به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم در بیست و پنجمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور که ۲۵ آذرماه ۱۴۰۳ در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: هفته پژوهش و فناوری استانی از ۱۰ تا ۲۲ آذرماه برگزار شد و هفته پژوهش ملی هم از ۲۳ تا ۲۷ آذرماه برقرار است.
وی افزود: برنامههای هفته پژوهش در چند محور آموزش و پرورش، ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت و حوزه و دانشگاه در حال برگزاری است. روز درهای باز دانشگاه در استانها با استقبال خوبی همراه شد. در جشنواره پژوهشگران برتر، ۳۳۸ نفر به وزارت علوم معرفی شدند. ۲۷ کارگروه تخصصی در وزارت علوم تشکیل شد. نهایتا ۳۲ پژوهشگر، ۷ پژوهشگر جوان و یک پژوهشگر مهارتی معرفی شدند. ۱۰ پژوهشگر هم به عنوان موثرترین در قراردادهای ارتباط با صنعت معرفی شدند. دانشگاه تهران با ۳ برگزیده بیشترین تعداد پژوهشگر برتر را دارد. سپس دانشگاه تبریز، گیلان، تربیت مدرس، علم و صنعت و ... دارای ۲ برگزیده بودند.
صالحی خاطرنشان کرد: وزارت علوم در ۳ سال گذشته توجه ویژهای به نمایهسازی مجلات علمی داشته است. اگر قصد داریم زبان فارسی، زبان علم جهان بشود. نمایهسازی مجلات راهکار موثری خواهد بود. هزار و ۶۷۴ نشریه علمی تاییدشده وزارت علوم وجود دارد. قصد داریم تمرکز بیشتری بر علوم انسانی داشته باشیم.
معاون پژوهشی وزیر علوم تصریح کرد: ۹۷۵ هزار و ۷۲۷ کل تعداد مقالات چاپ شده ایران در اسکوپوس است. اما تعداد مقالات علوم انسانی ایران در سطح بین المللی خوب نیست. کشور ما این ظرفیت را دارد که با علوم انسانی رتبه علمی خود را در دنیا حفظ کند. به همین دلیلی، لازم است حمایت ویژهای از انتشار مقالات علمی و نمایهسازی نشریات در حوزه علوم انسانی و اجتماعی داشته باشیم.
وی تاکید کرد: جنس علوم انسانی تمدن و فرهنگ است. با انتشار مقالات علوم انسانی و نمایهسازی نشریات در حوزه علوم انسانی و اجتماعی میتوانیم علاوه بر حفظ رتبه علمی خود، در جهان اثرگذار باشیم.
آقامیری: کوتاهی دانشکدهها یکی از دلایل حل نشدن مسائل کشور است
محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی در ادامه این جشنواره اظهار کرد: سومین سال است که این جشنواره در دانشگاه شهید بهشتی برگزار میشود. تلاش ما در این دانشگاه این است که از کالبد گذشته خود خارج شده و به سمت مسیری جدید برویم. هدف ما رسیدن به دانشکدههای همگرا است که بتوانند در کنار هم کار کنند.
وی افزود: تغییر ریل از یک دانشگاه آموزشی به پژوهشی و به فناوری آسان نیست. ما این تجربه را در پژوهشکدهها دیدهایم. از این جهت دانشکدهها باید پژوهشکدهها را الگو قرار دهند. اغلب استادان پژوهشکدهها در دانشکدهها هم فعالیت دارند. به نظر من کوتاهی دانشکدهها یکی از دلایل حل نشدن مسائل کشور است.
آقامیری گفت: دانشکدهها باید به مردم برای حل مسائل کشور کمک کنند. اقتصاد و جامعه در کشور ما به کار علمی نیاز دارند. نباید در یک پروژه فقط به درآمد آن فکر کرد، حل مشکل باید در اولویت قرار گیرد. دانشگاهها نباید تاجر شوند. باید دست به دست هم دهیم و مسائل استراتژیک کشور را به صورت علمی حل کنیم.
انتهای پیام/