شناسهٔ خبر: 70280648 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

شکست مهران مدیری در سینما و شبکه نمایش خانگی/ از محبوبیت تا تجاری سازی

مهران مدیری بیستمین مرد قدرتمند ایران اخیرا تولیداتش در سینما و شبکه نمایش خانگی مورد توجه قرار نگرفته است و دچار شکست شد.

صاحب‌خبر -

شکست مهران مدیری در سینما و شبکه نمایش خانگی/ از محبوبیت تا تجاری سازی

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مجلهٔ نیوزویک در مقاله‌ای مهران مدیری را بیستمین مرد قدرتمند سال ۲۰۰۹ میلادی در ایران نامید.

مدیری آثار بسیاری در کارنامه خود دارد و تا کنون جوایز بسیاری هم در جشنواره های مختلف بدست آورده است اما همیشه روزگار هنری اش در اوج پیش نمی رود.

فیلم سینمایی خائن کشی اکنون روی پرده سینماست، خائن‌کشی فیلمی ایرانی به کارگردانی و نویسندگی مسعود کیمیایی و تهیه‌کنندگی علی اوجی محصول سال ۱۴۰۰ است که مهران مدیری به عنوان نقش اصلی در آن بازی کرده است. در این مجموعه قسمتی از زندگی مهدی بلیغ، سارق و کلاهبردار ایرانی، به تصویر کشیده می‌شود و به نهضت ملی‌شدن نفت در سال ۱۳۲۹ می‌پردازد.

اما چرا ناموفق؟

خائن کشی فیلمی است پر زرق و برق، با کلی ستاره سینمایی و دکورهای پرهزینه. علی اوجی به عنوان تهیه کننده فیلم ظاهر شده و احتمالا آن مونولوگی که در دقایق پایانی هم سر میز به صورت لوطی وار تکرار می‌کند، یکی از جایزه‌های تهیه کنندگی‌اش بوده تا مثلا شبیه به بهمن مفید در قیصر در بیاید. بگذریم از اینکه علی اوجی در کنار سایر بازیگران فیلم آنقدر بد بازی می‌کند که اجرای تک نفره‌اش شبیه یک مضحکه است تا یک سکانس به یادماندنی.

فیلمنامه ضعیف که بد بودن آن طبعا متوجه کیمیایی است، کاری کرده که این گروه بازیگران حتی اگر بخواهند هم نتوانند به خوبی در فیلم ظاهر شوند. گریم‌های بد هم به این نکته اضافه کنید و برای گواه این ادعا به فرهاد آئیش بنگرید که پتانسیل تبدیل شدن چهره‌اش به مصدق را بسیار دارد و سطحی‌ترین و دم دستی‌ترین گریم روی صورتش پیاده سازی شده است.

حضور مهران مدیری به عنوان بازیگر هم نتوانست تاثیری در فروش پایین خائن کشی در سینما و نیز واکنش های منفی بسیاری از بینندگان آن داشته باشد.

شکست مهران مدیری در سینما و شبکه نمایش خانگی/ از محبوبیت تا تجاری سازی

مهران مدیری در شبکه نمایش خانگی

سریال «گل یا پوچ» جزو برنامه های شبکه نمایش خانگی امسال بود که براساس آمار منتشر شده توسط مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) با ۷.۹ درصد جزو کم بیننده ترین برنامه های شبکه نمایش خانگی شناخته شد و در دسته برنامه ها ، در مقابل «جوکر» احسان علیخانی شکست خورد.

برنامه ای که در آن شرکت کننده ها در رقابتی جدی مقابل هم «گل یا پوچ» بازی می کنند گویی نتوانست برای مردم آن طور که پیش بینی می شد جذابیت داشته باشد.

اما این آمار تنها به «گل یا پوچ» ختم نشد و سریال «قهوه پدری» مهران مدیری با ۹.۶ درصد در میان ۴ سریال شبکه نمایش خانگی سومین رتبه بازدید را کسب کرد و با اختلاف لقب پربیننده ترین ها را به سریال «گردن زنی» و «داریوش» واگزار کرد.

شکست مهران مدیری در سینما و شبکه نمایش خانگی/ از محبوبیت تا تجاری سازی

«قهوه پدری» با درخششی نا موفق

سریال قهوه پدری که قرار بود با نام «پدر قهوه» منتشر شود، به نوعی ادامه داستان کمدی دو سریال قبلی مهران مدیری، یعنی هیولا و دراکولا را روایت می‌کند؛ داستان در مورد خانواده‌ای است که با همفکری هم، برای به دست‌آوردن سود مالی زیاد، تصمیم به واردات قهوه می‌گیرند و اتفاقا در این کار بسیار موفق می‌شوند، تا آنجا که شخصیت اصلی به «پدر قهوه» شهرت پیدا می‌کند.

مهران مدیری بر‌اساس فیلمنامه امیر برادران، داستان خانواده ادیب (سام درخشانی و ژاله صامتی) را کارگردانی کرده است. آنها به بحران مالی خورده‌اند و راه چاره را در کمک از یک فامیل می‌بینند. «اون» با بازی مهران مدیری کسی است که به خانواده ادیب بارها لطمه زده و حالا هم سرمایه آنها را به باد داده است.

اگر پشت دوربین «قهوه پدری» کارگردانی دیگر جز مهران مدیری حضور داشت، حساسیت‌ها تا حدودی پایین می‌آمد اما محصولات جدید او یک به یک جزو شکست‌های سینمایی‌اش محسوب می‌شوند و همین زنگ خطر را برای مهران مدیری بلندتر از همیشه به صدا درآورده است.

در «قهوه پدری» با سریالی مواجه هستیم که قصه‌اش کم ملات است و برای خنداندن زور می‌زند.

کافی است سری به شبکه‌های اجتماعی بزنید تا متوجه عصبانیت کاربران از کیفیت نامطلوب «قهوه پدری» بشوید.

 

تولید آثار باب میل اسپانسر ها یا مردم؟!

آثار اخیر مهران مدیری چه در کارگردانی ، چه بازیگری و برنامه سازی همه از فضا و صحنه پردازی های لاکچری و پر زرق و برق اند. فضاهایی که مشخصا هزینه های بسیاری را برای تهیه کننده داشته است.

بازی های رسانه ای و تبلیغاتی که به اندازه کافی حاشیه ساز شده است.

به عنوان مثال انتخاب و نشر نام «پدر قهوه» برای سریال اخیرش به خوبی توجه کاربران فضای مجازی را به خود جلب کرد اما در نهایت اعلام کردند که نام آن  به «قهوه پدری» تغییر کرده است. همین موضوع بسیار ساده موجی از توجه ها را به این اثر مهران مدیری جلب کرد.

و یا در مراحل تولید فیلم «خائن کشی» عکسی از گریم مهران مدیری با ژستی از سیگار کشیدندش منتشر شد که حاشیه های خود را رقم زد.

همه و همه نشان از توجه ویژه به تبلیغات برای آثار و فیلم های مهران مدیری است اما او تنها به تبلیغات توجه کرده، آثاری که اخیرا تولید کرده است در محتوا، متن یا حتی موضوعات فنی هم نتوانسته خوش بدرخشد.

تغییر راه مدیری از ساخت فیلم ها و سریال های محبوب به ساخت آثاری بیزینسی و تجاری سازی شده برای فروش و درآمد بیشتر کاملا مشهود است.

خبرنگار مهلا رنجبران

برچسب‌ها: