علی محبی اظهار کرد: وجود پژوهشسراها در همه مناطق آموزشی یکسان نیست و به صورت پراکنده قرار دارد یعنی در برخی از مناطق ۲ پژوهشسرا وجود دارد و در برخی دیگر هم ممکن است که به کلی پژوهش سرا نداشته باشیم.
وی افزود: تلاش میکنیم پژوهشسراها در مناطق دورافتاده و با امکانات کمتر هم به دانشآموزان سرویس ارائه دهند.
بودجه چندانی به پژوهش اختصاص نمییابد
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره میزان بودجه سالانه برای پژوهشهای دانشآموزی و دانشجوها معلمان و معلمان، توضیح داد: میزان بودجه در حوزه پژوهش مبلغ بسیار ناچیزی است و در این زمینه ما سرانه آموزشی و تربیتی داریم اما سرانه پژوهشی نداریم.
محبی یادآورشد: باوجود اینکه در سند تحول در زیر نظام پژوهش آمده اما سرانه پژوهشی برای دانش آموزان، دانشجو معلمان و معلمان به صورت اختصاصی نداریم. هرچند که پژوهش را زیر بنا و اصل میدانیم اما بودجههای اختصاصیافته خیلی چشمگیر نیست.
وی با بیان اینکه توسعه فرهنگ پژوهش یک ماموریت مهم است، خاطرنشان کرد: هزینه چندانی به این موضوع اختصاص داده نمیشود، حتی گاهی اوقات مدرسه و منطقه هم از محل اعتبارات خودشان کمکهای میکنند.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره پژوهش صورت گرفته در حوزه هدایت تحصیلی دانشآموزان گفت: در موضوع هدایت تحصیلی و شغلی عوامل متعددی وجود دارد که مسیر آن ها از نظر علمی دنبال میشود.
محبی افزود: پرونده رشدی دانشآموزان باید از اول ابتدایی در این زمینه تشکیل شود و فرد گام به گام به سمت مقطع بالا حرکت کند.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین معیارها در این خصوص علاقه دانشآموز است اما تنها معیار نیست؛ در مقابل علاقه قابلیت و استعداد هم اهمیت بسیاری دارد، ممکن است که شما به کاری علاقه داشته باشید اما توانایی و استعداد آن را نداشته باشید.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش یادآورشد: بنابراین نمیتوانیم با تنها ملاک علاقه پیش رویم چراکه گاهی هم در آن ذایقه جامعه دخالت دارد. بسیاری پیش آمده که نوجوانان رشتهای را انتخاب میکنند اما پس از مدتی خودشان میگویند که متوجه شدیم این رشته علاقه ما نبوده است و اشتباه انتخاب کردیم.
محبی خاطرنشان کرد: بنابراین در موضوع هدایت تحصیلی بحث علاقه، قابلیت، استعداد و نیاز آینده جامعه باید در نظر گرفته شود.