به گزارش ایرنا از شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، «کرامت ویسکرمی» خاطرنشانکرد: از ابتدای امسال تاکنون بهطور میانگین روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر نفتگاز در کشور مصرف شده که ۹۰ میلیون لیتر آن مربوط به مصارف غیرنیروگاهی و ۳۰ میلیون لیتر آن مربوط به مصارف نیروگاهی بوده است.
وی ادامهداد: ۵۰ درصد نفتگاز مصرفی کشور مربوط به بخش حملونقل است که عمده قاچاق سوخت نیز در همین بخش اتفاق میافتد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران افزود: سامانه «سپهتن» (طرح تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش) هنوز اجرایی نشده است و تا زمانی که نتوانیم عملکرد واقعی ناوگان را رصد کنیم و اسناد حمل بهصورت دستی صادر شود، قاچاق سوخت قابل کنترل نیست.
وی اضافهکرد: بیش از ۱۶ هزار ناوگان دیزلی کار انتقال سوخت در کشور را انجام میدهند که با اجرای یک طرح بهصورت پایلوت در یکی از استانها، همه ناوگان را به سامانه جیپیاس مجهز کردیم که در حال تعمیم آن به دیگر استانها هستیم.
به گزارش ایرنا، چهاردهم آبان ماه امسال مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: باید توزیع سوخت برای بخش حمل و نقل بر اساس پیمایش باشد تا از هدر رفت سوخت جلوگیری کرد.
ویس کرمی اضافهکرد: باید برای هرخودروی این بخش براساس پیمایش و یا بارنامه سوخت از طریق سامانه هوشمند سوخت تحویل شود تا از قاچاق آن نیز جلوگیری شود.
وی خواستارآن شد تا سامانه ای راه اندازی شود و بارنامه ها و اسناد حمل در این سامانه بار گذاری شده تا از هدر رفت سوخت و قاچاق آن جلوگیری شود.
همچنین سال 1402 از سوی معاون وقت وزیرراه و شهرسازی اعلام شده بود که قرار است 386 هزارکامیون و تریلی به سامانه سپهتن مجهز شوند.
سپهتن در واقع از حروف اول عبارت «سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان» استخراج شده، سامانهای که بهمنظور نظارت و کنترل بهینهتر ناوگان حملونقل عمومی جادهای توسط همراه اول ساخته شده و در اختیار ناجا قرار گرفته است.