شناسهٔ خبر: 70288235 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

روند کاهشی تلفات جاده‌ای در استان یزد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان: وضعیت استان در زمینه تلفات جانی حوادث جاده‌ای مطلوب است و طی سه سال گذشته روند کاهشی داشته‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، محمد رستگاری در نشست با اصحاب رسانه استان با بیان اینکه یزد با وجود حمل سالانه ۴۰ میلیون تن بار فقط از مبدا دارای روانترین شبکه حمل و نقل بار در کشور است، گفت: متاسفانه استان به لحاظ برخورداری از ناوگان با کیفیت در حوزه حمل مسافر با نقص جدی مواجه است.

وی حفظ و نگهداری بیش از هشت هزار کیلومتر راه‌های مواصلاتی استان را نیازمند خدمت رسانی شبانه روزی عنوان کرد و افزود: به دنبال بارش‌های اخیر در استان و یخ زدگی شبکه جاده‌ای، خدمات ایمنی مناسبی در راه‌های استان در حال انجام است.

رستگاری با اشاره به خدمات پیمانی مجموعه راهداری علاوه بر ارائه خدمات مناسبتی راهداری که عمدتاً از طریق تجهیزات امانی و امکانات لجستیکی مجموعه انجام می‌شود، اظهار داشت: خدمات پیمانی مجموعه راهداری متناسب با جذب اعتبارات ملی و استانی در قالب قرارداد با پیمانکاران بخش خصوصی انجام می‌شود.

به گفته وی، هم اکنون حجم قرارداد‌های ریالی فعال در حوزه راهداری استان بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان شامل ۶۵۰ طرح است که در بخش اعتبارات جهش قابل توجهی طی سالیان اخیر را شاهدیم.

وی با بیان این که خوشبختانه استان یزد از وضعیت نسبتاً خوبی در حوزه تلفات جاده‌ای طی سال‌های اخیر برخوردار بوده است، خاطرنشان کرد: صرف نظر از دو حادثه امسال اتوبوس در استان که ناشی از نقص فنی خودرو و خطای انسانی اتفاق افتاد و به نقص ایمنی راه‌ها مربوط نبود، استان یزد طی سه سال گذشته به لحاظ ضریب تلفات جانی روند کاهشی داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، یکی از اقدامات اثرگذار در کاهش تلفات جانی را تقویت تابلو‌ها و علائم افقی در محور‌های مواصلاتی استان برشمرد و افزود: طول خط‌کشی شبکه جاده‌ای استان از ۶۰۰ کلیومتر در سال ۱۳۹۹ به ۶ هزار و ۸۰۰ کلیومتر در سال گذشته افزایش یافته و هدف‌گذاری امسال نیز خط‌کشی ۱۲ هزار کیلومتر از شبکه راه‌های استان است.

رستگاری با اشاره به رشد قابل توجه تناژ آسفالت اجرا شده در راه‌های استان، تصریح کرد: در حالی این رقم در سال ۱۳۹۹ معادل ۱۲ هزار تن بوده که تا سال گذشته به ۳۰۰ هزار تن افزایش یافته و طی هشت ماهه امسال نیز ۲۶۳ هزار تن آسفالت در شبکه جاده‌ای استان اجرا شده است.

وی با اشاره به تلاش راهداری استان برای جلب رضایت نسبی مردم از شبکه جاده‌ای استان طی سال‌های گذشته با توجه به خرابی راه‌های استان ناشی از محدودیت منابع و حوادث طبیعی، اولویت امسال استان را روکش آسفالت راه‌های استان که مهمتری آنها کریدور ترانزیتی استان در محور تهران ـ بندرعباس عنوان کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان به اهتمام این مجموعه به رفع نقاط حادثه خیر راه‌های استان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: براساس آخرین پایش‌ها در این خصوص مربوط به سال ۱۴۰۱، تعداد ۱۴ نقطه پرحادثه در استان شناسایی شد که حداکثر تا یک ماه آینده تمامی آنها رفع خطر خواهد شد.

وی از انجام پنج مورد روشنایی نقطه‌ای در شبکه راه‌های استان در سال جاری خبر داد و افزود: مجموعه راهداری در حوزه ارائه خدمات امانی فراتر از وظایف مربوط به حوزه راه‌ها، طی شش ماهه ابتدای سال جاری ۵۸ میلیارد تومان هزینه کرده است.

رستگاری ۹۸ درصد راه‌های استانی بالای ۲۰ خانوار را آسفالته و تحت پوشش مجموعه راهداری خواند و تأکید کرد:: یزد دومین استان از بُعد گستردگی شبکه آسفالتی در راه‌های روستایی کشور است.

وی به حجم بالای فعالیت‌های این مجموعه در حوزه حمل و نقل جاده‌ای با توجه به معدنی و ترانزیتی بودن استان اشاره کرد و گفت: سالانه ۴۰ میلیون تن حمل بار از مبدا استان انجام می‌گیرد و قطعاً کنترل‌ها در این زمینه حجم بالایی از فعالیت‌ها را شامل می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با بیان این که خوشبختانه بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها در زمینه حمل بار استان به همت بخش خصوصی و با همکاری تشکل‌های صنفی دنبال می‌شود، افزود: استان یزد با وجود تناژ حملی که در استان اتفاق می‌افتد، روان‌ترین حمل و نقل در کشور را در اختیار دارد.

رستگاری نقص جدی استان در زمینه برخورداری از ناوگان مناسب و کیفی یزد در حوزه حمل مسافر را یادآور شد و تصریح کرد: هرچند یکی از دلایل مهم این نقیصه، ناپایداری اقتصاد حوزه حمل مسافر است ولی با این حال اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی در استان دنبال می‌شود که امیدواریم در همین راستا، سال آینده ۲۰ تا ۳۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان استان افزوده شود

وی با بیان این که هم‌اکنون استان در بهترین شرایط دارای ۱۳۰ تا ۱۴۰ ناوگان مسافری قابل قبول برای مسیر‌های طولانی است، اضافه کرد: هدف‌گذاری استان در این رابطه برخورداری از ناوگان جدید و با کیفیت در حوزه حمل مسافر مشتمل بر حداقل ۲۰۰ ناوگان مناسب است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یکی از مشکلات در حوزه نگهداری راه‌های استان را ناشی از فعالیت‌های معادن خواند و گفت: متاسفانه بارگذاری بر جاده‌های استان فراتر از توان آنهاست و بر اساس قانون، معادن موظف شده‌اند نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت و کنترل هوشمند تناژ بار کامیون‌ها در خروجی معدن اقدام کنند.

وی با اشاره به اهتمام استان به اصلاح و ملایم سازی شیب شیروانی جاده‌ها در راستای کاهش تلفات حوادث، گفت: با توجه به این که عمده حوادث رانندگی استان مربوط به واژگونی است، این مصوبه در استان اجرایی و سالانه ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلومتر از راه‌های استان جهت ایمن سازی و بخشندگی شبکه راه‌های استان از این حیث اصلاح می‌شوند.

رستگاری همچنین از اجرای حفاظ‌های بتنی در برخی محور‌های استان از جمله کمربندی شهر یزد در راستای کاهش تلفات و ارتقای ایمنی راه خبر داد.