شناسهٔ خبر: 70284542 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

استفاده از اتوبوس برای سفر انتخاب مردم نیست؛ مجبورند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد با اشاره به اینکه استفاده از اتوبوس برای سفر توسط مردم انتخاب آنها نیست بلکه عمدتا از روی اجبار است، گفت: در کمیت و کیفیت ناوگان حمل و نقل مسافر به صورت جدی مشکل و چالش داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، محمد رستگاری در در نشست خبری که به مناسبت هفته حمل و نقل برگزار شد با اشاره به اینکه در استان یزد 8 هزار کیلومتر طول محورهای مواصلاتی استان یزد است، اظهار داشت: در هر لحظه اتفاقی در این جاده‌ها رخ دهد باید اداره کل راهداری نسبت به ارائه خدمات ورود فوری داشته باشد.

وی افزود: علاوه بر این بحث مجتمع‌های بین‌راهی، راهداری زمستانه و اقداماتی که باید در این فصل برای جلوگیری از حوادث انجام شود هم به خدمات گسترده این اداره کل و همکاران ما افزوده می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد با بیان اینکه در حوزه راهداری دو نوع و مدل خدمتی انجام می‌شود بیان کرد: یک شکل آن راهداری جاری، زمستانه و مناسبتی است که بنا بر حجم تردد‌ها عموما با امکانات امانی و ماشین‌آلاتی که در اختیار داریم ارائه می‌گردد.

رستگاری بیان کرد: زمانی که یک حادثه‌ای رخ می‌دهد، همکاران ما برای پاکسازی عبور و و ارائه خدمات وارد خدمت می‌شوند و یک شکل دیگر از خدمات مجموعه‌ فعالیت‌هایی است که به صورت پیمانی و قرارداد با بخش خصوصی انجام می‌گردد و مربوط به خدمات نگهداری می‌شود.

حجم قراردادهای جاری راهداری یزد 4 همت است

وی در ارتباط با عملکرد این اداره کل طی سال قبل گفت: در حال حاضر حجم قراردادی ریالی مجموعه استان در حوزه راهداری بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان است که جهش چند برابری نسبت به سال‌های قبل داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد با بیان اینکه پروژه‌ها عمدتا توسط مجموعه‌ها و پیمانکاران بومی انجام می‌شود بیان کرد: به نسبت شرایط کشور جاده‌های استان یزد به لحاظ ایمنی وضعیت بهتری دارد و در دو تا سه سال گذشته ضریب فوتی‌های استان یزد نسبت به میانگین کشوری کاهشی بوده و امسال هم دو حادثه اتوبوسی داشتیم که خارج از نرم ایمنی شبکه جاده ای بوده که حادثه اول به صورت کامل مربوط به نقص فنی اتوبوس رخ داد و در حادثه دوم هم در جاده طبس به دلیل خطای محض راننده و خواب‌آلودگی وی رخ داد.

رستگاری عنوان کرد: یکی از مواردی که در راستای کاهش تصادفات تاثیرگذار بود بحث تابلوها و علائم افقی بود و این موضوع را تقویت کردیم  که در شرایط شب تاثیر بسیار خوبی در کاهش تصادفات و افزایش ایمنی دارد.

خط‌کشی‌ جاده‌های یزد به 7700 کیلومتر رسید

وی ادامه داد: طول خط کشی که در شبکه جاده ای استان اجرا شده در سال 99 معادل 600 کیلومتر، سال 1400 به 1300 کیلومتر، در سال 1401 به 4400 کیلومتر و در سال 402 به 6800 کیلومتر و در هشت ماهه 403 به هفت هزار و 700 کیلومتر رسیده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد با بیان اینکه در گذشته خط کشی جاده‌ها تک خطه و تنها مربوط به خط وسط انجام می‌گرفت اما الان در حال تلاش هستیم که تمام جاده‌ها را سه خطه کنیم.

رستگاری گفت: در بحث تناژ آسفالت اجرا شده، سال 99 معادل 12 هزار تن اجرا شد و در سال های بعد به ترتیب 28 هزار تن، 255 هزار تن و 300 هزار تن و در سال 1403 تاکنون 263 هزار تن آسفالت انجام گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین پایشی که در سال 1401 انجام گرفت، 14 نقطه پر حادثه در استان یزد شناسایی شد و با اقدامات صورت گرفته در یکی دو ماه آینده تمامی مشکلات این نقاط رفع خواهد شد و در هفته‌های آینده اعلام پایان آن را به صورت رسمی انجام خواهیم داد.

افزایش قابل توجه اجرای روشنایی‌های نقطه‌ای در جاده‌های یزد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد با اشاره به اینکه 12 فقره روشنایی نقطه‌ای در سال 1402 انجام دادیم گفت: این در حالی است که در سال 1400 هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده و در 1401 پنج نقطه صورت گرفته بود و امسال هم تاکنون پنج نقطه انجام گرفته است.

رستگاری در ارتباط با کارهای امانی صورت گرفته توسط راهداری در حوزه فراتر از وظایف راهداری گفت: 58 میلیارد تومان در نیمه اول امسال در این حوزه انجام گرفته و در حوزه ساخت راه‌های روستایی هم الان 98 درصد راه‌های روستایی 20 خانوار استان یزد تحت پوشش جاده آسفالته هستند و در این حوزه هم دومین استان کشور از بعد گستردگی شبکه آسفالتی در راه‌های روستایی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: استان یزد یک استان حمل و نقلی و معدنی به حساب می‌آید و سالانه حدود 40 میلیون تن حمل کالا از مبدا استان یزد انجام می‌گیرد که بین 15 تا 20 میلیون تن آن مربوط به معادن است و تنظیم‌گری و کنترل‌گری‌های که در این حوزه انجام می‌شود، موضوع گسترده و بسیار مهمی است که بخش مهمی از این خدمت مربوط به بخش خصوصی است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل کالا علی‌رغم اینکه یک استان پرحجم هستیم، از جمله استان‌های کشور هستیم که با مشارکت و همکاری و همراهی تشکل‌های صنفی، شرکت‌ها و رانندگان یکی از روان‌ترین حمل و نقل‌های کشور را هم داریم.

در ناوگان حمل و نقل مسافر چالش کمی و کیفی داریم

رستگاری با اشاره به اینکه در بعد ناوگان مناسب کیفی در حمل و نقل مسافر مشکل جدی داریم گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی یزد باید وضعیت استان در این حوزه بسیار بهتر باشد اما چون اقتصاد حمل و نقل مسافر یک اقتصاد ناپایدار به حساب می‌آید، در بحث ترازی عرضه و تقاضا مشکلات جدی در این حوزه داریم.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌هایی برای این موضوع انجام شده گفت: امیدواریم که در سال آینده 20 تا 30 دستگاه اتوبوس نو وارد چرخه حمل و نقل استان شود و هدف‌گذاری صورت گرفته هم بر این است که ناوگان نویی وارد این شبکه شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد با تاکید بر اینکه در سه سال گذشته شرکت مسافربری یزد سیر به عنوان یک شبکه مادر در استان یزد تاسیس شد و در حال تامین ناوگان مورد نیاز هستیم که مشکلات برطرف شود.

استفاده از اتوبوس برای سفر برای مردم انتخاب نیست؛ مجبورند

رستگاری تعداد ناوگان قابل قبول یزد برای مسیرهای طولانی در بهترین شرایط را 130 تا 140 مورد دانست و گفت: حداقل تعداد ناوگان مورد نیاز استان یزد 200 مورد است اما با توجه به اینکه ناوگان اتوبوس به عنوان یک انتخاب مطرح نیست بلکه به عنوان یک اجبار مطرح است و مسافر در صورتی که ناوگان هوایی و ریلی نتواند استفاده کند به سمت اتوبوس می‌روند، باید تلاش کنیم که حداقل کیفیت این ناوگان را افزایش دهیم.

وی اظهار امیدواری کرد که تا اربعین امسال حداقل 30 دستگاه نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی یزد انجام شود و بتوان کیفیت اخبار را در این حوزه بهتر کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات جدی در ترمینال مسافربری بحث رفتار رانندگان است گفت: این موضوع قابل کنترل است اما با توجه به محدودیت تعداد ناوگان مجبور هستیم با تذکراتی موضوع را پیگیری کنیم اما نمی‌توانیم اقدام به توقیف کنیم چرا که مشکلات ناوگان جدی‌تر هم می‌شود.

تردد غیرقانونی کامیون‌های معادن بدون بارنامه با تناژ بالا

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد بارهای بدون بارنامه و با تناژ بالای معادن را یکی از چالش‌های شبکه‌ جاده ای استان دانست و گفت: متاسفانه این موضوع به صورت زیاد دیده می‌شود و معادن متخلفانه اقدام به چنین کاری کرده و شبکه‌های جاده‌ای را با مشکل و چالش بسیار جدی مواجه می‌کند.

رستگاری با بیان اینکه راه‌های روستایی داریم که به دلیل عدم عبور و مرور کامیون‌ها چندین سال بدون مشکل در حال خدمات رسانی است اما جاده‌های روستایی که کامیون‌های معادن در آن تردد دارند حتی سالی یک مرتبه هم باید نسبت به بهسازی آن اقدام کنیم.

وی الکترونیکی‌ کردن فرآیند حمل و نقل کالا، تلاش برای هوشمندسازی و شفاف‌سازی انتقال بار معادن و ملایم‌سازی شیب‌های شیروانی راه‌ها را از جمله دیگر اقدامات شاخص صورت گرفته در استان یزد دانست و گفت: تلاش شده که تمامی راه‌های استان یزد با شیب یک به شش تحویل راهداری گردد و در این صورت اگر راننده به دلیل خواب‌آلودگی و هر دلیل دیگر از مسیر خارج شود، شدت حادثه کاهش پیدا می‌کند و تا حد قابل توجهی جلوی فوتی حوادث گرفته می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد با بیان اینکه در سالهای اخیر تلاش کردیم شبکه‌جاده‌ای استان یزد را از حالت نارضایتی و بحران خارج کنیم گفت: در صورتی که اقدامات صورت گرفته در چند سال اخیر با این جدیت و حجم بالا انجام نمی‌گرفت قطعا وضعیت بحران و نارضایتی از جاده‌ها بسیار بیشتر می‌شد.

رستگاری با بیان اینکه شرایط الان جاده‌های ما به مراتب از وضعیت سال 98 است گفت: امسال اولویت اصلی ما، وضعیت روکش راه‌های شریانی و با تمرکز بر محور ترانزیتی تهران بندرعباس است و آخرین قرارداد انجام شده برای این پروژه، 800 میلیارد تومان است و حدود 700 میلیارد هم مجموع قراردادهای پیشینی است که در حال انجام است.

جاده طبس در محدوده معادن با مشکل جدی روبه‌روست

وی افزود: محور یزد طبس هم به صورت مقطعی اجرا شده اما الان حدود 30 تا 40 کیلومتر آن وضعیت مناسبی ندارد که در محدوده معادن قرار دارد اما برنامه‌ریزی برای انجام 60 کیلومتر روکش آسفالت در این محور انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد در ارتباط با تصادف اتوبوس زائران پاکستانی اربعین گفت: متاسفانه اتوبوس دست‌ساز بود و نقص فنی جدی داشت و ما هم نظارتی بر فرآیند آن نداشتیم و با وجودی که این حادثه در نقطه حادثه خیز رخ نداد اما اشتباه راننده و نقص فنی جدی خودرو سبب آن حادثه بحرانی شد.

رستگاری بیان کرد: در برخی از محدوده‌های جاده‌ها شدت خرابی بالاست و به دلیل عدم وجود قرارداد جاری امکان اصلاح کامل و فوری در مسیر وجود ندارد اما برای رفع مشکل به صورت موقت اقدام به اجرای برخی روکش‌ها در این مناطق انجام می‌شود تا بتوانیم قرارداد مربوطه به احیای آن را انجام دهیم و به صورت موقتی شرایط را از حالت اضطرار خارج کند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد تصریح کرد:  متاسفانه ساز و کار قانونی برای موضوع کرایه بار به ویژه در ارتباط با اتوبوس‌ها وجود ندارد و بر اساس توافقی که صورت می‌گیرد و بعضا مبالغ بالایی برای آن دریافت می‌شود البته به این موضوع ورود کردیم و در حال مطالعه مربوط به آن هستیم.

انتهای پیام/781/.