شناسهٔ خبر: 70267269 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران: تحریک بازار با معامله حواله خودروهای وارداتی جانبازان

قطعه‌سازان ایرانی اجازه تولید قطعات خودروهای چینی را ندارند

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، اسد کرمی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران از تداوم رکود در بازار خودرو خبر داد و اظهار کرد: هر چند واردات خودرو افزایش داشته اما در میان خودروهای وارداتی تنها مدل‌های آئودی و فولکس واگن توانسته‌اند در بازار جای خود را پیدا کنند آن هم به این دلیل که قیمت محصولات این دو در بازار آزاد با قیمت شرکت واردکننده حدود 4 میلیارد تومان فاصله دارد و این اتفاق سبب استقبال بازار از این دو مدل شده است.

وی ادامه داد: اکنون خرید و فروش حواله‌های خودروهای وارداتی جانبازان توسط شرکت ایران خودرو تا اندازه‌ای بازار را تحریک کرده البته خرید و فروش خودرو انجام نمی‌شود اما حواله معامله می‌شود و بازار خوبی هم پیدا کرده است. 

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران تصریح کرد: بازار برای خروج از رکود کنونی نیاز به تعیین قیمت نه به صورت دستوری بلکه براساس میزان عرضه و تقاضا دارد وگرنه هیچ گاه این موضوع غلبه تقاضا بر عرضه حل نمی‌شود و همین ناترازی میان عرضه و تقاضا است که بازار سیاه را شکل داده است و امروز خرید خودرو برای مردم به یک چالش تبدیل شده است. 

وی خاطرنشان کرد: قیمت خودرو 30درصد افزایش پیدا کرد اما حتی این افزایش قیمت هم نتوانسته تاکنون تاثیر چشمگیری بر بازار داشته باشد، بازار نیاز به عرضه دارد و نه افزایش قیمت و این افزایش 30درصدی تنها به نفع خودروسازان شده و هنوز عرضه را تقویت نکرده است.

کرمی درباره آخرین وضعیت بازار خودروهای مونتاژی توضیح داد: برای خودروهای مونتاژی تقاضایی وجود ندارد، قطعه‌سازان ایرانی اجازه تولید لوازم یدکی خودروهای چینی را ندارند و تنها منبع تامین این قطعات واردات از چین است و واردات قطعات این خودروها هم به خوبی صورت نمی‌گیرد، بنابراین پیدا کردن یک قطعه گاه تا چند ماه به طول می‌انجامد و این اتفاق به همراه پایین بودن کیفیت خودروهای چینی تقاضا برای خودروهای مونتاژی را به اندازه‌ای پایین آورده که اکنون قیمت این خودروها در کارخانه با قیمت آنها در بازار آزاد تقریبا برابر است و در بازار برای خودروهای ایرانی تقاضای بیشتری وجود دارد تا خودروهای چینی و مجموع این عوامل به انباشتگی خودروهای چینی در انبارها انجامیده است.