. این رویکرد، قابلیت دسترسی و ثبات در بازار مسکن را تضمین میکند.
سنگاپور
سنگاپور پروژههای گسترده مسکن یارانهای را ارائه میدهد که امکان دسترسی ساکنان محلی به خانههای مقرونبهصرفه را حتی با وجود قیمتهای بالای بازار فراهم میکند. دولت سنگاپور نقش چشمگیری در تضمین در دسترس بودن مسکن برای شهروندان خود ایفا کرده است.
توکیو، ژاپن
سیاستهای مسکن توکیو با کنترل اجاره حداقل و محدودیتهای کمتر در ارتفاع و تراکم ساختوساز مشخص میشود که موجب تأمین مداوم خانههای جدید متناسب با نیازهای متنوع شده است.
ملبورن، استرالیا
پروژه آپارتمانهای ملبورن از مدلی استفاده میکند که در آن بازار املاک، یارانه واحدهای مقرونبهصرفه را تأمین میکند و موانع مالی برای ساکنان مسکن اجتماعی را از طریق راهحلهای نوآورانه مالی همچون پرداخت وام کاهش میدهد.
چنگدو و چونگکینگ، چین
این دو شهر در حال آزمایش سهمیههای قابل معامله زمین هستند که به سازندگان امکان میدهد در ازای آزادسازی زمین بیشتر برای کشاورزی، در پیرامون شهرها ساختوساز کنند. به این ترتیب ضمن مقابله با گسترش شهری، کشاورزی را نیز ترویج میدهند.
لسآنجلس، ایالات متحده آمریکا
مقررات تبدیل هتلها به مسکن راهکاری مؤثر برای پشتیبانی دائمی از بیخانمانها است و راهحلی سریعتر و اغلب ارزانتر از ساختوسازهای جدید فراهم میکند.
کپنهاگ، دانمارک
کپنهاگ داراییهای عمومی شهر را در یک صندوق ثروت شهری جمعآوری میکند و با همکاری بخش خصوصی عرضه مسکن را با پروژههای مسکونی جدید افزایش میدهد و ریسک و منافع بازار املاک را میان تمام ذینفعان تقسیم میکند.