شناسهٔ خبر: 70133780 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

تعرفه پایین اینترنت همراه سد راه اتصال فیبرنوری - اکونیوز

اقتصاد ایران: معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات از پوشش فیبر نوری برای ۸ میلیون ۱۴۰هزار خانوار خبر داد و بر برنامه‌ها برای افزایش سرعت اینترنت و رفع موانع اجرایی تا سال ۱۴۰۴ تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، مهدی روحانی نژاد، معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی،  از پوشش فیبر نوری برای بیش از ۸ میلیون و ۱۴۰ هزار خانوار در کشور خبر داد و اعلام کرد که این خدمات در تمام ۳۱ استان کشور گسترش یافته است. برخی از استان‌ها نیز تقریباً به پوشش کامل فیبر نوری دست یافته‌اند.

وی در ادامه به برنامه‌های سازمان برای افزایش سرعت اینترنت و بهره‌برداری بهینه از فیبر نوری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، اپراتورها متعهد به ارائه حداقل سرعت ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه برای مشترکان خود هستند و برخی اپراتورها تا سرعت ۱۰۰۰ مگابایت بر ثانیه را نیز ارائه می‌دهند. این امر به افزایش کیفیت و سرعت اینترنت کمک خواهد کرد و مردم به وضوح این تغییرات را لمس خواهند کرد.

روحانی نژاد مطرح کرد: یکی از چالش‌ها، مسائل اقتصادی و مشوق‌های اتصال است. اپراتورها برای برقراری این اتصالات انگیزه اقتصادی دارند اما در برخی موارد موانع اجرایی نیز وجود دارد. برای مثال، شهرداری‌ها و شرکت توانیر باید همکاری بیشتری برای اجرای پروژه‌های فیبر نوری داشته باشند، چرا که در بسیاری از مواقع، فیبر باید از روی تیرهای چراغ برق عبور کند.

وی همچنین به کمبود تجهیزات، مانند مودم‌ها در بازار اشاره کرد و توضیح داد: وجود تجهیزات یک دغدغه جدی در کشور است که وزیر ارتباطات نیز به آن اشاره کرد، با توجه به اینکه برای سال بعد حداقل ۲میلیون اتصال نیاز داریم و این به معنای حدود ۲میلیون مودم است که ما هنوز در کشور نه این مقدار مودم داریم و نه وارد کردیم، این یکی از چالش‌هایی است که سال آینده با آن مواجه خواهیم بود.

معاون سازمان تنظیم مقررات همچنین به تعرفه‌های پایین تلفن همراه اشاره کرد و گفت: با توجه به تعرفه پایین تلفن همراه، ممکن است مردم انگیزه کمتری برای استفاده از فیبر نوری داشته باشند. این مسئله باید در برنامه‌ریزی‌های آینده مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: برنامه‌ریزی‌ها از حدود سه ماه پیش به سمت افزایش اتصال و بهبود خدمات متمرکز شده است. این تغییر رویکرد به این معناست که از این پس تمامی برنامه‌ها حول محور اتصال خواهد بود و تلاش خواهیم کرد تا به اهداف تعیین‌شده برای سال ۱۴۰۴ دست یابیم.