شناسهٔ خبر: 70539719 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

سایه سیاسی‌بازی را از سر جشنواره فجر کم کنید/ همه چیز در مورد یک پوستر قابل اصلاح!

سیاست زده کردن جشنواره فیلم فجر ناشی از ضعف سیاست گذاری برای این رویداد سینمایی نیست؟ این سوالی است که از صدر تا ذیل تصمیم‌گیرانی که در جشنواره بین المللی فیلم فجر موثر هستند قابل طرح است!

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، رونمایی از پوستر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر روز چهارشنبه ۵ دی ماه توسط جمعی از عوامل دبیرخانه این رویداد سر و صدایی ایجاد کرد و انتشار اخبار و تصویر آن نقد‌های زیادی را همراه داشت.

مأموریت یک پوستر موقت! 

شاید مدیران رسانه‌ای فجر قصد داشتند تا با این رونمایی بدون هیچ پیش خبر یا دعوت از اصحاب رسانه و در فضایی که خیلی هم رسمی نبود باعث شوند تا اهمیت  «پوستر جشنواره فیلم فجر» را به مخاطبین این رویداد مهم فرهنگی گوشزد کنند. 


سایه سیاسی بازی را از سر جشنواره فجر کم کنید / همه چیز در مورد یک پوستر قابل اصلاح!


 یا بعد از کمی حرف و حدیث و نقد به خصوص در شیوه طراحی پوستر که ابتدایی بودن شیوه استفاده از هوش مصنوعی مهمترین نقد به این پوستر اولیه از جشنواره چهل و سوم فیلم فجر بود پوستر را تغییر دهند و با صدور پیامی نمادین از طریق پوستر آن جریانی رسانه‌ای برای شعار دولت چهاردهم راه اندازی کنند؟ 

نه فاجعه! نه ضایعه! نه پوست خربزه!  بلوا و هیاهویی راه افتاد!

اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود و بعد از گذشت حدود 5 روز از این رونمایی ضمن اینکه روابط عمومی جشنواره چهل و سوم فجر از قابل اصلاح بودن این پوستر خبر داد برخی نیز به نوشتن و بیان تحلیل‌های فرامتن این پوستر کوشیدند.

سینما اعتماد در گزارشی که سایت رسمی جشنواره فیلم فجر نیز آن را منتشر کرده در مورد فرامتن این پوستر  با اشاره به نوعی بلوای پیش آمده برای آن  که به نظر بیشتر ناشی از تصمیم ستاد رسانه‌ای دبیر خانه این رویداد بود آن را فاجعه و ضایعه نخواند، این خودش یک نوع بزرگنمایی و ضریب دادن خودآگاه است که تکه‌های پازل آن را باید در رسانه‌های همسو تر به دولت چهاردهم دانست. 

یادداشت سینما اعتماد در ادامه پذیرفتن نقدهای ابتدایی به پوستر جشنواره چهل و سوم و تجدید نظر در آن را به نام پذیرش تفکر متفاوت و اندیشه ای که تضارب آراء و احترام برای منتقد، خبرنگار و اهالی رسانه فاکتور کرد. 

 

مانور و نمایش روشنفکری یا اعتبار جشنواره فیلم فجر؟ 

اما پرسشی که برای ما ایجاد می‌کند این است که آیا اعتبار جشنواره بین المللی فیلم فجر که مهمترین رویداد هنری و سینمایی ملی کشور محسوب می‌شود جایی برای مانور و نمایش روشنفکری  است؟ یا بعد از چهل و سه دوره باید تجلی گاه سینما و هنر ایران اسلامی باشد؟

اگر لازم است در یک بیانیه جمعی اعلام کنیم: مسئولین محترم جشنواره فیلم فجر بسیار نقدپذیر هستند و برای تفکر مخالف خود احترام قائل هستند. اما قبل از این بیانیه امیدواریم این گزارش را نیز تحمل کنند و منافع ملی و جایگاه جشنواره فیلم فجر از نظر نویسنده این گزارش را نیز در نظر بگیرند. 

