شناسهٔ خبر: 70475885 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

واقعیت غرب با آنچه که در رسانه‌ها گفته می‌شود متفاوت است

مدیر کل صداوسیمای استان زنجان گفت: رسانه‌ی اخلاق گرا، رسانه‌ای است که تولیداتِ محتوایی آن به واقعیت نزدیکتر باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، محمدجلیل آل‌امین در آیین پایانیِ رویداد تولید محتوای دیجیتال بسیج اظهار داشت: جهان مدرن جهان واحدی نیست، بلکه متشکل از دو جهانِ متفاوتِ واقعی و رسانه‌ای است.

وی گفت: جهان واقعی، جهان زیستی متشکل از مؤلفه‌های فرهنگی و جغرافیایی ملت‌ها و دولت‌هایِ مختلف در جوامع بشری است که ضمن برخورداری از ابعاد رشدیافتگی یا عقب ماندگیِ تاریخی و تمدنی مختص به خود، تقرر وجودی دارد اما جهان رسانه‌ای، جهانی است که هویت آن به اراده‌های صاحبان بنگاه های رسانه‌ای وابسته است نه به آنچه که واقعا هست.

وی با تبیین دو‌جهان پیش روی انسان مدرن امروز، گفت: جهان رسانه‌ای، جهانی است که رسانه‌ها درصدد تعریف و ترسیم آن هستند از این رو لزوماً جهان واقعی و جهان رسانه‌ای با هم تطابق ندارند. رسانه ها آنچه را اراده می کنند به تصویر می کشند نه لزوما آنچه وجود دارد. دنیای وجودی جهان رسانه‌هی می تواند خیالی و تصوری باشد نه واقعی و آنچه هست.

مدیرکل صدا وسیمای مرکز زنجان افزود: تشخیص این دو جهان یکی از شاخصه‌های سواد رسانه‌ای است. سوادی که از تلفیقِ پژوهش‌ها و مطالعاتِ معرفتی، فرهنگی، تاریخی، جغرافیایی و رسانه‌ای حاصل می شود. 

وی گفت: سیاستمداران و رسانه‌های وابسته به آن‌ها در بسیاری از کشورها، کشورشان را طوری بازنمایی می‌کنند که انگار بهشت و آرمان انسان‌ها در کشور آنهاست در حالی‌که با مراجعه به وضعیت حقوق بشر در آن کشورها، حقایق دیگری عیان می‌شود که کاملاً در تقابل با آنچه به تصویر کشیده شده است، قرار دارد. 

آل‌امین افزود: یکی از شاخصه‌های رسانه‌های اخلاق‌گرا و اخلاق‌گریز، فاصله جهان واقعی و جهان رسانه‌ای است که در تولید محتوای آ‌ن‌ها مشاهده می‌شود. اگر محتوایِ تولیداتِ رسانه‌ای به واقعیت نزدیک‌تر باشد، اخلاق گراتر خواهد بود.

انتهای پیام/