به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرج، الهام دارایی در نشست نقد و بررسی قصههای شرکت کنندگان در مرحله اجرای صحنهای مرحله استانی بیست و ششمین جشنواره بینالمللی قصهگویی به میزبانی استان البرز، از تفاوتهای قصهگویی کتابخانهای با قصهگویی صحنهای ویژهی جشنواره سخن گفت.
این مدرس از مخاطبان خواست که هنگام قصه گویی انرژی بالایی داشته باشند و به منظور ارتباط صحیح با مخاطب آن حفظ کنند.
دارابی در ادامه بر اهمیت سه عنصر کلیدی در قصهگویی تأکید کرد و گفت: قصهگو، قصه و مخاطب، این سه عنصر مانند اضلاع یک مثلث جادویی، در کنار هم قصهای ماندگار خلق میکنند.
این قصهگو در ادامه در خصوص انتخاب قصه و پرداخت مناسب آن با توجه به سن و جنس مخاطب و شناخت صحیح از او و طراحی مناسب قصه بر اساس مخاطب قبل از اجرای آن نکاتی را یادآور شد.
توجه به ویژگیهای صحنه، رعایت تقارن، پرهیز از استفاده از ابزار آسیب زا، توجه ویژه به روایتگری و لحن و بیان بدن در انتقال مفاهیم و اثرگذاری قصه، از دیگر مباحثی بود که از سوی این مدرس مطرح شد.
دارابی که از دوازدهمین جشنواره بینالمللی قصهگویی به صورت مداوم در ساختار جشنواره حضور داشته و مسئولیت دبیرخانه جشنواره بینالمللی قصه گویی را نیز برعهده دارد و خود از قصهگویان پیشکسوت و صاحب نام و برگزیده در بخش بینالمللی بوده است در بخش دیگر سخنانش به صورت ویژه به موضوع ابزار در قصهگویی پرداخت و گفت: ابزار باید صحیح و به جا استفاده شود و آسیبزا نباشد به نحوی که اگر ابزار از قصه گرفته شود نباید قصه دچاار اشکال شود.
نرمش و ورزش برای استفاده از زبان بدن و تقویت ابزار وجودی بدن و صداسازی از دیگر مواردی بود که این مدرس به عنوان ویژگیهای قصهگویان بیان کرد.
تاثیر تکرار و استفاده از ترجیع بندها در بیان قصه منظوم، مکث کوتاه بین قصه برای رفع خستگی مخاطب، آواهای زنجیری و زبر زنجیری، حضور قصهگو بر روی صحنه به عنوان «دانای کل» و ضرورت پاسخگویی به سوالات ذهنی مخاطب تا پایان قصه، استفاده از نکات تربیتی توجه به تک تک کلمات و عدم استفاده از الفاظ نامناسب تقویت دایرهی واژگان، ضرو.رت تمرین بسیار زیاد برای حرفهای شدن در قصهگویی، توجه به فرا زبانها (آواهای غیر کلامی)، طراحی لباس مناسب با قصه به نحوی که محدودیت برای قصهگو ایجاد نکند، از دیگر مواردی بود که توسط دارابی مطرح شد.
این نویسنده و مجری که سالهاست سابقه حضور بر روی صحنههای مختلف را در کارنامه خود دارد در پایان این نشست خطاب به قصه گویان حاضر گفت: اگر قصهای روی صحنه میآید باید بار محتوایی داشته باشد؛ محتوای خوب تربیتی؛ و از مخاطبان خواست از به کار بردن «شروع کرد به …» در قصه ها خودداری کنند.
گفتنی است؛ الهام دارابی، در کنار آزاده آقا میربها و فرانک فروزانفر، داوری این جشنواره در استان البرز را که روزهای ۵ و ۶ دی ماه ۱۴۰۳، اجرا شد، بر عهده داشتند.
∎