شناسهٔ خبر: 70368429 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

امام رضا(ع) در مناظرات خود اهل درک متقابل بودند

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، هفتمین نشست از سلسله‌نشست‌های علمی تخصصی فلسفه زمانه اندیش با موضوع «مهارت گفت‌وگو؛ بنیان تفکر فلسفی» برگزار شد.

صاحب‌خبر -

نیما قربانی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران و عضو هیئت‌علمی مدرسه جدید روانپزشکی واشنگتن، در این نشست که ۲۹ آذرماه، با حضور جمعی از محققان و پژوهشگران، در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: ما در بسیاری از مواقع، چیزی که خودمان نداریم را در دیگری جست وجو می‌کنیم.  
واقعیت این است، بازی بین من و دیگری ناشی از عجز من در ادراک دیگری است.
وی تصریح  کرد: مرز بین فرافکنی و ادراک واقع‌بینانه این است که به‌جای اینکه مسئله را در خود ببینیم در دیگری جستجو می‌کنیم، در واقع وقتی نتوانیم دیگری را ادراک کنیم، مهارت گفت‌وگو در ما رشد پیدا نخواهد کرد.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران، ادامه داد: تفکر چیزی جز گفت‌وگو نیست و ظرفیت گفت‌وگو وقتی به وجود می‌آید که تفکر طرف گفت‌وگو بازشناسی شود، اگر ما ظرفیت دیدن این واقعیت را داشته باشیم که در دنیای متکثر و مستقل زندگی می‌کنیم، ۵۰ درصد ظرفیت گفت‌وگو شکل‌گرفته است.

دیدگاه ملاصدرا 
رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی نیز در ادامه این نشست، به دیدگاه ملاصدرا در خصوص نزاع تاریخی کثرت و وحدت اشاره کرد و گفت: در فلسفه ملاصدرا، وحدت در عین کثرت و در بحث ثبات و تغییر، تغییر در عین ثبات مطرح است که این دو اصل، ظرفیت بزرگی برای گفت‌وگو ایجاد می‌کند.
دکتر احد فرامرز قراملکی، با طرح این سؤال که از فلسفه بزرگان در گره‌گشایی مشکلات امروز چه استفاده‌ای می‌توانیم داشته باشیم؟ افزود: سلسله‌نشست‌های فلسفه زمانه اندیش به این مهم، می‌پردازد.

ویژگی مناظرات امام رضا(ع)  
وی خاطرنشان کرد: در کتاب برادران دروغین، به تفاوت گفت‌وگو و ستیز کلامی اشاره شده است.  
در واقع مناظره امام رضا(ع) با مناظرات امروزی بسیار متفاوت است.
 امام رضا(ع) در مناظرات خود، با ادیان مختلف یهودی، زرتشتی، مسیحی و... اهل درک متقابل بودند، اما امروزه اکثر مناظرات ستیز کلامی هستند و در گفت‌وگوها، دیگران درک نمی‌شوند و چانه‌زنی صورت می‌گیرد.
دکتر قراملکی تصریح کرد: در واقع، مدیریت‌کردن تعارض درونی به‌سادگی نیست و گاهی گفت‌وگو هویت ما را نشان می‌دهد، زیرا برای حفظ هویت خود و نفهمیدن دیگری، پافشاری می‌کنیم.

برچسب‌ها: