شناسهٔ خبر: 70265153 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

حمیدرضا میرزاده، فعال محیط زیست در گفت و گو با «انتخاب»:

عدم ارائه سوخت با کیفیت لازم بر وضعیت فعلی هوای کلانشهر‌ها مؤثر است / در رابطه با گازوییل، میزان گوگرد گازوییل در کشورما بالاتر از استاندارد است / آلاینده‌ی اصلی در این روز‌ها، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که بخش مهمی از آن مربوط به سوخت است

حمیدرضا میرزاده، فعال محیط زیست، درباره علت آلودگی شدید هوا در روز‌های اخیر گفت: به طور مشخص در فصل زمستان، میزان افزایش مصرف سوخت را داریم. سیستم‌های گرمایش خانگی و صنعتی نیز دخیل هستند. استفاده از خودرو شخصی نیز در زمستان بیشتر می‌شود. اما اتفاقی که می‌افتد شرایط پایداری جوی است که در تابستان هم این اتفاق رخ می‌دهد. هوای شهر‌ها ممکن است چندان جریان جوی نداشته باشد و آلودگی در هوای شهر‌ها تجمع پیدا می‌کنند. کیفیت سوخت نیز بر وضعیت فعلی هوای کلانشهر‌ها مؤثر است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آلودگی هوا در روز‌های اخیر صحنه‌های ترسناکی از اصفهان و تهران به نمایش گذاشت. با وجود بارش باران و برف نیز تغییر خیلی خاصی در وضعیت هوا ایجاد نشد. چندی پیش هم رئیس جمهور دستور توقف مازوت سوزی و قطع برق را داد اما نیروگاه‌ها این دستور را کنار گذاشتند و دوباره شاهد آلودگی شدید هوا هستیم. 
 
حمیدرضا میرزاده، فعال محیط زیست، درباره علت آلودگی شدید هوا در روز‌های اخیر به «انتخاب» گفت: به طور مشخص در فصل زمستان، میزان افزایش مصرف سوخت را داریم. سیستم‌های گرمایش خانگی و صنعتی نیز دخیل هستند. استفاده از خودرو شخصی نیز در زمستان بیشتر می‌شود. اما اتفاقی که می‌افتد شرایط پایداری جوی است که در تابستان هم این اتفاق رخ می‌دهد. هوای شهر‌ها ممکن است چندان جریان جوی نداشته باشد و آلودگی در هوای شهر‌ها تجمع پیدا می‌کنند. کیفیت سوخت نیز بر وضعیت فعلی هوای کلانشهر‌ها مؤثر است. در چرخه‌ی تولید، این سوخت‌ها از کیفیت لازم برخوردار نیستند. به عنوان مثال در رابطه با گازوییل، میزان گوگرد گازییل در کشورما بالاتر از استاندارد است. 
 
وی در رابطه با نقش مازوت سوزی در کلانشهر‌ها بیان کرد: مازوت سوزی هم در کنار مسأله‌ی سوخت، برکیفیت هوا اثر می‌گذارند. در کشور ما 16 نیروگاه وجود دارد که می‌توانند مازوت بسوزانند و به طور مشخص 3 مورد از این نیروگاه‌ها مانند شهید منتظری اصفهان، شهید منتظرالقائم البرز و نیروگاه شازند اراک در نزدیک شهر‌ها هستند که دستور توقف مازوت سوزی در آن‌ها صادر شده بود اما این دستور را شکستند. در مسیر بادی که به اصفهان می‌آید، آلاینده‌های نیروگاه و دیگر صنایع به شهر می‌آید و احتمالاً ذرات معلق با منشأ سوخت را داریم. در غرب شهر اراک نیز پالایشگاه و نیروگاه و دیگر واحد‌های صنعتی هستند که باعث شده اراک با وجود اینکه شهر کم جمعیتی است، یکی از آلوده‌ترین شهر‌های ایران باشد. 
 
او افزود: آلاینده‌ی اصلی در این روز‌ها، ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است که بخش مهمی از آن مربوط به سوخت است. یک زمان سوختی را می‌سوزانیم و دوده تشکیل می‌دهد، یک زمان ذرات معلق ثانویه داریم که اکسید‌های گوگرد در هوا تشکیل سولفات می‌دهند و اکسید‌های نیتروژن در شرایطی قرار می‌گیرند و تشکیل نیترات می‌دهند. یکی از آثار این‌ها، تشکیل ذرات معلق است. در زمستان با توجه به بارندگی، احتمال بهبود هوا وجود دارد. میزان سولفوری که در مازوت تولیدی عادی ماست، حدود 5 درصد است، استاندارد مصرف مازوت برای کشتی رانی در وسط اقیانوس، یعنی جایی که هیچکس زندگی نمی‌کند، 0.5 درصد سولفور است. 
 
میرزاده درباره بهبود وضعیت هوا گفت: به طور کلی آلودگی هوا در تهران اتفاق جدیدی نیست. در سال‌های گذشته هم با همین شاخص‌ها و معیار‌ها، روز‌هایی را به این شکل آلوده گذرانده‌ایم. ممکن است اعداد کمی زیاد و کم شده باشند اما اتفاق جدیدی رخ نداده است. در این روز‌ها توجه مردم به آلودگی بیشتر است و در روز‌های آینده مردم کمتر توجه می‌کنند. الان هم هنوز زمستان شروع نشده و آخر پاییز هستیم، باید صبر کنیم تا زمستان آغاز شود و میزان آلودگی را در آن فصل بسنجیم. 
لینک کوتاه کپی لینک