شناسهٔ خبر: 70379036 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در پاسخ به استاد برگزیده جشنواره فارابی؛

انتقاد خسرو پناه از اظهارات وزیر علوم در اختتامیه جشنواره فارابی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از اظهارات وزیر علوم در اختتامیه جشنواره فارابی انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از اظهارات وزیر علوم در اختتامیه جشنواره فارابی انتقاد کرد.

بسمه تعالی
دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی سلام علیکم


بنده به عنوان استاد تمام دانشگاه و حاضر در جشنواره فارابی، مطالب مختلفی از جمله لزوم تغییر سیاست‌های فرهنگی و نیز سیاست‌های حجاب و فیلترینگ از دکتر سیمایی صراف وزیر علوم شنیدم، آیا شما موافق تغییر سیاست‌های مصوب علم و فرهنگ در شورای عالی انقلاب فرهنگی هستید؟
پاسخ: علیکم السلام و به نام حکیم مطلق


بنده مطالب وزیر محترم در این زمینه را استماع کردم و ملاحظاتی به شرح ذیل ارائه می‌کنم.


اول: وزیر علوم بهتر بود با روش علمی نمره پدیده‌های علم و فرهنگ را از مراکز معتبر رصدی بدست می‌آورد و به کلی گویی بسنده نمی‌کرد.


دوم: موفقیت یا عدم موفقیت یک سیاست، تنها از خروجی موفق یا ناموفق مساله بدست نمی‌آید. گاهی سیاستی، دقیق نوشته شده، اما قانون درستی مبتنی بر آن سیاست مصوب نشده و گاهی سیاست و قانون درستی نوشته شده، دستگاه اجرایی آن مصوبات را به آیین نامه اجرایی تبدیل نکردند و یا کارگزاران ترک فعل کردند.


پس سخنان وزیر محترم علوم، گرفتار مغالطه انتساب است.


سوم: آری اگر محرز شود به نتیجه نرسیدن یک سیاستی، مستند به نادرست بودن آن سیاست است، باید سیاست را تغییر داد، اما تغییر سیاست نباید به معنای تغییر ارزش‌ها و اهداف باشد.

 
حراست از فرهنگ اسلامی و رشد علم و فن آوری، یک ارزش تمدنی است که نباید از آنها عدول کرد.


چهارم: سطوح سیاست‌ها در کشورها، یکسان نیست سیاست‌های کلان و بسیاری از سیاست‌های تقنینی و قضایی و اجرایی در کشور‌ها به راحتی تغییر پذیر نیست و سیاست‌های متغیر و معطوف به امور جزئی، تغییر می‌کنند آن هم نه سالانه که وزیر علوم بدون ذکر منبع علمی، ادعا کرده است.


پنجم: توصیه ایشان به موسسه ها، توصیه خوبی است و شورای عالی هم از دستاورد‌های سیاستی این موسسه‌ها استقبال می‌کند و لکن نباید به بیان توصیه در جشنواره فارابی بسنده شود و باید ابلاغ کند تا ماموریت دستگاهی تلقی شود.


ششم: بکارگیری مفاهیم شعاری مانند صدای رسای علم آزاد، پژوهش‌های اصیل و غیر سفارشی در کنار میز خطابه، مطالب را از خطابه به برهان بدل نمی‌سازد. فلسفه علوم انسانی و تاریخ علوم انسانی نشان داده است که علم مبتنی بر شواهد محض و علم آزاد وجود ندارد و وجود نداشته است. تفسیر‌های مبتنی بر بنیان‌های نظری بر فهم داده‌های تجربی و سپس نظریه‌ها و بعد سیاست‌ها اثر می‌گذارد. (لطفا دقت شود).


هفتم: شورای عالی انقلاب فرهنگی اخیرا خانه گفتگوی آزاد را مصوب کرده و بهتر است موضوعات مختلف حکمرانی از جمله قانون فیلترینگ و لایحه حجاب در آنجا به بحث گذاشته شود.


هشتم: پیشنهاد بنده به همه حکمرانان کشور از جمله وزیر علوم این است که درباره حکمرانی (الحوکمه و governance)، مطالعه علمی و فنی داشته باشند یا از صاحب نظران این دانش استفاده کنند، آنگاه در باب سیاست گذاری و حکمرانی سخن برانند و با مطالب غیر علمی و غیر تخصصی، چالش‌های جدیدی در حوزه علم و فرهنگ کشور ایجاد نکنند.
موفق و موید باشید.
عبدالحسین خسروپناه دزفولی
طلبه حوزه علمیه قم