شناسهٔ خبر: 70477962 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

واقعیت گرایی مشخصه تولیدات محتوایی رسانه‌ اخلاق گرا است - اکونیوز

اقتصاد ایران: زنجان- مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان گفت: رسانه‌ اخلاق گرا، رسانه ای است که تولیدات محتوایی آن به واقعیت نزدیکتر باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجلیل آل امین در آئین پایانی رویداد تولید محتوای دیجیتال بسیج گفت: جهان مدرن جهان واحدی نیست، بلکه متشکل از دو جهانِ متفاوت واقعی و رسانه‌ای است. جهان واقعی، جهان زیستی متشکل از مؤلفه‌های فرهنگی و جغرافیایی ملت‌ها و دولت دولت‌های مختلف در جوامع بشری است که ضمن برخورداری از ابعاد رشد یافتگی یا عقب ماندگیِ تاریخی و تمدنی مختص به خود، تقرر وجودی دارد اما جهان رسانه‌ای، جهانی است که هویت آن به اراده‌های صاحبان بنگاه‌های رسانه‌ای وابسته است نه به آنچه که واقعاً هست.

وی با تبیین دوجهان پیش روی انسان مدرن امروز، گفت: جهان رسانه‌ای، جهانی است که رسانه‌ها درصدد تعریف و ترسیم آن هستند از این رو لزوماً جهان واقعی و جهان رسانه‌ای با هم تطابق ندارند. رسانه‌ها آنچه را اراده می‌کنند به تصویر می‌کشند نه لزوماً آنچه وجود دارد. دنیای وجودی جهان رسانه‌های می‌تواند خیالی و تصوری باشد نه واقعی و آنچه هست.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان گفت: تشخیص این دو جهان یکی از شاخصه‌های سواد رسانه‌ای است. سوادی که از تلفیق پژوهش‌ها و مطالعاتِ معرفتی، فرهنگی، تاریخی، جغرافیایی و رسانه‌ای حاصل می‌شود.

آل امین گفت: سیاستمداران و رسانه‌های وابسته به آنها در بسیاری از کشورها، کشورشان را طوری بازنمایی می‌کنند که انگار بهشت و آرمان انسان‌ها در کشور آنهاست در حالی که با مراجعه به وضعیت حقوق بشر در آن کشورها، حقایق دیگری عیان می‌شود که کاملاً در تقابل با آنچه به تصویر کشیده شده است، قرار دارد.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان افزود: یکی از شاخصه‌های رسانه‌های اخلاق گرا و اخلاق گریز، فاصله جهان واقعی و جهان رسانه‌ای است که در تولید محتوای آنها مشاهده می‌شود. اگر محتوایِ تولیدات رسانه‌ای به واقعیت نزدیک تر باشد، اخلاق‌گراتر خواهد بود.

برچسب‌ها: