شناسهٔ خبر: 70504160 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

هشدار مهم پلیس فتا ؛ ۲ شگرد معروف کلاهبرداران تلفنی و پیامکی

پلیس فتا درباره دو شگرد معروف که کلاهبرداران هنوز هم برای فریب افراد از آن استفاده می‌کنند، هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین،‌ سردار داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا پایتخت در خصوص پرونده‌های جرایم سایبری در ۲۴ ساعت اخیر گفت: در این مدت بیش از ۴۰ فقره پرونده مختلف در حوزه جرایم سایبری به پلیس فتا واصل شده که همکاران در مرکز فوریت‌های سایبری بلافاصله پیگیری‌های لازم را انجام دادند.

وی افزود: از جمله شگردهای رایج در این مدت، کلاهبرداری‌های تلفنی و پیامکی بوده که مجرمان با استفاده از تکنیک‌های مهندسی اجتماعی و سوشیالینگ، سعی دارند اعتماد افراد را جلب کرده و کدهای حساس آن‌ها را به دست آورند.

سردار معظمی گودرزی ادامه داد: در بسیاری از این پرونده‌ها، مجرمان با ارائه اطلاعاتی همچون کد ملی یا شماره حساب قربانیان، آن‌ها را متقاعد می‌کنند که تماس از سوی یک نهاد رسمی یا حاکمیتی است و به همین دلیل قربانیان کدهای مورد نظر را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

وی تاکید کرد: داشتن اطلاعات عمومی از افراد به هیچ عنوان به معنای رسمی بودن تماس نیست و مردم باید در مواجهه با چنین تماس‌ها و پیامک‌ها هوشیار باشند و هیچ‌گاه اطلاعات حساس خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند.

وی افزود: یکی از بهترین راه‌های دسترسی به اطلاعات حساب‌های بانکی اطلاعات شبکه‌های اجتماعی و نقض حریم خصوصی و کدهایی است که به صورت پیامکی ارسال می‌شود به عنوان مثال در ۲۴ ساعت اخیر تعداد افرادی که در بازار فعالیت می‌کنند و دستگاه پز دارند با آنها تماس گرفته می‌شد که ما از پشتیبان دستگاه پز شما هستیم برای به روز رسانی کدی برای شما ارسال می‌شود وقتی که این کد را در اختیار فرد قرار بدهیم در واقع اجازه دسترسی به اینترنت بانک و یا یکی از نرم‌افزارهای بانکی را می‌دهیم.

سردار معظمی گودرزی بیان کرد: این کدها در واقع کلید ورود به نرم‌افزارهای بانکی، ورود به اپلیکیشن‌ها شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها است و به هیچ عنوان این‌ها را در اختیار دیگران نباید قرار داد.