به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ،محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ، روز یکشنبه 18 آذر ماه در نخستین همایش ملی حکمرانی در نظام تعلیم و تربیت که در محل پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد با اشاره به اینکه در عصری به سر می بریم که انسان، ماشین و فناوریهایی همچون هوش مصنوعی بهعنوان نمادهای اصلی آن مطرح هستند، گفت: از این رو درکشور ما؛ مدارس به عنوان نهادی رشد دهنده باید از سیاستگذاری، برنامهریزی، ساختارها، ابزارهای فناوری و نظامهای قوانین فراتر بروند.
طهرانچی ادامه داد: بنابراین ضرورت دارد به تدوین نظریههای جامع حکمرانی در آموزش و پرورش بپردازیم زیرا ارتباط مؤثر بین دانشگاه و مدرسه یکی از ارکان اصلی این حکمرانی است. وی بیان اینکه در عصر حاضر؛ مفاهیمی مانند توسعه پایدار، تابآوری بهعنوان ارکان اصلی آن شناخته میشوند، تصریح کرد: امروز با نسلی مواجه هستیم که با عصر جهان شبکهای همزیستی دارد و این تحولات تاثیرات عمیقی بر نظام تعلیم و تربیت خواهند داشت.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه نسل امروز یادگیری را تنها از طریق ماشینها دنبال میکنند گفت: این امر سبب می شود تفکر مستقل متوقف شود . این به آن معناست که نظام تعلیم و تربیت باید برای مقابله با این چالش، پاسخهای موثری ارائه دهد. به گفته وی این پاسخ جز از طریق حکمرانی موثر در این حوزه تعلیم و تربیت ممکن نیست و باید هر چه زودتر برای آن برنامه ای مدون و هدفمند طراحی و اجرا کرد.
طهرانچی با تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان باید بهعنوان مرکزی برای تربیت معلمان متعهد و توانمند باشد، افزود: تحول در نظام تعلیم و تربیت، بدون تربیت معلمان شایسته،ممکن نیست. وی با اشاره به اینکه امروز سازمان دانشگاه و مدرسه جدا عمل میکنند؛ گفت: این جدایی سبب عدم یکپارچگی در نظام تعلیم و تربیت میشود .بنابراین برای یک ایجاد حکمرانی مطلوب، باید این دو نهاد را بهگونهای طراحی و مدیریت کنیم که بهعنوان اجزای پیوسته یک نظام عمل کنند.