به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آیین آغاز فعالیت خط تولید انبوه قطار ملی مترو و مراسم آغاز عملیات طرح توسعه و افزایش ظرفیت تولید در کارخانه واگن سازی تهران با حضور علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران، مهدی چمران؛ رئیس شورای اسلامی شهر تهران، مالک شریعتی؛ نماینده مجلس شورای اسلامی، علی آقامحمدی؛ رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیدعلی یزدی خواه؛ نماینده مجلس شورای اسلامی، حسین افشین؛ معاون علمی فناوری ریاست جمهوری و جمعی از مدیران شهری در محل کارخانه واگن سازی تهران ( پایانه فتح آباد) برگزار شد.
حسین افشین؛ معاون علمی فناوری ریاست جمهوری در این مراسم، اظهار کرد: حدود 20 سال پیش در واگن سازی پلور سبز انتقال تکنولوژی برای واگن های جدید مسافربری انجام شده بود و کار ساخت واگن استارت خورد.
وی با بیان اینکه نیت کردیم و ساختیم؛ به خاطر دارم که آن واگن در سال 87 ساخته شد، بعد از ساخت، تمام استانداردهای آن توسط دانشگاه علم و صنعت انجام شد، افزود: اگر روند درست پیش می رفت کار زودتر انجام می شد اما تا 20 مرداد سال 1403 زمان برد؛ چرا یک اتفاق در کشور ما 20 سال طول میکشد؟ شاید اگر اعتماد کنیم این اتفاقات زودتر امکان پذیر خواهد شد.
افشین گفت: پروژه قطار ملی برای من نوستالژی هم هست و خوشحالم که این اتفاق در حال انجام است. همچنین خوشحالم که اصالت آن با طراحی ایرانی-اسلامی است. باید افراد وقتی از بیرون نگاه می کنند، حس ایرانی بودن را از آن بگیرند. مردم باید در این قطار احساس راحتی بکنند و نوع صندلی ها و تهویه باید مناسب باشد.
معاون رئیس جمهوری همچنین گفت: منابع مالی آن تامین شده است؛ 70 میلیون دلار از طرف دولت برای آن در نظر گرفته شده که 27 میلیون دلار تامین شده و شهرداری تهران هم باید متناظر با آن سهم خود را پرداخت کند.
وی با اشاره به اینکه بیش از 25 شرکت دانش بنیان در این امر همکاری می کنند، گفت: ما دوست داریم که پروژه های بزرگ مانند قطار ملی با سرعت انجام شود. ضمن اینکه باید ساخت قطار پرسرعت را هم در کشور جدی بگیریم. ریل های قطار پر سرعت ساخته شده و به محض اجرای یک قسمت از آن با همین متخصصان داخلی می توانیم کار را جلو ببریم. فعلا یک مسیر اصفهان-تهران را داریم که 40 درصد پیشرفت دارد.
انتهای پیام/
∎