جوان آنلاین: رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه ۷۵۰ پژوهشسرای دانشآموزی در کشور فعالیت دارند، گفت: در تلاشیم پژوهشسراها در مناطق دورافتاده و با امکانات کمتر هم به دانشآموزان سرویس ارائه دهند.
علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره پژوهشسراهای دانشآموزی اظهار کرد: وجود پژوهشسراها در همه مناطق آموزشی یکسان نیست و به صورت پراکنده قرار دارد یعنی در برخی از مناطق دو پژوهشسرا وجود دارد و در برخی دیگر هم ممکن است که به کلی پژوهش سرا نداشته باشیم. وی با بیان اینکه در برنامه است که امسال پژوهشسراها رونق یابند، افزود: تلاش میکنیم که پژوهشسراها در مناطق دورافتاده و با امکانات کمتر هم به دانشآموزان سرویس ارائه دهند.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره میزان بودجه سالانه برای پژوهشهای دانشآموزی و دانشجوها معلمان و معلمان توضیح داد: میزان بودجه در حوزه پژوهش مبلغ بسیار ناچیزی است و در این زمینه ما سرانه آموزشی و تربیتی داریم، اما سرانه پژوهشی نداریم. محبی یادآور شد: با وجود اینکه در سند تحول در زیر نظام پژوهش آمده، اما سرانه پژوهشی برای دانشآموزان، دانشجو معلمان و معلمان به صورت اختصاصی نداریم. هر چند که پژوهش را زیر بنا و اصل میدانیم، اما بودجههای اختصاصیافته خیلی چشمگیر نیست.
وی با بیان اینکه توسعه فرهنگ پژوهش یک مأموریت مهم است، خاطر نشان کرد: هزینه چندانی به این موضوع اختصاص داده نمیشود، حتی گاهی اوقات مدرسه و منطقه هم از محل اعتبارات خودشان کمکهایی میکنند. رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره پژوهش صورت گرفته در حوزه هدایت تحصیلی دانشآموزان گفت: در موضوع هدایت تحصیلی و شغلی عوامل متعددی وجود دارد که مسیر آنها از نظر علمی دنبال میشود.
محبی افزود: پرونده رشدی دانشآموزان باید از اول ابتدایی در این زمینه تشکیل شود و فرد گام به گام به سمت مقطع بالا حرکت کند.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین معیارها در این خصوص بحث علاقه دانشآموز است، اما تنها معیار نیست؛ در مقابل علاقه قابلیت و استعداد هم اهمیت بسیاری دارد، ممکن است که شما به کاری علاقه داشته باشید، اما توانایی و استعداد آن را نداشته باشید.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش یادآور شد: بنابراین نمیتوانیم با تنها ملاک علاقه پیش رویم، چراکه گاهی هم در آن ذائقه جامعه دخیل است. بسیاری پیش آمده که نوجوانان رشتهای را انتخاب میکنند، اما پس از مدتی خودشان میگویند که متوجه شدیم این رشته علاقه ما نبودهاست و اشتباه انتخاب کردیم.
محبی خاطر نشان کرد: بنابراین در موضوع هدایت تحصیلی بحث علاقه، قابلیت، استعداد و نیاز آینده جامعه باید در نظر گرفته شود.
به گزارش ایرنا، بررسی چالشهای اساسی نظام تعلیم و تربیت تبیین شده و مسائل کلان مانند سند راهبردی و بنیادین در دستور کار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش قرار گرفتهاست. در راستای توسعه فرهنگ پژوهش امسال ۳۲ معلم پژوهنده و شش نفر از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی در مرحله کشوری معرفی شدند.