خودروهای تولید داخلی بهویژه در مقایسه با نمونههای مشابه خارجی، از لحاظ کیفیت ساخت، فناوری و طراحی بسیار ضعیفتر به نظر میرسند و همین امر باعث شده که مردم برای خرید خودروهایی با کیفیت بهتر، مجبور به پرداخت قیمتهای بالاتری در بازار آزاد شوند. در چنین شرایطی، افزایش قیمتها بهویژه زمانی که خودروهای داخلی ازکیفیت مطلوبی برخوردار نیستند، باعث تشدید نارضایتی عمومی میشود. این افزایش قیمتها در حالی صورت میگیرد که شکاف زیادی میان قیمتهای کارخانهای و قیمتهای بازار آزاد وجود دارد. صنعت خودروسازی ایران به اصلاحات اساسی و تغییرات بنیادی در استراتژیهای تولید و قیمتگذاری نیاز دارد. این صنعت باید از وابستگی به واردات قطعات کاسته و بر بهبود کیفیت خودروهای تولیدی و افزایش نوآوری در فرآیندهای تولید تمرکز کند تا بتواند در بازارهای داخلی و جهانی رقابت کند. علاوهبراین، اتخاذ سیاستهای شفاف اقتصادی و تولیدی، تقویت نظارت بر بازار و کنترل قیمتها میتواندبه کاهش نارضایتیها وافزایش اعتمادعمومی کمک کند.برایرسیدن به این اهداف،نیازبه یکبرنامهریزیبلندمدت، سرمایهگذاری در زیرساختها و توسعه فناوریهای جدید در صنعت خودرو ضروری است. در نهایت، اصلاحات ساختاری در صنعت خودروسازی ایران میتواند به بازگشت اعتماد مردم به این صنعت و بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند.
چالشهای صنعت خودروسازی
افزایش قیمت خودرو در ایران بهویژه در شرایط اقتصادی کنونی، نتیجه مشکلات ساختاری و نواقص اساسی در صنعت خودروسازی کشور است. یکی از اصلیترین دلایل نارضایتی مردم از این افزایش، کیفیت پایین خودروهای داخلی است که بهدلیل عدم سرمایهگذاری کافی در تحقیق و توسعه، وابستگی شدید به واردات قطعات و ناتوانی در رقابت با محصولات خارجی، نتوانستهاند استانداردهای جهانی را در زمینه کیفیت و فناوری بهدستآورند.
صاحبخبر -
∎