مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: ارتقای کیفیت خدمات لجستیکی نظیر هوشمندسازی فرآیندها، بهبود شاخص عملکرد پایانه های مرزی و رفع گلوگاههایی که موجب ایستایی کالا و ناوگان می شود، به تحقق جهش ترانزیت و حمل و نقل بین المللی در کشورمان کمک می کند.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: ارتقای کیفیت خدمات لجستیکی نظیر هوشمندسازی فرآیندها، بهبود شاخص عملکرد پایانه های مرزی و رفع گلوگاههایی که موجب ایستایی کالا و ناوگان می شود، به تحقق جهش ترانزیت و حمل و نقل بین المللی در کشورمان کمک می کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، جواد هدایتی در دومین همایش ملی ترانزیت با عنوان «ایران، دیپلماسی کریدوری» که در مشهد مقدس برگزار شد، با اشاره به نقش برجسته و تاریخی ایران در حوزه ترانزیت، اظهار کرد: فروپاشی شوروی سابق و شکل گیری کشورهای محصور در خشکی، اراده سیاسی دولت سیزدهم برای توسعه ترانزیت در قالب سیاست همسایگی ثبت رکورد جابه جایی ١٦ میلیون تُن کالای ترانزیتی در سال گذشته و توجه خاص به ترانزیت و لجستیک در قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور در شروع کار دولت چهاردهم از نقاط عطف حوزه ترانزیت در دوران معاصر به شمار می روند.
وی از خلأ سازماندهی و مدیریت منسجم به عنوان بزرگترین چالش چند دهه اخیر پیش روی توسعه ترانزیت از ایران یاد و عنوان کرد: گره خوردن جریان اقتصادی و بازرگانی کشورهای منطقه به موقعیت کشورمان، قطعا زنجیره ارزش سرشاری را برای کشور به همراه خواهد داشت.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی تأکید کرد: بر اساس تجارب سنوات متمادی قبل در احکام قانون برنامه هفتم توسعه به رفع چالش های اساسی حوزه ترانزیت پرداخته شده و راهکارهای رفع آن ها نیز اتخاذ شده که مهمترین آن ها تشکیل ستاد ملی ترانزیت و لُجستیک به ریاست رئیس جمهور است.
هدایتی در بخشی دیگر به سهم ۹ درصد حمل و نقل در تولید ناخالص کشور اشاره و خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد حمل و نقل در بستر جاده ها و شبکه راه های کشور صورت می گیرد، بیش از ۴۰ هزار ناوگان معادل ۱۰ درصد ناوگان کشور و ۵۰ هزار راننده در حوزه ترانزیت و حمل ونقل بین المللی فعالیت می کنند.
وی همچنین به ایجاد کریدورهای جدید و شکل گیری فضای رقابتی در حوزه ترانزیت در منطقه خاورمیانه اشاره و بر ارتقای ترانزیت با اصلاح نقاط ضعف داخلی و ارتقای ظرفیت های لجستیکی با هدف افزایش توان حرفه ای و رقابت پذیری کریدورهای ترانزیتی کشور تاکید کرد.