به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، پاسخهای استاد شیخ حسین انصاریان را به پرسشهای مطرح از سوی جوانان میخوانید:
سایت عرفان نوشت: ابتدا باید معنای طی الارض را بدانیم، آن گاه میتوان پاسخ را بهتر داد. برای طی الارض چندین معنا ذکر شده است:
1- نزدیک شدن مکانها به یکدیگر.
2- تجدد امثال یعنی ارسال صورتی به مکانی که اراده میکند.
3- اعدام و ایجاد، یعنی در یک مکان وجود عینی خود را نابود و همان زمان در مکان دیگر ایجاد میکند. این قدرت را خدا به پیامبران و ائمه و بعضی از اولیای الهی عنایت کرده است. دیگران هم با اجازه یا به دستور و یا همراه با اولیای الهی میتوانند طی الارض کنند، البته چنین افرادی مسئله را پنهان نگه میدارند و به کسی نمیگویند مگر با اذن الهی و برای هدایت شخصی یا امر دیگر.
اگر انسان روحش را از آلودگیها و تعلقها پاک ساخته و خود را به اصل و حقیقت وجود خویش برساند، یعنی روح خدائی را در خود زنده کند، ممکن است به این مقام نائل آید.ممکن است پاک کردن نفس از آلودگی، شرط لازم برای رسیدن به این مقام باشد، ولی شرط کافی برای آن نباشد. عارفان معمولاً به سالکان در این راه سفارش میکنند که در درجه اوّل از محرّمات اجتناب کنند و واجبات را انجام دهند. در درجه بعد آنان را به انجام دادن مستحبات و اجتناب از مکروهات توصیه میکنند.این کار نیاز به مداومت جدی و ریاضت شرعی دارد و باید زیر نظر اساتید واقعی عرفان قرار گیرد، زیرا در این باب مدعیان طی الارض زیاد هستند.
قرآن مجید طی الارض را برای یکی از نزدیکان با ایمان و دوستان خاص سلیمان به نام آصف بن برخیا ذکر کرده که توانست تخت سلیمان را به یک چشم به هم زدن حاضر کند. قرآن مجید درباره او میفرماید: «کسی که دانشی از کتاب داشت، این کار را انجام داد». بسیاری از مفسران گفتهاند: این مرد با ایمان از اسم اعظم الهی با خبر بود. البته منظور از آگاهی بر اسم اعظم، تخلّق (آراستگی) به آن اسم و وصف است، یعنی انسان از نظر آگاهی و اخلاق و تقوا و ایمان آن چنان تکامل یابد که مظهری از آن اسم گردد. این تکامل معنوی و روحانی (که پرتوی از آن اسم اعظم الهی است) قدرت بر این کار را فراهم میکند.