به گزارش خبرنگار ایرنا، روحالله رازینی روز چهارشنبه در آیین نکوداشت مرحوم حجتالاسلام کمالالدین رازینی با عنوان «مثل پدر» به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش ارزنده بنیانگذاران و پیشکسوتان وحدت بین حوزه و دانشگاه از جمله شهیدان مفتح، بهشتی، باهنر و مطهری، افزود: توجه ویژه به سطوح وحدت بین حوزه و دانشگاه امری ضروری است که باید به آن توجه ویژهای شود.
وی اظهار کرد: حضور حوزویان در دانشگاه و حضور دانشگاهیان در حوزه و وجود دروس معارف اسلامی در دانشگاه و تدریس دروس دانشگاه در حوزه و بالعکس برای وحدت حوزه و دانشگاه هر چند لازم است اما کفایت نمیکند.
وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در وحدت آرمانی و غایتگرا و بحث وحدت بین حوزه و دانشگاه، تصریح کرد: ایشان در بحث وحدت بین حوزه و دانشگاه بر جایگاه علم و دین و ارتباط وسیع این ۲ حوزه با یکدیگر و عدم تعارضات آنان تأکید بسیار دارند.
معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: برگزاری چنین آیینهایی برای بزرگداشت نمادها و تقدیر از آنان نقش ارزندهای در برداشت و یادگیری همه ما دارد.
رازینی با اشاره به خصوصیات و ویژگیهای پدر خود مرحوم «حجتالاسلام کمالالدین رازینی»، اظهار کرد:مرحوم رازینی با وجود حضور در دانشگاه و داشتن روحیه باز اما طلبگی خود را از دست نداده بود و همچنان روحانی و طلبه بود و این ۲ در کنار هم از ایشان شخصیت رفتاری جذابی ساخته بود.
فرزند حجتالاسلام رازینی صراحت بیان و قانون مداری را از دیگر ویژگیهای مرحوم «کمالالدین رازینی» بیان کرد و گفت: یکی از جذابیتهای وی این بود که با وجود قانون مدار بودن وی در چارچوب بروکراسی گرفتار نمیشد و از مسیر دیگری خلاقانه کارها را حل میکرد.
وی با اشاره به اینکه مرحوم رازینی اصولی روشن و مشخص در دفاع از نظام و رهبری داشت، ادامه داد: وی خود را مرید رهبری میدانست و مدارا را در کنار روحیه انقلابی خود حفظ کرده بود.
رازینی با بیان اینکه ایشان از دروغ، اسراف و بیاخلاقی بیزار بود، اضافه کرد: این ویژگیها وی را قفل نمیکرد و در کنار آن در برابر چنین افرادی مدارا و دلسوزی داشت.
معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری افزود: وی فرد ساده زیست بود و با وجود این ساده زیستی برای اعضای خانواده خود دردسر ایجاد نمیکرد و در این دوگانگی مدیریت داشت.
رازینی با تاکید بر اینکه باید از این رویکردها استفاده کنیم، گفت: مرحوم رازینی با وجود منطقی بودن اما روحیهای شاعرانه و لطیف داشت.
حوزه و دانشگاه ۲ بال علمی نظام هستند
رئیس بسیج اساتید دانشگاه بوعلی سینا نیز با تأکید بر اینکه حوزه و دانشگاه ۲ پایه و بال علمی نظام است، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه این نیست که بخشی از دانشگاه را به حوزه و یا از حوزه به دانشگاه ببریم.
حسن رحیمی روشن با اشاره به اینکه حجت الاسلام و المسلمین رازینی نماد وحدت حوزه و دانشگاه بود، افزود: حوزه و دانشگاه در نظام جمهوری اسلامی به سمت خداگرایی رفتند.
وحدت در هدف و همافزایی در عمل، مدنظر وحدت حوزه و دانشگاه باشد
وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری نیز با بیان اینکه ظرفیتهای علمی کشور در حوزههای علمیه و دانشگاهها بسیار بالا است، گفت: در وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت آرمانی یا وحدت در هدف و همافزایی در عمل باید مد نظر باشد.
منصور غلامی با بیان اینکه حجتالاسلام والمسلمین رازینی به معنای واقعی ساده زیست بودند، بدون تظاهر و ریا باور بر ساده زیستی داشت، خاطرنشان کرد: وی رفتار پدر گونه با همه دانشگاهیان داشت، به طوری که منجر به حل و کاهش مشکلات میشد.
وزیر اسبق علوم و تحقیقات با بیان اینکه مرحوم رازینی نقش آفرینی بسیاری در تقویت ارتباط دانشگاه با حوزه داشت، تاکید کرد: در حمایت از مجموعههای دانشگاهی نیز دانشجویان را به دور از رفتارهای خود بهطور جدی مورد حمایت قرار میدادند.
وی با اشاره به اینکه مرحوم رازینی نفوذ کلام زیادی در بین دانشگاهیان داشت، اظهار کرد: وی در زمینه حفظ و تقویت جایگاه دانشگاه در جامعه بسیار متعصب بود.
غلامی تصریح کرد: انتخاب این روز برای بزرگداشت مرحوم حجتالاسلام والمسلمین رازینی انتخاب خوبی است و مقارن بودن روز وحدت حوزه و دانشگاه حسن انتخابی بوده است.
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا تاکید کرد: برای مسائل مفید در وحدت اگر تلاش بین علمای دانشگاهی و حوزوی صورت بگیرد به سمت دسترسی به این آرمان مهم جامعه را حرکت خواهد داد.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام کمالالدین (علیرضا) رازینی متولد سال ۱۳۲۸ ، استاد حوزه و دانشگاه، دارای دکترای معادل در رشته فلسفه و سوابق ۲۰ سال مسئولیت نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه بوعلیسینا ، چهار سال امام جمعه موقت همدان و از مبارزان فعال و هماهنگکننده جریانهای سیاسی پیش از انقلاب سیاسی بود که در روز ششم اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ دار فانی را وداع گفت.