همشهری آنلاین - سید محمد فخار: برای آگاهی از روند توسعه مترو سراغی از میثم نوروزیان، مدیرعامل سابق شرکت توسعه مجتمعهای ایستگاهی مترو تهران گرفتیم. مجتمعهای ایستگاهی یکی از مهمترین منابع مالی توسعه مترو در تهران است. اطلاعات پیش رو درباره فعالیتهای دوره اخیر مدیریت شهری در این شرکت را او در اختیار همشهری قرار داد. این شرکت برنامه توسعه مجتمع ایستگاهی و طرحهای TOD را در شهرداری تهران پیگیری میکند.
مناطقی که قرار است میزبان مجتمعهای ایستگاهی شوند
منطقه ۷(۳ایستگاه)
منطقه ۱۱(ایستگاه متروی هلال اهمر)
منطقه ۱۴(ایستگاه متروی پیروزی)
منطقه ۱۰(ایستگاه نواب)
منطقه ۲۰(یک ایستگاه)
منطقه ۴(یک ایستگاه)
منطقه۱۲(یک ایستگاه)
منطقه۶(یک ایستگاه)
منطقه ۵(۴مورد درحال بررسی است)
مکث/ سالی چند مجتمع ایستگاهی باید ساخته شود؟
سالها پیش این نکته مطرح بود که سالانه ۱۰تا ۱۵مجتمع ایستگاهی باید در تهران ساخته شود. این بحث با در نظر گرفتن این بحث مطرح میشود که افق طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران یعنی تا سال ۱۴۲۰ چهار خط جدید متروی تهران باید به انجام برسد. در حال حاضر هر کیلومتر به طور متوسط ۳هزار میلیارد تومان هزینه دارد. طول ۴خط جدید نیز ۱۷۰کیلومتر است. بنابراین ۵۱۰هزار میلیارد تومان به قیمت امروز منابع مالی نیاز است تا طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران به نتیجه برسد. این یعنی سالی ۳۰هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است برای اجرای برنامه. اگر مجتمعهای ایستگاهی بین ۲تا ۳هزار میلیارد تومان برای هر ایستگاه به ساخت مترو کمک کنند، موضوع توسعه ۱۰مجتمع ممکن میشود. اما کمکهای دولتی، منابع عمومی شهرداری و بودجههایی که آورده میشود، سهم آورده شرکت مجتمعهای ایستگاهی را میکاهد.