به گزارش ایرنا ، آموزش بخشِ جدایی ناپذیرِ حوزه عمومی به شمار می آید و بسیاری از کشورهای جهان از توسعه یافته و توسعه یابنده و حتی جهان سوم در تلاشند که آن را برای دسترسی همه طبقات اجتماعی رایگان و یکسان ارایه دهند، خصوصی سازی آموزش افزون بر حرکت بر خلاف روند جهانی، کارشکنی در چندین دهه تلاش برای دستیابی به عدالت آموزشی در کشور است.
یکی از موضوعات کلیدی در تحقق عدالت آموزشی، تراکم کلاسهای درس است.
طبق استانداردهای آموزشی، تراکم دانشآموزان در دوره ابتدایی باید بین ۲۰ تا ۲۶ نفر باشد. اما در حال حاضر، ۵۰ درصد کلاسهای این دوره تراکمی بالاتر از این حد دارند. این مساله، به گفته رحمانی، باعث کاهش کیفیت تعامل دانشآموزان با معلمان میشود و فرصت یادگیری برابر را از بین میبرد.
در میانه تلاشهای بیوقفه برای ساختن آیندهای روشنتر، نظام آموزش و پرورش همواره در خط مقدم توسعه پایدار قرار دارد. اما وقتی صحبت از عدالت آموزشی به میان میآید، تصویر سادهای از دسترسی به امکانات آموزشی کافی نیست؛ بلکه مفهومی گسترده از فرصتهای برابر، کیفیت آموزشی، و رفع تبعیضهای ساختاری به چشم میآید.
در استان کهگیلویه و بویراحمد، با وجود منابع غنی طبیعی و فرهنگی، چالشهای عمیقی همچنان پیشروی نظام آموزشی قرار دارد و تلاش های بی وقفه ای برای کاهش این چالش ها انجام شده و یا در حال انجام است.
ید الله رحمانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست اخیر شورای آموزش و پرورش بر ضرورت تحول در کیفیت آموزش، توسعه فضاهای آموزشی و حذف مدارس کانکسی تاکید کرد.
وی این موارد را اصول و اولویتهای دولت چهاردهم و شخص رئیسجمهور دانست. این نشست که با حضور مقامات محلی و کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت برگزار شد، بار دیگر توجهات را به چالشهای اساسی نظام آموزش و پرورش در این استان جلب کرد.عدالت آموزشی؛ کلیدواژهای برای توسعه پایدار
عدالت آموزشی به عنوان یکی از مهمترین ارکان نظام تعلیم و تربیت کشور، از اولویتهای دولت وفاق به شمار میرود. این کلیدواژه نه تنها به معنای دسترسی برابر همه دانشآموزان به امکانات آموزشی است، بلکه شامل حذف شکافهای جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی نیز میشود. رحمانی به حساسیت رئیسجمهور در این زمینه اشاره کرد و افزود: "وقتی بالاترین مقام اجرایی کشور مسئولیت راهبری این چالش را شخصاً بر عهده میگیرد، بار مسئولیت ما چند برابر میشود."
از نگاه کارشناسان، عدالت آموزشی تنها در سایه تامین فضای آموزشی مناسب، توزیع عادلانه معلمان باکیفیت و حذف نابرابری های جنسیتی محقق میشود.
اصل سیام قانون اساسی نیز تاکید دارد که دولت موظف به فراهمسازی آموزش رایگان تا پایان دوره متوسطه و توسعه آموزش عالی تا حد خودکفایی است. با این حال، هنوز در بسیاری از مناطق کمبرخوردار، فاصله زیادی تا تحقق این اهداف وجود دارد.
کمبود فضای آموزشی و مدارس ناایمن، از مهمترین چالشهای استان کهگیلویه و بویراحمد است.
ایوب رضایی، مدیرکل آموزش و پرورش استان، با اشاره به وضعیت بحرانی در مناطقی مانند یاسوج و دیشموک، تاکید کرد که مشکلات آموزش و پرورش استثنایی نیز همچنان پابرجاست. وی افزود: "مدارس غیردولتی توانستهاند بخشی از کمبود فضاهای آموزشی را جبران کنند، اما این راهحلها موقتی هستند و نیاز به برنامهریزی بلندمدت داریم."
از سوی دیگر، سید رضا حسینی نیک، مدیرکل نوسازی مدارس استان، از برنامههای مختلف برای حذف مدارس کانکسی و تخریب مدارس ناایمن خبر داد.
وی گفت: "طرح نهضت محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی با اجرای ۹۶ پروژه و کلنگزنی ۲۰ مدرسه بزرگ مقیاس آغاز شده است."
رحمانی بر اهمیت جلب مشارکت مردمی در تحقق عدالت آموزشی تاکید کرد. وی گفت: "در شرایط اقتصادی فعلی، بسیاری از خانوادهها با مشکلات زیادی مواجه هستند. بنابراین، مشارکتهای مردمی باید با دقت و ظرافت برنامهریزی شود."
مشارکت خیرین نیز نقش مهمی در بهبود زیرساختهای آموزشی استان داشته است. بر اساس آمارها، بیش از ۳۴ مدرسه در قالب ۱۰۴ کلاس درس توسط کانون علمی و فرهنگی قلمچی در حال احداث است. این پروژهها که با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال تامین مالی شدهاند، تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسند.
نقش عدالت اجتماعی و جنسیتی در توسعه آموزش
در کنار چالشهای زیرساختی، رعایت عدالت اجتماعی و جنسیتی در تصمیمگیریهای آموزشی نیز موضوعی مهم است. استاندار کهگیلویه و بویراحمد به مدیران آموزش و پرورش استان تذکر داد که در برنامهریزیهای خود سهم بانوان و جوانان را به طور ویژه در نظر بگیرند.
وی تأکید کرد که تحقق عدالت آموزشی بدون رعایت اصول عدالت اجتماعی و جنسیتی، بیمعنا خواهد بود و باید از پتانسیل تمامی اقشار جامعه برای پیشبرد اهداف توسعه پایدار استفاده شود.
کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی افزون بر۷۲۶ هزار نفر و بیش از ۱۷۲ هزار دانشآموز، همچنان با چالشهای متعددی در نظام آموزش و پرورش خود مواجه است.
اما برنامههای توسعهای دولت چهاردهم و تاکید بر عدالت آموزشی میتواند نقطه عطفی در این مسیر باشد. با تحقق این اهداف، میتوان امید داشت که استان نه تنها از مشکلات فعلی عبور کند، بلکه به الگویی برای توسعه آموزش در کشور تبدیل شود.