به گزارش ایرنا، یکی دو نفر از سبکسواران که پیشتر راننده گریدر و لودر و بولدورز بودهاند خوب میدانند که در این حجم از سرما و یخبندان و دره و صخره نشستن پشت فرمان چه دل قرص و محکمی میخواهد، آنچنان که ترمز کشیدن در کف جاده یخزده یا بولدورز را به ته دره میاندازد یا محکم آن را به صخره میکوبد.
بخشی از جاده ناهموار است و کوهستانی، حتی لاستیکهای کمرشکن بولدوزر نیز اینجا کم میآورد، اما آنها با جاده سالهاست رفیق هستند، می دانند کجا تراشهزنی جاده را انجام دهند تا گل و لای خودروهای عبوری و مسافران را گرفتار یخ و سرما نکند.
راهداران جهادگرانی هستند که از جان خود مایه میگذارند تا مردم در جادهها آسایش و آرامش داشته باشند و در زمان برف و کولاک و حادثه همراه همیشگی کاربران جادهای هستند.
راهدار یکی از مهمترین مشاغل در بخش حملونقل و جادهسازی است که تاثیر مستقیمی بر ایمنی و کارایی شبکههای جادهای دارد این افراد مسوولیت نگهداری، بهسازی و ایمنسازی جادهها و مسیرهای ارتباطی را بر عهده دارند.
این افراد با تلاش بیوقفه و گاهی در شرایط سخت آبوهوایی با روانسازی جریان ترافیک و ارتقای کیفیت سفرهای جادهای تضمین میکنند جادهها در تمامی فصلهای سال قابل استفاده باشند و حوادث احتمالی کاهش یابد.
راهداران با تلاش شبانهروزی خود جادهها را پاکسازی میکنند، معابر را باز نگه میدارند و از انسداد مسیرها جلوگیری میکنند البته نقش راهداران بهویژه در جادههای کوهستانی و مناطق سختگذر، جایی که دسترسی سریع به امداد ضروری است، اهمیت بیشتری پیدا میکند.
تعمیر و نگهداری مداوم آسفالت، نصب و تعویض علائم راهنمایی و رانندگی، ایمنسازی پُلها و تونلها و نظارت بر وضعیت عمومی جادهها بخشی از وظایف راهداران است.
۲۶ آذر ماه هر سال، یادآور صدور فرمان امام راحل (ره) در سال ۱۳۶۲ در زمینه اعزام کامیونها به بنادر جنوبی برای تخلیه کالاهای وارداتی از مبادی دریایی کشور است، این روز برای آگاه سازی هر چه بیشتر جامعه با نقش و جایگاه صنعت حمل و نقل، از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان روز حمل ونقل و یکم دیماه نیز به دلیل آغاز طرح زمستانه راهداری به عنوان روز راهدار معرفی و این هفته بعنوان هفته راهداری و حمل و نقل جاده ای نامگذاری شده است.
۴۲ گروه راهداری آماده خدمترسانی به مسافران
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری میگوید: در زمان حاضر۴۵۰ نیروی راهداری در قالب ۴۲ گروه ( ۳۱ باب از این راهدارخانهها ثابت و ۱۱ باب سیار ) آماده خدمترسانی به مسافران هستند.
روحالله غلامی افزود: در زمان حاضر ۳۰۰ دستگاه انواع ماشینآلات راهداری برای فصل زمستان در چهارمحال وبختیاری در حالت آماده باش قرار دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری اضافه میکند: از این تعداد ۵۴ دستگاه ماشین آلات سبک، ۱۲۹ دستگاه ماشینآلات نیمه سنگین و۱۱۷ دستگاه ماشین آلات سنگین آماده خدمترسانی در فصل زمستان است.
او با بیان اینکه ۱۲ هزار تن شن و نمک برای روزهای برفی تامین شده است ادامه میدهد: ۳۰ هزار تن شن و نمک جهت خرید در دستور کار است.
همیشه آماده به کار هستیم
یکی از راهداران چهارمحال و بختیاری در حوزه راهداری بروجن به خبرنگار ایرنا میگوید: راهداران از جمله نیروهای امدادی هستند که باید همیشه کفش به پا و آماده به کار باشند.
مجتبی غفاری اضافه میکند: خدماتی که از سوی راهداران به کاربران جادهای ارائه میشود مانند دیگر نیروهای خدماتی از جمله آتشنشانی و اورژانس دیده نمیشود.
او اذعان میکند: برخی از افراد تصور میکنند نیروهای راهدار ۱۰ ماه استراحت میکنند و تنها سه ماه زمستان مشغول به کار هستند در حالی که این طور نیست و کار ما در بهار و تابستان اگر کمتر از زمستان نباشد شاید میتوان گفت بیشتر نیز است.
به گفته غفاری، نیروهای راهدار در فصل زمستان مشخص است که باید شن و نمک بپاشند و مسیری را برفروبی کنند اما در مابقی فصلهای سال شرایط این گونه نیست و باید برای ایمن سازی بستر جاده همواره در مسیر باشند تا مسافران با کمترین دغدغه و مشکل سفر کنند.
او ادامه میدهد: راهداران همراه همیشگی جادهها هستند، شب و روز ندارند و پا به پای نیروهای اورژانس و پلیس در جادهها حاضر و همیشه دغدغه امنیت و سلامت کاربران جادهای را دارند و اگر حتی برای یک ساعت نباشند رانندگان با مشکلات زیادی در جاده روبرو میشوند.
به گفته غفاری، راهداران در مناسبتهای مختلف از جمله عید نوروز، یلدا و آیینهای مذهبی که همه در کنار خانوادههای خود هستند، در جادهها حاضرند و در زمان حادثه از جمله نخستین گروههای هستند که در صحنه حاضر میشوند.
غفاری از جمله نیروهای شرکتی راهداری است با بیان اینکه حقوق راهداران ناچیز است میگوید: چند سالی است که حقوقها را به موقع پرداخت میکنند که جای شکر دارد.
او به این نکته اشاره میکند: با توجه به اینکه نیروهای راهدار بیشتر شرکتی هستند مجبورند برای تامین امنیت شغلی خود بیشتر زحمت میکشند.
به گفته غفاری، راهداران حقوق زیادی ندارند؛ همیشه باید کفش به پا و پای کار باشند و کار خود را به صورت دلی انجام میدهند.
او کمک به یک خانواده پنج نفره گرفتار در برف اشاره میکند و میگوید: خودرو این خانواده در منطقه گدار کبک بروجن برف گیر و خراب شده بود در حالی که خیلی نگران و ترسیده بودند نیروهای راهدار به کمک رفتند و آنها را به راهدارخانه گوشنگلی برده و خودرو آنها را تعمیر کردند و یا نجات آن راننده خودرو نیمه سنگین که دچار گازگرفتگی شده بود و اگر نیروهای راهدار نبودند شاید امروز در قید حیات نبود از جمله خاطرات این راهدار است.
خستگی راهداران از تجهیزات قدیمی و فرسوده
نجات طهماسبی یکی دیگر از راهداران گردنه چری منطقه دوآب صمصامی کوهرنگ سخنان خود را با بیان مشکلات آغاز کرد اما این مشکلات در خصوص حقوق و مزایا نبود و جنس دیگری داشت که بیانگر دغدغه یک راهدار دلسوز و وظیفه شناس است.
مشکلات این راهدار از جنس دیگری است او از ساختمان قدیمی و فرسوده راهدارخانه که مشکل آب، برق و گاز دارد گِله میکند.
نجات طهماسبی به خبرنگار ایرنا میگوید: عمر بالای ماشینآلات راهداری از جمله بولدوزر، لودر، گریدر، نمک پاشهای فرسوده که موجب به زحمت انداختن راهداران میشود گلایه میکند.
او اضافه میکند: هر چند ماشینآلات راهداری تعمیر میشوند اما باز هم فایده ندارد و در اصل به کار نمیآیند این ماشینآلات در تابستان برای آسفالت و در زمستان نیز برای برفروبی مورد استفاده قرار میگیرند.
این راهدار آسفالت قدیمی و نامناسب جادهها که نیاز به روکش دارد را از دیگر مشکلات جادهها عنوان میکند.
طهماسبی از مسوولان برای ترمیم حقوق راهداران و یا تبدیل وضعیت آنها از شرکتی به قراردادی چیزی نمیگوید اما از رانندگان و کاربران جادهای خواست در زمان بارش برف از زنجیر چرخ استفاده کنند، وسایل گرمایشی به همراه داشته باشند، همیشه باک بنزین و گازوئیل خود را پر کنند و وقتی گرفتار کولاک میشوند از خودرو خود پیاده نشوند چون در اثر کولاک اکسیژن فرد پایین میآید و فرد با مشکل روبرو میشود.
او همچنین به این نکته هم اشاره میکند: که ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از پاشیدن شن و نمک جاده ناایمن است و کاربران جادهای سعی کنند تردد کمتری در این جادهها داشته باشند.
کار سختی که سختی کار ندارد
صولت مهری بابادی یکی دیگر از راهداران کوهرنگ در مسیر روستای سرآقاسید است و نیروهای راهداری مسوولیت نگهداری و همچنین بازگشایی راه هفت تا هشت روستای این منطقه در فصل زمستان را برعهده دارند.
او به خبرنگار ایرنا میگوید: راهداری از جمله مشاغل بسیار سختی است که راهداران برای نجات افراد با جان خود بازی میکنند اما هنوز هم جزو مشاغل سخت به شمار نمیرود.
این راهدار با بیان اینکه در این مسیر یک طرف کوه و یک طرف پرتگاههای سخت با ارتفاع ۷۰۰ متر دارد به خبرنگار ایرنا میگوید: راهداران به خصوص افرادی که درمسیرهای سخت کوهستانی مسوولیت فراهم کردن جاده ایمن را برعهده دارند با جان خود بازی میکنند.
بابادی با اشاره به نجات راننده یک کامیون در گردنه عسلکشان با وجود بارش برف سنگین اضافه میکند: نیروهای راهداری هر چند کار سخت و حقوق و مزایای کمی دارند اما هیچگاه از کمک به در راه ماندگان سهل انگاری نمیکنند و برای نجات افراد خود را به آب و آتش میزنند.
او تامین نبودن لباس و کفش کار، ضعیف بودن ماشین آلات، پایین بودن و دریافت نکردن اضافه کار با وجود سختی کار را از مشکلات راهداران عنوان میکند.
به گفته بابادی، کمبود نیرو باعث شده هر راهدار مسوولیت اداره چند دستگاه ماشینآلات راهداری را داشته باشد و همین امر موجب شیفتهای کاری سنگین شده است.
مشکل بعدی نداشتن سختی کار است، هماکنون راهداران علاوه بر فعالیتهای سخت در گرما و سرما به عنوان مشاغل سخت ثبت نشده است هر چند اطلاع داریم که وزراتخانه در تلاش است که بتوانند ابلاغ سختی کار برای راهداران را دریافت کند و این امر در دست بررسی است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری به خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت ماشینآلات راهداری این استان میگوید: هر چند گامهای مهمی در خصوص نوسازی و تعمیرات اساسی ماشینآلات راهداری انجام شده اما بازهم تا رسیدن به ایدهآلها فاصله وجود دارد.
روح الله غلامی اضافه میکند: با تلاشهای صورت گرفته سالانه ۱۸ تا ۱۹ دستگاه ماشینآلات راهداری جدید به این ناوگان اضافه میشود و براین اساس تاکنون ۲۳ دستگاه ماشینآلات راهداری اضافه شده است.
وی ادامه می دهد: افزون بر این قرارداد ۳۳ دستگاه ماشینآلات برای تحویل انواع ماشینآلات از جمله بولدزر، گریدر، لودر، بیل مکانیکی، بکو و تجهیزاتی مانند شن و نمک پاش مکانیزه و لکهگیر منعقد شده است.
او یادآور می شود: این ماشینآلات با بیش از هشت هزار میلیارد ریال تامین میشود.
به گفته وی، برای نوسازی، بازسازی و تعمیر اساسی و جزیی ماشینآلات راهداری نزدیک به ۹ هزار میلیارد ریال هزینه میشود.
غلامی همچنین در خصوص کمبود نیروی انسانی در بخش راهداری میگوید: ۷۰ نفر از نیروهای متخصص استان در مجموعه راهداری و حمل ونقل جاده ای استان یا بازنشسته و یا از بدنه این مجموعه خارج شدهاند و تاکنون نیرویی جذب نشده است.
او با بیان اینکه برای برخی دستگاههای گران قیمت راهداری نیروی متخصص نداریم یادآور می شود: هرچند تلاش شده مشکل تامین نیروی استان در بخش راهداری و حمل ونقل جادهای را با برون سپاری حل شود اما همچنان در این بخش با مشکلاتی روبرو هستیم.
او ادامه می دهد: تلاش شده مشکل تامین نیرو از طریق طرح شهید زین الدین برطرف شود و در این خصوص با همکاری استانداری سهمیه مجموعه راهداری و حمل و نقل جادهای از سه به ۹ نفر افزایش یافته است. او یادآور می شود: با وجود همه کارهای انجام شده مشکل نیروی انسانی و ماشینآلات راهداری تنها مختص چهارمحال و بختیاری نیست.
کلام آخر ؛ حرف مشترک مدیرکل حمل و نقل و راهداری چهارمحال و بختیاری و همه راهداران با همه کاربران جادهای این است که برای اطلاع از آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راهها به خصوص در فصل زمستان از سامانه ۱۴۱ استفاده کنند و بیگدار به جاده نزنند.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۲۷۰ کیلومتر بزرگراه، ۷۵۸ کیلومتر راه اصلی، ۲۹۱ کیلومتر راه فرعی و ۲ هزار و ۳۷۱ کیلومتر راه روستایی است.