شناسهٔ خبر: 70368512 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

جت‌های جنگنده بریتانیا با هوش مصنوعی ادغام شدند

دولت بریتانیا تعهد خود را به ادغام فناوری‌های هوش مصنوعی پیشرفته و خودمختار در توسعه هواپیمای تمپست، پلتفرم مرکزی برنامه جهانی رزم هوایی (GCAP) تائید کرده است و جزئیات این برنامه در پاسخ‌های ماریا ایگل، وزیر دفاع، به سؤالات کتبی پارلمانی درباره هزینه‌های احتمالی، جدول زمانی و نقش‌های عملیاتی نسخه‌های خلبانی و بدون خدمه هواپیما مشخص‌شده است.

صاحب‌خبر -

تینا مزدکی: جنگنده تمپست (Tempest) به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که از هوش مصنوعی پیشرفته و سیستم‌های خودمختار استفاده کند، اما وزارت دفاع بریتانیا (MOD) تائید کرده است که خلبانان نقش حیاتی خود را همچنان ایفا می‌کنند. ماریا ایگل وزیر دفاع بریتانیا می‌گوید:«ما ارزیابی می‌کنیم که خلبان‌ها هنوز نقشی حیاتی دارند و نقش آن‌ها و توانایی کلی هواپیما به‌طور قابل‌توجهی با هوش مصنوعی و فناوری‌های خودمختار تقویت می‌شود.»

انتظار می‌رود هوش مصنوعی، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و قدرت تصمیم‌گیری را زمان جنگ افزایش دهند و مزیت عملیاتی قابل‌توجهی را فراهم کنند. بااین‌حال، وزارت دفاع تصریح می‌کند که این پلتفرم در ابتدا به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود. درحالی‌که وزارت دفاع در حال اصلاح تخمین‌ها از طریق مدل‌سازی و تحلیل عملیاتی است، محاسبات جداگانه‌ای برای هزینه‌ها یا زمان‌بندی تحویل نسخه‌های باخلبان در مقابل نسخه بدون خلبان هواپیما انجام نداده است. تمرکز بر ارائه پلتفرمی است که توانایی‌های انسانی و خودمختار را باهم ترکیب کند.

ماریا ایگل وزیر دفاع بریتانیا می‌گوید:«هزینه و زمان برای اطمینان از ایمنی، آموزش و صدور گواهینامه این فناوری‌ها در حال اصلاح است. ازآنجایی‌که تمرکز بر روی به خدمت گرفتن قابلیتی است که در ابتدا هم به‌صورت آزمایشی باشد و هم شامل فناوری هوش مصنوعی و خودکار قابل‌توجهی شود، برآوردهای متمایز برای نسخه باخدمه و نسخه بدون خدمه انجام‌نشده است.

توسعه تمپست بخشی از یک سیستم هوایی رزمی گسترده‌تر را تشکیل می‌دهد که شامل قابلیت‌های بدون خدمه است که برای تکمیل هواپیماهای خلبانی مانند تایفون، F-35 و سکوی GCAP طراحی‌شده است. سیستم‌های بدون خدمه مشترک، که توسط هوش مصنوعی پشتیبانی می‌شوند، کانون اصلی بحث‌های جاری با ایتالیا و ژاپن، شرکای GCAP بریتانیا هستند.

منبع: ukdefencejournal

227323