«صادق ستاریفرد» معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت سلامت دندان دانش آموزان کشور گفت: در بحث بهداشت فردی یکی از مسائل مهمی که ما را نگران میکند، بهداشت دهان و دندان است. ما به لحاظ شاخص DMF یعنی شاخص پوسیدگی دندان، در بین کودکان و نوجوانان در سطح جهانی وضعیت خوبی نداریم. نرخ پوسیدگی دندان در بین کودکان و نوجوانان کشور ما ۲.۱ است، یعنی بهطور متوسط، دانشآموزان دوازدهساله حداقل دو دندان پوسیده دارند، در حالی که در برخی از کشورهای دیگر این عدد زیر یک است.
وی ادامه داد: برنامه هفتم توسعه نیز بهصورت قانونی پیشبینی کرده که تا پایان برنامه، نرخ پوسیدگی دندان را از ۲.۱ به ۱.۴ برسانیم. دانشآموزانی که دوازدهساله میشوند، در واقع دانشآموزان پایه ششم ما هستند. لذا برای تحقق هدف برنامه هفتم چارهای جز سرمایهگذاری و برنامهریزی برای دانشآموزان نداریم. مسئله بهداشت دهان و دندان یک مسئله جدی است که ارتباط بسیار نزدیکی با سایر بیماریها و وضعیت سلامت جسمی سایر اندامها وجوارح دارد.
ستاری فرد اضافه کرد: به همین خاطر، برنامه هفتم بر سلامت دهان و دندان تمرکز کرده و گروه دانشآموزان را هدفگذاری کرده است. اگر بخواهیم سلامت دهان و دندان جامعه را مدنظر قرار دهیم، چارهای جز تمرکز و سرمایهگذاری بر دوره کودکی نداریم. بهخصوص که در این دوره دندانهای دائمی جایگزین دندانهای شیری میشوند و مراقبت از این دندانها در این دوره رشدی بسیار حائز اهمیت است. برای این موضوع، وزارت آموزش و پرورش یک برنامه جدی را با وزارت بهداشت دنبال میکند تا به اهداف قانون برنامه هفتم برسیم.
اجرای برنامه فلورایدتراپی در مدارس کشور
او با اشاره به اجرای برنامه فلورایدتراپی در مدارس کشور اظهار کرد: فلورایدتراپی نیز یک مسئله جدی است و ما میخواهیم از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده کنیم. گفتوگوهای خوبی با سازمان برنامه و بودجه شروع کردهایم تا در سال ۱۴۰۴ بتوانیم از محل ۲۰ درصد عوارض کالاهای آسیب رسان و همین طور از محل بخشی از اعتبارات وزارت بهداشت، وضعیت نامناسب بهداشت دهان و دندان دانشآموزان را برای سال جاری و سال آینده بهبود بخشیم و یک نهضت ملی را برای بهداشت دهان و دندان دانشآموزان رقم بزنیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش برنامههای در دستور کار برای ارتقا سلامت و بهداشت دهان و دندان دانش آموزان را چنین عنوان کرد: برنامهمان این است که با همکاری وزارت بهداشت بتوانیم مسئله بهداشت دهان و دندان دانشآموزان را پیش ببریم که یک موضوع فلوراید تراپی است. همچنین بحث آموزش مسواک زدن و مراقبت از دندان نیز در محیط مدرسه و خارج از مدرسه در این برنامه پیشبینی شده است. علاوه بر این ارتقاء سواد سلامت والدین به خصوص برای مراقبت از دندانهای کودکان و انجام مراجعات یا غربالگری منظم دهان و دندان دانشآموزان جزء برنامههایی است که در دستور کار داریم.
وی با اشاره به تغییر سبک تغذیه و ذائقه دانش آموزان افزود: مسئله بهداشت دهان و دندان یک مسئله جدی است که میطلبد به صورت نظاممند وارد شویم. چرا که سبک تغذیه دانشآموزان و همچنین ذائقه غذایی آنها به کلی دگرگون شده است. متناسب با این تغییر اقتضائاتی که در سبک و تغذیه دانشآموزان شکل میگیرد، ما نیز باید مراقبت بیشتری نسبت به سلامت دانشآموز و آگاهی وی نسبت به وضعیت جسمانیاش داشته باشیم.
ستاری فرد بر اهمیت بهداشت در یادگیری دانش آموزان تاکید کرد و گفت: اعتقاد ما این است که در نظام تعلیم و تربیت مقدمه و زیربنا، سلامت است. یعنی اگر دانشآموز در موقعیت مناسب سلامتی و بهداشتی نباشد، نمیتواند در موقعیت مناسب یادگیری و تعلیم و تربیتی قرار بگیرد. کودکی را تصور کنید که با درد دندان در کلاس حاضر است، طبیعتا وقتی این کودک با درد دندان مواجه میشود، اساسا نمیتواند در موقعیت مناسب یادگیری قرار بگیرد. لذا اختلال در مسئله سلامت دانشآموز ارتباط بسیار مستقیمی با پیشرفت تحصیلی و یادگیری او و همینطور برای آیندهاش دارد.
او در پایان خاطر نشان کرد: به همین ترتیب، برای کارآمدی نظام سلامت کشور، اگر قرار است ما سیاست پیشگیری بر درمان را دنبال کنیم، بهترین موقعیت، مدرسه و گروه دانشآموزان هستند. اگر قرار است که ما برنامه یا سیاست پیشگیری و درمان را نهادینه کنیم، باید به گروه دانشآموزان و کودکان و نوجوانان توجه کنیم و بر مدرسه و فعالیتهایی که در آن دنبال میشود، تمرکز کنیم.