شناسهٔ خبر: 70521854 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

عارف در جلسه با سرمايه‌گذاران و بهره‌برداران آزاد‌راه‌های كشور تأکید کرد:

ظرفیت كشور در حوزه طراحی و اجرای‌ آزاد‌راه‌ها‌ با مشاركت بخش خصوصی

معاون اول رئیس‌جمهور بعد از شنیدن گزارش‌ها و پیشنهادهای فعالان بخش آزادراهی كشور، گفت: واقعیت این است كه در سه دهه گذشته، كارهای بسیار ارزشمندی در بخش زیربنایی راه‌ها صورت گرفته است و آنچه كه امروز داریم توان و ظرفیت كشور در حوزه طراحی و اجرای‌ آزاد‌راه‌ها‌ با مشاركت بخش خصوصی را نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

عارف در جلسه با سرمايه‌گذاران و بهره‌برداران آزاد‌راه‌های كشور

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول ریاست جمهوری،  در این دیدار كه با حضور دبیر هیئت دولت، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان برنامه و بودجه كشور، رئیس كل بانك مركزی و «سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران آزادراه‌های كشور» صورت گرفت، محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور بعد از شنیدن گزارش‌ها و پیشنهادهای فعالان بخش آزادراهی كشور، گفت: واقعیت این است كه در سه دهه گذشته، كارهای بسیار ارزشمندی در بخش زیربنایی راه‌ها صورت گرفته است كه باعث شده وضعیت ما در این حوزه، نسبت به ۳۰ سال گذشته اصلا قابل مقایسه نباشد و آنچه كه امروز داریم توان و ظرفیت كشور در حوزه طراحی و اجرای‌ آزاد‌راه‌ها‌ با مشاركت بخش خصوصی را نشان می‌دهد، آزادراه تهران ـ شمال، با تونل‌ها و جاده‌هایی كه در آن ساخته شده، باعث غرور و افتخار است.

عارف افزود: تمامی دولت‌ها در بخش راه، همیشه نقش حمایتی داشته‌اند و شخصا به یاد ندارم كه با مقامات كشورهای خارجی (مرتبط با این حوزه) دیداری داشته باشم اما بحثی از سد سازی، پل‌سازی و راهسازی نشده باشد. 

اجرای كار را به بخش خصوصی واگذار كنید

عارف در ادامه این جلسه به ذكر خاطراتی از حضور در جمع فعالان ساخت و نگهداری آزادراه‌ها پرداخت و با تشكر از وطن دوستی و فداكاری آنها با وجود مشكلات مالی، گفت: در هنگام ساخت یكی از آزاد راه‌های اصلی كشور، در حالی كه جاده زیرسازی شده اما هنوز آسفالت نشده بود برای بازدید به آنجا رفتیم، در حال بازدید بودیم كه متوجه فردی شدیم كه با پیكان نان تازه از قزوین برای كارگران آورده بود و مشغول توزیع آن بود، یكی از مسئولان وی را معرفی كرد و گفت كه ایشان پیمانكاری هستند كه مسئولیت ساخت این قطعه از آزادراه را برعهده دارند، برایم بسیار غرورآفرین بود كه آقای پیمانكار با وجود آنكه بابت كاری كه انجام داده بود از دولت، طلب داشت، اما كار را رها نكرده بود و با اشتیاق و علاقه كار را ادامه می‌داد.

عارف در ادامه به بیان خاطره دیگری پرداخت و گفت: در یكی از جاده‌های اصفهان، مشكلی پیش آمده بود و برای بازدید به آنجا رفته بودیم‌، مدیران دولتی به من گفتند كه پیمانكار مبلغ زیادی از دولت طلب دارد و امكان دارد داد و بیداد كند، وقتی به آنجا رسیدیم شخص پیمانكار را دیدم و بعد از احوالپرسی به ایشان گفتم می‌دانم كه شما مبلغ سنگینی طلب دارید‌، گفت نه طلبی ندارم، این وظیفه‌ام است كه با كیفیت خوب كار كنم، این هم نگاه غرورآفرین پیمانكار دیگری بود كه به عشق ایران و وطنش كار می‌كرد.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه گفت: ما وقتی این عشق و علاقه به ایران را در این بخش می‌بینیم، با تمام توان برای پیشرفتش تلاش خواهیم كرد و حتی وقتی بین بخش دولتی و بخش خصوصی رقابتی وجود داشته باشد، حتما طرف بخش خصوصی می‌ایستیم.

عارف ادامه داد: در مناقصه پروژه راه‌سازی در قرقیزستان، دو پیمانكار جمهوری اسلامی ایران كه یكی مربوط به بخش خصوصی و دیگری مربوط به بخش دولتی بود به مرحله نهایی رسیده بودند، قرار بود به این كشور سفر كرده و با مقاماتش دیدار كنم، پیمانكار بخش دولتی هم با ما همسفر بود و در مسیر پرواز دائما درباره توانمندی‌های این بخش در ساخت آزادراه توضیح می‌داد و هدفش این بود كه با مقامات دولتی آن كشور، رایزنی صورت بگیرد تا كار را به پیمانكار دولتی بدهند اما وقتی با مقامات آن كشور صحبت كردیم گفتم كه ما ترجیحمان آن است كه از بین این دو شركت، اجرای كار را به بخش خصوصی واگذار كنید و همینطور هم شد.

عارف افزود:‌ كار شما اولویت ذاتی دولت‌ها است، ‌به دلیل كاهش تلفات انسانی و كاستن از سوخت مصرفی و تاثیر آن در محیط زیست و همینطور صرفه‌جویی در وقت و هزینه شهروندان و دیگر مزایای آن، ‌با هر شاخصی كه در نظر گرفته شود، باز هم صرفه دولت‌ها با ساخت آزادراه است اما به هر حال منابع دولت هم محدود است.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه گفت: اتمام آزادراه تهران ـ شمال یكی از اولویت‌های اصلی ما است، ما قصد داریم كاری كه ۳۰ سال طول كشیده است را در این دولت تمام كنیم و به سرانجام برسانیم.

نقشی ماندگار بر نقشه ایران

وی در ادامه خطاب به حاضران در جلسه گفت: با وجود مضایق مالی و مشكلاتی‌كه وجود دارد اما شما به بزرگی كارتان و خدمتی كه به وطن می‌كنید، فكر كنید، اینكه ۱۵ تا ۲۰ درصد در كاهش تلفات نقش دارید خدمتی است كه با پول قابل ارزشگذاری نیست،‌ شما صرفا كار اقتصادی نمی­کنید بلکه به وطن­تان خدمت می‌كنید.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه افزود: ما در این حوزه نیاز به قانون جدیدی نداریم اما در هر موردی كه نیاز به همكاری دولت باشد، پای كار هستیم و با تمام قدرت و توان، حمایت می‌كنیم و خواهیم دید كه تا پایان دولت چهاردهم چند پروژه بزرگ آزادراهی را به نتیجه خواهیم رساند.  

در این نشست، یك نفر از پیمانكاران و بهره‌برداران بزرگ آزادراهی كشور،‌ با گلایه از اینكه در طی دهه‌ها، همیشه بیش از ۱۵ مشكل تكراری را بیان كرده‌ و به نتیجه نرسیده‌اند، گفت: خوشبختانه در جلسه‌ای كه امروز با وزیر راه و شهرسازی داشتیم،‌ شش مورد از مشكلات حل شد و امیدواریم كه در این دولت برای سایر مشكلات نیز چاره‌اندیشی شود.

انتهای پیام