به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرمآباد، اسماعیل مجللی روز دوشنبه در نشست تخصصی «تجلی» با موضوع بررسی سیمای فاطمه زهرا (س) در ادبیات نمایشی و نسخههای تعزیه؛ نگاهی به نقش زنان در شکلگیری هنر شبیهخوانی و سیر تعزیهخوانی در اقوام لر که از سوی مدرسه هویت حوزه هنری انقلاب اسلامی لرستان با حضور جمعی از هنرمندان نمایش و تعزیه و پژوهشگران در سالن کنفرانس حوزه هنری این استان برگزار شد با اشاره به اینکه در ادبیات نمایشی دوران معاصر آنگونه که باید و شاید سیمای حضرت فاطمه زهرا (س) را به تصویر ننشاندهایم گفت: آنچه را که شاهد آن هستیم فقط به کارگیری نمادهایی همچون «در» و «آتش» و «میخ» و…است که اینگونه موارد فقط یک روضه تصویری را شاهد هستیم.
این محقق و پژوهشگر تعزیه کشورضمن تشویق هنرمندان به مطالعه و تحقیق در زندگی حضرت زهرا (س) افزود: همانگونه که همه آگاه هستیم حضرت فاطمه زهرا (س) لقب «امابیها» یعنی مادر پدر را به خود اختصاص دادهاند آن هم پدری که ختم انبیا و رحمتللعالمین بودند آیا یک چنین بانویی با این خصوصیات هیچ گزینهای برای خلق آثار دراماتیک نداشتند و فقط به روضههای تصویری و پخش مداحی باید در نمایش اکتفا کنیم.
وی در مورد تعزیهخوانی اقوام لر گفت: اسناد و مدارک تعزیهخوانی اقوام لر در دوره قاجار وجود دارد حتی در تکیه دولت؛ قبل از تعزیه دسته عزاداری بروجردیها وارد میشدند.
مجللی افزود: استان لرستان و اقوام لر سرشار از آیینهای نمایشی سوگ و سور هستند و نمود این آیینها و روحیه حماسی اقوام لر را در تعزیههای این منطقه به وضوح میتوان مشاهده کرد.
نویسنده کتاب «شبیه نامه» با اشاره به وجود شاعران آیینی شاخص لرستان گفت: شاعران آیینی منطقه لر یکی از آنها صامت بروجردی است که در دوره قاجار زیست میکرد و برخی از اشعار او در تعزیهها به کار میرود.
مجللی افزود: تعزیه و تعزیهخوانی نتیجه نهضت بازگشت ادبی و رنسانس ادبیات ما بود که سه هنر ادبیات، موسیقی و نمایش، هنر شبیهخوانی را تشکیل دادند.
وی با بیان اینکه در دوره قاجار با استفاده از هنر شبیهخوانی تمامی زشتی و زیبایی جامعه را تبیین کردند و این هنر تاثیر عجیبی بر زندگی عامه مردم داشت، افزود: حتماً باید از زوال و به محاق رفتن این هنر مردمی و ارزشی که رنگ و بوی اباعبدالله الحسین را به خود گرفته است جلوگیری کرد.
در ادامه مباحث ارایه شده در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت و جلسه با اجرای خطبه امام حسین (ع) خاتمه یافت. همچنین پیش از شروع نشست اسماعیل مجللی به مناسبت وفات حضرت امالبنین بخشی از تعزیه وفات امالبنین را اجرا کرد.
∎