شناسهٔ خبر: 70261966 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

تغییر برنامه درسی شرط تربیت دانش‌آموز پژوهشگر است - اکونیوز

اقتصاد ایران: وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کاستی‌های موجود در ساختار برنامه‌های درسی مدارس تأکید کرد: برای تربیت دانش‌آموزان و معلمان پژوهشگر، تغییر اساسی در برنامه درسی، تألیف کتب و روش‌های تدریس ضروری است. این حوزه نیازمند توجه ویژه است.

صاحب‌خبر -
- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش امروز در مراسم تجلیل از دانش‌آموزان و معلمان پژوهشگر اظهار کرد: با اینکه در تولید علم جایگاه شانزدهم جهان را داریم، اما شرایط مطلوبی در حوزه پژوهش نداریم. سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی کمتر از یک درصد است، در حالی که میانگین جهانی بالای یک درصد است.

وی افزود: سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و پژوهش نیز پایین است. در سال 1392، با 12.5 میلیون دانش‌آموز، سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت 10.5 درصد بود و امسال با 16.5 میلیون دانش‌آموز نیز همین میزان است.

کاظمی تأکید کرد: تنها زمانی می‌توانیم کشور را به قله‌های پیشرفت و توسعه برسانیم که آموزش و پژوهش در اولویت نخست قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت توسعه پژوهش در این وزارتخانه بیان کرد: حل مسائل کلان آموزش و پرورش باید مبتنی بر پژوهش باشد و ایجاد نگرش پژوهشی بین معلمان و دانش‌آموزان از وظایف اصلی ما است. به همان اندازه که در برابر آموزش مسئول هستیم، در قبال پژوهش نیز مسئولیت داریم.

وی ادامه داد: یکی از دلایل تکرار آزمون و خطا در تصمیم‌گیری‌ها این است که از پژوهش به درستی استفاده نمی‌کنیم. اغلب براساس تجربه‌های شخصی قانون وضع می‌کنیم و سپس متوجه اشتباهات خود می‌شویم.

کاظمی تصریح کرد: در تربیت معلم و دانش‌آموز پژوهشگر موفقیت چندانی نداشته‌ایم. یکی از دلایل اصلی این موضوع، ساختار برنامه درسی است. تنها زمانی می‌توانیم معلم و دانش‌آموز پژوهشگر تربیت کنیم که ساختار برنامه‌های درسی، تألیف کتب و روش‌های تدریس بر مبنای پژوهش طراحی شود. در این حوزه کاستی‌های بسیاری وجود دارد و امیدوارم در بازبینی کتب درسی به این موضوع توجه جدی شود.

وی افزود: زمانی که ساختار درسی به گونه‌ای طراحی شود که معلم در مسیر پژوهش قرار گیرد، توسعه پژوهش تسهیل می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: آشنایی معلمان و دانش‌آموزان با روش‌ها و مهارت‌های پژوهشی، یکی از ملزومات موفقیت در این حوزه است. همچنین تخصیص بودجه پژوهشی در استان‌ها و مناطق باید مورد توجه قرار گیرد.

کاظمی با اشاره به امکانات پژوهشی در مدارس گفت: پژوهش‌سراهایی ایجاد شده است، اما نمی‌دانم که این مراکز تا چه حد به نیازهای دانش‌آموزان پاسخ می‌دهند.

وی افزود: در زمینه بسترسازی پژوهش، موانع متعددی وجود دارد که باید برطرف شوند. همچنین باید به سمت پژوهش‌های مسئله‌محور حرکت کنیم تا بتوانند مسائل و مشکلات ما را حل کنند.

به گزارش تسنیم، در این مراسم از 32 معلم، 200 دانش‌آموز، 3 پژوهش‌سرا، 9 پژوهشگر، 6 دانشجومعلم، 6 شورای تحقیقات استان‌ها، یک پایان‌نامه کارشناسی ارشد و یک رساله برتر در حوزه تعلیم و تربیت تقدیر شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: