شناسهٔ خبر: 70215764 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

جهان در انتظار اولین هواپیماهای بدون آلایندگی/ گزارش ساینس‌فوکوس

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- نشریه علمی ساینس‌فوکوس در گزارشی خبری با اشاره به این که به تازگی شاهد پرواز و فرود اولین هواپیماهای باتری‌دار در جهان بوده‌ایم؛ امنیت و زمان احتمالی رواج آن‌ها را به پرسش گرفته است. در این گزارش آمده: پس از مدت‌ها انتظار بالاخره رویای اولین هواپیماهای بدون آلایندگی جهان به واقعیت نزدیک شدند. اما آیا می‌توان آن‌ها را راه حل مشکلاتی دانست که جهان نیاز دارد؟!

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از نشریه علمی ساینس‌فوکوس؛ آینده پرواز انسان خیلی بی‌سروصدا و ناگهانی فرا رسید؛ آن‌هم در ژوئن 2020؛ زمانی که پرواز به کمترین حد رسیده بود و سرعت شیوع کووید-19 آسمان‌ها را به طرزی غیرعادی و غیرمعمولی خالی کرده بود. با این حال روی زمین، یک هواپیمای بسیار کوچک داشت اتفاق بسیار بزرگی را رقم می‌زد!

در آن روز جالب و مهم؛ آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا امنیت و ایمنی یک هواپیمای دو سرنشینه ساخت اسلوونی را برای پرواز تأیید کرد- و ظرف چند سال نهادهای امنیتی مشابهی در بریتانیا، ایالات متحده و جاهای دیگر دنیا هم ایمنی این هواپیما را تایید کردند و Pipistrel Velis Electro به عنوان اولین هواپیمای تمام‌الکتریکی در جهان شناخته شد. جالب این که این هواپیما هنوز هم تنها هواپیمای تمام‌الکتریکی دنیاست.

دکتر تینا توماژیک مدیر مهندسی این هواپیما می‌گوید که «این دستاورد نشان‌دهنده وجود علاقه و اعتماد فزاینده به قابلیت‌های اطمینان‌بخش هواپیماهای الکتریکی است. ما به تازگی تولید صدمین هواپیمای الکتریکی خود را هم به پایان رسانده‌ایم که نقطه عطف مهمی برای Pipistrel و صنعت هوانوردی می‌‌تواند باشد».

توماژیک با اشاره به نوشته‌ای از نویسنده علمی تخیلی ویلیام گیبسون می‌گوید که «آینده این‌جاست، اما به‌طور مساوی توزیع نشده است». در واقع اشاره او به این است که با وجود تعداد فزاینده هواپیماهای تمیزتر در حال توسعه، هنوز سؤالات زیادی در مورد سوخت‌های جایگزین مورد نیاز برای پرواز با آن‌ها مطرح است- و البته سوال مهم تر می‌‌تواند این باشد که آیا اراده سیاسی کافی برای تحقق این امر وجود دارد- یا خواهد داشت؟!

به عبارت بهتر؛ این هواپیماهای بدون آلایندگی باتری‌دار، پس از چندین و چند پرواز موفق آیا بالاخره به کار گرفته خواهند شد و سفر هوایی را سبز خواهند کرد؟ یا این که پرواز بدون آلایندگی و بدون تولید و انتشار کربن هنوز از مرحله تفکر فراتر نخواهد رفت؟

متن کامل خبر را اینجا مراجعه کنید