شناسهٔ خبر: 70556250 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

وقتی پیتزای پیشنهادی هوش مصنوعی در دوبی محبوب شد

اسپارتاک آروتیونیان، مدیر بخش توسعه منو رستوران زنجیره‌ای پیتزا دودو در دوبی است. او می‌گوید: «ما یک‌بار از چت بات معروف چت جی بی تی خواستیم دستور پخت بهترین پیتزای دوبی را به ما بگوید.»«ما از آن دستور پخت استفاده کردیم و وقتی آن را برای عموم استفاده کردیم، با استقبال فوق‌العاده زیادی روبه‌رو شد و هنوز هم در منوی ما هست.»

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیا هوش مصنوعی می‌تواند به صاحبان رستوران‌ها کمک کند تا برای منوهای جدید و اشتها‌برانگیز، ایده‌های جدید پیدا کنند؟ یا ممکن است دستور پخت‌های پیشنهادی هوش مصنوعی افتضاح از آب دربیایند؟
 
اسپارتاک آروتیونیان، مدیر بخش توسعه منو رستوران زنجیره‌ای پیتزا دودو در دوبی است. او می‌گوید: «ما یک‌بار از چت بات معروف چت جی بی تی خواستیم دستور پخت بهترین پیتزای دوبی را به ما بگوید.»
 
«ما از آن دستور پخت استفاده کردیم و وقتی آن را برای عموم استفاده کردیم، با استقبال فوق‌العاده زیادی روبه‌رو شد و هنوز هم در منوی ما هست.»
 
آقای آروتیونیان می‌گوید: «دوبی شهری است که ۹۰ درصد جمعیت سه‌میلیونی‌اش مهاجرند. اینجا فرهنگ‌های مختلفی هست؛ هندی، پاکستانی، فیلیپینی، عرب‌ها و اروپایی‌ها.»
 
ما از چت جی‌بی‌تی خواستیم پیتزایی به ما پیشنهاد کند که منعکس‌کننده این ترکیب فرهنگی باشد. پیشنهاد آن اضافه کردن مرغ شاورمای عربی، پنیر کبابی عربی و ادویه زعتر خاورمیانه و کمی سس طحینه بود.
 
این‌طور که به نظر می‌رسد اشتهای مشتریان دودو پیتزا برای این پیتزا پایانی ندارد. آقای آروتیونیان می‌گوید: «من به‌عنوان یک سرآشپز، هیچ‌وقت این ترکیب خوراکی‌ها را در یک پیتزا باهم مخلوط نمی‌کنم با وجود این، ترکیب این طعم‌ها با اینکه توقعش را نداشتم، واقعاً خوب بود.»
 
پیتزاهای دیگری که هوش مصنوعی پیشنهاد داده بود،اما، وارد منوی رستوران نشد. مثلاً پیتزای پاستا و توت‌فرنگی، یا پیتزای بلوبری و غلات صبحانه.
 
در سوی دیگر جهان، در ایالات‌متحده آمریکا، ونیسا ویلیس، آزمایش مشابهی باهوش مصنوعی برای رستوران ولوت تاکو در دالاس که مدیر بخش آشپزی آن است، انجام داد.
 
او درباره قابلیت‌های هوش مصنوعی واقعاً کنجکاو بود و برای همین از چت جی‌بی‌تی خواست هر چه ایده دارد برای منوی تاکوی مخصوص هفته پیشنهاد بدهد.
 
خانم ویلیس، برای پرامپ یا دستور به هوش مصنوعی این‌طور عمل کرد: «به آن گفتم، فقط از هشت ماده خوراکی استفاده کند. می‌تواند فقط یک تاکو و یک ماده پروتئینی استفاده کند.»
 
بعضی از دستور پخت‌ها چندان اشتها‌برانگیز نبودند. نتیجه:
 
«هوش مصنوعی گاهی ترکیب‌های جالب دور از ذهنی پیشنهاد می‌داد و من با خودم فکر می‌کردم واقعاً ترکیب کاری قرمز با توفوی نارگیل و آناناس قرار است خوشمزه از آب دربیاید؟»
 
با وجود این خانم ویلیس سه مورد از پیشنهادهای هوش مصنوعی را اجرا کرد و درنهایت تاکوی میگو و استیک را از بین آن‌ها انتخاب کرد و در منوی مخصوص برای مشتریانش قرارداد. ۲۲ هزار تاکو در یک هفته به فروش رفت.
 
او می‌گوید: «هوش مصنوعی وقتی کمی در خلاقیت دچار مشکل شده باشیم، ابزار واقعاً خوبی است و کمک می‌کند مغزتان به کار بیفتد و با خودتان فکر کنید شاید این ترکیب، جواب بدهد. بگذار امتحانش کنم. هوش مصنوعی ممکن است ترکیبی پیشنهاد دهد که اصلاً به فکرمان نمی‌رسیده است.»
 
اما خانم ویلیس می‌گوید چنین نیست که بی‌چون‌وچرا هر چه هوش مصنوعی می‌گوید را قبول کند. او می‌گوید همیشه لازم است تا یک نفر دستور پخت‌ها را تأیید کند.
 
در صنعت و تجارت غذا، بسیاری هستند که چندان علاقه‌ای به ایده استفاده از هوش مصنوعی ندارند. جولیان د فرال، ساکن لندن است و نوشیدنی‌های کوکتل درست می‌کند. از هوش مصنوعی استفاده نمی‌کند زیرابه نظرش خیلی غیرخلاقانه به نظر می‌رسد و ترکیباتش واقعاً با عقل و منطق جور درنمی‌آیند.
 
امیلی بندر، استاد زبان‌شناسی در دانشگاه واشنگتن در سیاتل، می‌گوید نباید فراموش کرد که «هوش مصنوعی جادو نیست». او می‌گوید آن‌ها فقط از مطالبی که در اینترنت خوانده‌اند، یاد گرفته‌اند.
 
«این‌که می‌توان با استفاده از چت جی‌بی‌تی به چیزی شبیه دستور پخت رسید به این دلیل است که در اینترنت پر از دستورهای پخت مختلف است.»
 
او اضافه می‌کند هوش مصنوعی ممکن است یک دستور پخت را از وبلاگ آشپزی یک نفر برداشته باشد. این کار باعث می‌شود تعداد خوانندگان آن وبلاگ پایین بیاید و آن بلاگر دیگر نتواند هزینه‌های زندگی‌اش را که از آبونمان خوانندگان و تبلیغات روی وبلاگ تأمین می‌شد تامین کند.
 
با وجود این میلی بندر می‌گوید شاید در آینده، هوش مصنوعی پیشرفته‌تر بتواند در خلق دستور پخت غذاها بیشتر کمک کند.
 
او می‌گوید شاید در آینده هوش مصنوعی بتواند مواد خوراکی به‌ کار رفته در پخت غذا را به زیرمجموعه‌های شیرین یا اسیدی و از این‌ دست طبقه‌بندی کند. یا بتواند ترکیبی از مواد خوراکی را در یک گروه قرار دهد و با این کار بتواند بی‌نهایت دستور پخت با جزئیات در اختیار قرار دهد. «با این‌ وجود، شما باید بتوانید دستور جستجوی بسیار دقیق و مشخصی به هوش مصنوعی بدهید تا بتوانید از این فواید آن استفاده کنید.»
 
در بریتانیا، فروشگاه‌ زنجیره‌ای ویتروز از هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا ترندهای خوراکی محبوب مردم را در شبکه‌های اجتماعی ردیابی کند. یکی از این خوراکی‌های محبوب، «همبرگر فشاری» است. این‌ یک جور همبرگر نازک و ترد است که با فشار دادن گوشت چرخ‌ کرده روی یک ماهیتابه بسیار داغ درست می‌شود. خوراکی محبوب دیگر «کروکی» است. کروکی درواقع کروسانی است که با مایع بیسکوئیت و تکه‌های شکلات پرشده است.
 
لیزی هی وود، مدیر بخش خلاقیت‌های ویتروز می‌گوید: «ما متوجه شدیم همبرگر فشاری در همه شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود و محبوب شده است. حتی سه یا چهار رستوران که فقط مخصوص همبرگر فشاری هستند، در بریتانیا بازشده‌اند و هم‌زمان ما هم سری جدیدی از همبرگر فشاری وارد سوپر مارکت‌های خود کرده‌ایم.»
 
در مورد کروکی، هوش مصنوعی نشان داد که اشاره به این خوراکی در شبکه‌های مجازی از سال گذشته تا امروز ۸۰ تا ۹۰ درصد افزایش داشته است. ما هم در سه ماه گذشته آن را به‌صورت آزمایشی تولید و وارد سوپرمارکت‌هایمان کرده‌ایم.»
 
در سنگاپور، استفانو کانتو، مهاجر ایتالیایی، اپلیکیشنی با کمک هوش مصنوعی طراحی کرده است که اگر به آن بگویید در یخچال یا کابینت‌های خود چه مواد اولیه‌ای دارید، به شما دستور پخت‌هایی پیشنهاد می‌دهد که صرفاً از آن مواد استفاده می‌کند. چون این برنامه با کمک چت جی‌تی‌تی کار می‌کند، نام آن را «سرآشپز جی‌بی‌تی» (شف جی‌تی‌تی) گذاشته است.
 
آقای کانتو می‌گوید: «من ایتالیایی‌ام و معلوم است آشپزی می‌کنم.» آقای کانتو روزها در یک شرکت نرم‌افزار کار می‌کند. او می‌گوید ایده این برنامه یک آخر هفته به فکرش رسید. وقتی داشت از چت جی‌تی‌تی برای پیدا کردن یک دستور پخت سؤال می‌کرد.
 
این برنامه دارای منوها و گزینه‌هایی برای کاربر است تا بتواند وسایل آشپزی که در آشپزخانه دارد را هم انتخاب کند. کاربر می‌تواند انتخاب کند که آیا عجله دارد یا آشپز خوبی هست یا نه. بعد هوش مصنوعی به کاربر یک دستور پخت همراه عکسی از آن غذا، پیشنهاد می‌دهد.
 
آقای کانتو می‌گوید وقتی پارسال این برنامه را منتشر کرد، بعد از ده روز، ۳۰ هزار کاربر داشت. اما بعد از مدتی یک قبض بسیار بالا بلند از شرکت اوپن‌ای‌آی، که صاحب چت جی‌بی‌تی است دریافت کرد.
 
او حالا همچنان هرماه مبلغی ثابت به شرکت اوپن ای آی برای استفاده از برنامه آن‌ها پرداخت می‌کند.
 
او می‌گوید همچنان در حال پیدا کردن تعادل مناسب تبلیغ‌ها و تعداد کاربرانی است که حق استفاده ماهانه پرداخت می‌کنند. او سعی می‌کند تا حدی این تعادل را برقرار کند تا بتواند خدمات به مشتریان مجانی را ادامه دهد بی‌اینکه لازم باشد داده‌های شخصی آن‌ها را بفروشد.
 
دردوبی، اسپارتاک آرتونیان سرآشپز پیتزا دودو می‌گوید هوش مصنوعی را باید یک‌جور ابزار مفرح در نظر گرفت نه اینکه بشود تمام برنامه‌ریزی منو رستوران را به آن متکی کرد.
 
با وجود این پیتزا دودو، حالا این امکان را برای مشتری‌هایش در دوبی ایجاد کرده تا وقتی از اپلیکیشن آن استفاده می‌کنند، با کمک هوش مصنوعی، پیتزای رؤیایی خود را با مخلفات عجیب خلق کنند. این رستوران زنجیره‌ای می‌گوید برنامه‌اش این است که کاربرد هوش مصنوعی را تمام شعبه‌هایش در سراسر جهان گسترش دهد.
 
منبع: بی بی سی
لینک کوتاه کپی لینک