به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمد نظری» روز چهارشنبه در نشست خبری با جمعی از اصحاب رسانه به مناسبت روز دانشجو و هفته ملی پژوهش، اظهار کرد: این دانشگاه دارای ۱۱ عضو هیئت علمی و نزدیک به ۴۰۰ مدرس مدعو است که رشتههای فنی و حرفهای را تدریس میکنند و برخی از مدرسان مدعو در این آموزشکدهها از فعالان بازار کار و صنعت هستند که به انتقال تجربیات عملی به دانشجویان کمک میکنند.
وی با بیان اینکه دانشگاه ملی مهارت دارای ۲ دانشکده دختران و پسران است، افزود: رشتههای ارائه شده در آموزشکده ملی مهارت پسران شامل مکانیک خودرو، برق، کامپیوتر نرمافزار، پالایش گاز، صنایع شیمیایی، عمران، معماری و حسابداری در مقاطع کاردانی و کارشناسی است.
نظری یادآور شد: در آموزشکده دختران نیز رشتههای متنوعی از جمله کامپیوتر نرمافزار، حسابداری، صنایع شیمیایی، معماری، فناوری اطلاعات،طراحی و دوخت، طراحی لباس و گرافیک ارائه میشود.
وی اضافه کرد: در راستای تحقق اهداف نقشه جامع علمی کشور و با توجه به اهمیت منابع انسانی در تولید ملی، دانشگاه ملی مهارت با ۲ رویکرد اصلی به موضوع اشتغال و ارتباط با صنعت پرداخته و این دانشگاه به عنوان یکی از مراکز آموزشی، تلاش دارد تا با همکاری مراکز علمی و نوآوری، به ارتقاء اشتغالپذیری دانشجویان و فارغالتحصیلان بپردازد.
نظری گفت: امید است صاحبان صنایع نسبت به پذیرش دانشجویان کارآموز در رشتههای مختلف همکاری داشته باشند زیرا دورههای کارآموزی یکی از مهمترین آیتمهای مهارتی برای دانشجویان فنی محسوب میشود و گذراندن یک دوره کارآموزی با کیفیت، تأثیر به سزایی در ورود دانشجویان به بازار کار خواهد داشت.
به گفته نظری یکی از طرحهای کلیدی دانشگاه، طرح «تاد» است که با هدف توسعه اشتغالپذیری دانشجویان و دانشآموختگان تعریف شده و دانشگاه ملی مهارت در حوزه دانشبنیان ورود جدی داشته و مجوز راهاندازی مرکز جامع رشد را دریافت کرده است.
وی در خصوص طرح «تاد» توضیح داد: هدف از این طرح شناسایی نیازهای بازار کار و تطبیق برنامههای آموزشی دانشگاه با این نیازها است و در قالب این طرح آمایش آموزش و نیازهای واقعی بازار کار مد نظر قرار دارد و این نیازها باید را در سرفصلهای درسی دانشجویان گنجانده شود.
نظری افزود: بخشهای صنعتی و کارگاه ها نیازهای واقعی خود به نیروی کار را به دانشگاه اعلام کنند تا این دانشگاه فارغالتحصیلان و دانشجویان برتر را که دارای صلاحیتهای بالاتری هستند را به صنعت معرفی کند.
وی یادآور شد: نکته مهم در مورد دانشگاه ملی مهارت این است که این دانشگاه در گذشته با اسم دانشگاه فنی و حرفهای فعالیت میکرد اما پس از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ رئیسجمهور به نام «دانشگاه ملی مهارت» تغییر نام داده است.
رئیس دانشگاه ملی مهارت واحد استان ایلام ادامه داد: این دانشگاه از سال ۱۳۹۰ تحت نظارت وزارت علوم قرار گرفت و همه امکانات، منابع و نیروی انسانی آن به این وزارتخانه منتقل شد و اکنون، با تغییر نام، مراکز تابعه این دانشگاه تحت عناوین آموزشها و دانشکدههای ملی مهارت فعالیت خواهند کرد.
وی بیان کرد: این تغییر نام با تغییراتی در ساختار دانشگاه نیز همراه بود که یکی از مهمترین تغییرات، اضافه شدن معاونت صلاحیت حرفهای به دانشگاه است که به این دانشگاه امکان میدهد تا در تعریف و ارزیابی شاخصهای صلاحیت حرفهای فعالیت کند و این فعالیتها هماکنون در استان تهران آغاز شده و به زودی به سایر استانها نیز گسترش خواهد یافت.
به گفته نظری متقاضیان و داوطلبان کنکور سراسری باید توجه داشته باشند که «دانشگاه ملی مهارت» همان دانشگاه فنی و حرفهای سابق است که تنها نام آن تغییر یافته است و مسئولان دانشگاه امیدوارند که این تغییر نام و ساختار، به ارتقاء کیفیت آموزش و توانمندیهای حرفهای دانشجویان کمک کند.
رئیس دانشگاه ملی مهارت واحد استان ایلام خاطرنشان کرد: آموزشکدههای ملی مهارت ایلام، با تمرکز بر پرورش نیروی کار ماهر و متخصص، به عنوان متولی آموزشهای فنی و حرفهای در استان فعالیت میکنند.
دانشگاه ملی مهارت در ابتدا با عنوان «مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم(ص)» و از زیر مجموعههای وزارت آموزش و پرورش بود که در سال ۱۳۹۰ با مصوبه مجلس شورای اسلامی به «دانشگاه فنی و حرفهای» تغییر نام داد و با تمام اختیارات و امکانات به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیوست.
این دانشگاه با بیش از ۱۷۶ آموزشکده و دانشکده در سطح کشور و بیش از ۱۷۰ هزار دانشجو یکی از بزرگترین دانشگاههای ایران است که در سال جاری نام این دانشگاه به دانشگاه ملی مهارت تغییر پیدا کرد.