در ابتدای این دوره هماهنگ دانشافزایی و مهارتآموزی تربیتی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی با تأکید بر اهمیت برگزاری اینگونه دورهها بهمنظور رشد و بالندگی مربیان و معلمان و پویایی مدارس امام رضا(ع)، گفت: نظام آموزشی دنیا دائماً در حال تغییروتحول است و دانشآموزان نیز پیوسته درحالرشد و دگرگونی هستند،لذا نباید از این رشد و تغییرات، جا بمانیم.
سید محمدصادق علی پرست افزود: اقتضائات تربیتی نسل حاضر بسیار فراتر از آن چیزی است که ما در حال پیگیری آن هستیم. پس ما بهعنوان معلم و مربی باید خود را پیوسته بامطالعه، مهارتافزایی و استفاده از محضر صاحبنظران، بهروز و نو نگه داریم تا محیط آموزشی، محلی جذاب و پویا برای رشد و شکوفایی نسل آینده، باشد.
همسویی و همافزایی، کلید کار فرهنگی
در بخش دیگری از این مراسم، فریدالدین حداد عادل، معلمی را مقدسترین، مهمترین و دشوارترین حرفه در کشورمان دانست و خاطرنشان کرد: برای موفقیت در این مسیر و تربیت نسل آینده، همسو و همافق شدن، حائز اهمیت است.
در جریان کار فرهنگی، در کنار همه تلاشها و رقابتها، همافزایی و همسو شدن یکی از کلیدواژهها است و در فعالیت مقدس مدرسهداری، باید یک نگاه جامعنگر را دنبال کرد.
وی با بیان اینکه برای هدایت و راهبری نسل زد و آلفا، نیازمند شناخت دقیق و عمیق هستیم، تصریح کرد: در عصر رسانه و فناوری، سابقه رزمندگی و نماز شبخوان بودن، برای تربیت چنین نسلی اصلاً کافی نیست؛ بلکه باید به سلاح شناخت و روزآمدی، مسلح شویم.
در ادامه، دکتر خسرو باقری نوعپرست، استاد دانشگاه تهران با محوریت «تربیت دیروز، امروز، فردا» و سپس محمد لسانی، مدرس دورههای رسانهای کشوری با موضوع «رهاشدگی در فضای مجازی و راهکارهای مواجهه با آن»، به ارائه سخن پرداختند.
بخش دوم این رویداد نیز به تشکیل کمیسیونهای تخصصی دوره معنا، با ارائه اساتیدی چون؛ سکینه سلطانی با موضوع «چالشها و مسائل کاربردی در جلسات مشاوره»، محمد انصاری زاده با ارائه «رویکرد حل مسئله در مواجهه با مخاطب»،محمد لسانی با محوریت «رهاشدگی در فضای مجازی»، علیرضا صائبی با موضوع «کلاسداری انگیزشی» و معماریانی با محوریت «بایستههای توانمندسازی مربی»، همراه با پرسش حضار و پاسخگویی اساتید اختصاص داشت.لازم به یادآوری است، اولین دوره توانمندسازی مربیان تربیتی مدارس امام رضا(ع) با عنوان «18-» نیز به همت بنیاد فرهنگی رضوی تابستان سال گذشته، برگزار شده بود.