سایه سیاسی بازی را از سر جشنواره فجر کم کنید / همه چیز در مورد یک پوستر قابل اصلاح!


پرسشی از تصمیم گیران امروز فرهنگی کشور: سیاست زده کردن جشنواره فیلم فجر ناشی از ضعف سیاست گذاری برای این رویداد سینمایی نیست؟


 این پرسش مهمی است که از صدر تا ذیل تصمیم‌گیرانی که در جشنواره بین المللی فیلم فجر موثر هستند قابل طرح است! پرسشی که قبل از هر چالش دیگری با توجه به فعل و انفعالات شش ماه گذشته از جمله تغییر در دبیر جشنواره تا شورای سیاستگذاری که قرار است در عرض کمتر از سه ماه برای مهمترین رویداد سینمایی کشور تصمیم ریل گذاری بگیرد قابل طرح است و اینکه چگونه چنین مسئولیتی را با دست فرمانی متفاوت پذیرفته‌اند؟ 

 

سیاست زدگی به جای سیاستگذاری

به نظر پوستر موقت رونمایی شده در چهل و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر را می‌توان ناشی از سیاست زدگی به جای سیاستگذاری در آن دانست و اگر تصمیم سازان قصد دارند شعار سیاسی بدهند می‌توانند به جای رونمایی از یک پوستر موقت و تکمیل کردن پازل آن با تفسیر فرامتن از آن صراحتا سلایق سیاسی خود را اعلام کنند و به اعتبار جشنواره صدمه نزنند. 

الصاق «وفاق مادارنه» و وسط انداختن «تحول خواهی دخترانه» 

 روزنامه سازندگی رسانه بعدی است که پشت فرامتن پوستر احتمالا موقت رونمایی شده در دبیر خانه جشنواره چهل و سوم فیلم فجر در می‌آید: این روزنامه با تیتر «وفاق خواهی مادرانه، تحول خواهی دخترانه» شعار دولت چهاردهم یعنی وفاق ملی را به جشنواره چهاردهم فیلم فجر الصاق کرد. 

وفاق خواهی مادرانه نگران کننده نیست ولی برداشت های متفاوتی می‌توان از تحول خواهی دخترانه داشت که در سایت رسمی جشنواره فیلم فجر هم بازتاب پیدا کرد. 

این موضوع که ما بخواهیم متن جامعه را همراه با جشنواره چهل و سوم فجر کنیم لازم است دید شفافی هم نسبت به آن داشته باشیم. چرخش زمخت جشنواره چهل و سوم به سمت بخشی از سینمای احتمالا اجتماعی و کمدی جامعه ایران که زمانی به زیرزمین رفتند و به جشنواره های بین المللی فروخته شدند، یا شنیدن نام آنهایی که روزی کشف حجاب علنی کردند اسمش هر چه باشد وفاق مادرانه‌اش مستلزم بازگشت به اصول ارزشی جامعه ایرانی اسلامی است و البته تحول خواهی دخترانه هم یک کلمه است که یک روزنامه نگار وسط انداخته و رسانه رسمی فجر هم با بازنشر آن در سایت خود به آن ضریب می‌دهد که می تواند معانی مختلفی داشته باشد.

سایه سیاسی بازی را از سر جشنواره فجر کم کنید / همه چیز در مورد یک پوستر قابل اصلاح!

حالا می‌ماند تصمیمی که باید از شورای سیاستگذار نام آشنای سینمای ایران که به یکباره تغییر کرده بگذرد و به ستاد رسانه‌ای چهل و سومین جشنواره فیلم فجر برسد! 

«آیا باید منتظر یک پوستر موقت دیگر با هوش مصنوعی یا دست ساز باشیم؟ یا پوستر بعدی حال همه جامعه ایران را خوب خواهد کرد و به دو قطبی‌های موجود در جامعه دامن نخواهد زد و بالاخره چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را صاحب پوستری وزین و پایدار شایسته نام و انتظاراتی که از مهمترین رویداد ملی سینمای ایران می‌رود خواهد کرد؟»