به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید مهدی موسوی در نشست علمی «حوزه علمیه مطلوب در نگاه آیت الله خامنه ای» از سلسله نشست های شب های حوزه که در مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم برگزار شد، با اشاره به دغدغه رهبر معظم انقلاب درباره تحول حوزه علمیه اظهار داشت: بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب بنیاد تمام تحول ها، تحول در حوزه معرفت و آگاهی است و بنیاد جامعه اسلامی را حوزه های علمیه تشکیل می دهد و اگر به دنبال تحول در جامعه هستیم در درجه اول تحول در حوزه علمیه را باید پیگیری کرد.
حجت الاسلام موسوی مفهوم اسلامی مبنای کل دستگاه فکری رهبر معظم انقلاب را تحول دانست و گفت: در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی فلسفه بودنِ آدمی در دستگاه انسان شناسی رهبر معظم انقلاب حرکت، تلاش و کوشش است؛ مجموع مباحث مفصل رهبر معظم انقلاب در موضوعات مختلف از یک واقعیت خبر می دهند و یک نظریه جامع درباره تحول در همه لایه های انسانی است و حوزه و دانشگاه، نهادهای علم برای ترویج تحول هستند.
وی مفهوم تحول در علوم غربی را برپایه تضاد دانست و ابراز کرد: طرح های تحولی فلسفه غربی ذیل نظریه اصالت ماهیت و نظریه ارسطویی قرار گرفته است، سخن از تحول در غرب نوعی نفی گذشته و تعقییر بنیادهای معرفتی است؛ اما در نگاه فلسفه متعالی که زیر ساخت اندیشه متفکران اسلامی است تحول در ذیل حرکت جوهری فهم می شود و مستنداتی برای این مطلب وجود دارد.
حجت الاسلام موسوی نگاه حرکت جوهری را نگاه اتصالی و حرکت پویایی از مرحله ای به مرحله ای بالاتر خواند و ابراز کرد: زمانی از تحول یک واقعیت می توان سخن گفت که اتصال پدیده به گذشته حفظ، پیوستگی فرهنگی لحاظ، جهان معنایی حاکم بر پدیده و روح توحیدی حفظ و اصالت ها محور شوند و با تکیه بر اصالت پدیده رشد کند.
وی تحول را یک سنت اجتناب ناپذیر و لایتغیر عالم ارزیابی کرد و تصریح کرد: درباره تحول نمی شود ایستاد و مقابله کرد و نمی توان تحول را انکار کرد و هرگونه مقابله با تحول موجب نابودی و کنار رفتن است؛ در برابر تحول رکود، تحجر، ارتجاع و انزوا قرار دارد؛ در نگاه رهبر معظم انقلاب تحول صحیح و غلط وجود دارد.
حجت الاسلام موسوی تحولات را در اختیار انسان دانست و گفت: تحول صحیح حفظ و اتصال به گذشته است که باید به نوعی ترمیم شود و به سمت بالندگی و بهره وری بیشتری حرکت کند و این تحول، ثابت و پویا است و تحول غلط در جهت خطا و باطل است که به سمت به هرج و مرج معرفتی و ساختاری سوق می دهد و هرج و مرج در حوزه انقطاع از گذشته خطرناک تر است.
وی با تاکید بر تشکیل پایگاه فکری و جریان خلاق در حوزه علمیه، اظهار داشت: این پایگاه اگر ایجاد شد برای طلاب اهداف و آرمان های عالی ایجاد می کند و به طلبگی و مجاهدت طلبگی معنا، جهت و نظم می دهد و ساختارهای حوزه زمانی به کارویژه خود می رسند که پایگاه فکری و جریان خلاق در حوزه علمیه شکل بگیرد؛ در پایگاه خلاق در مورد ساختارهای اجتماعی و فرهنگی بحث می شود.
حجت الاسلام موسوی با تاکید بر ساختار سازی کلان حوزه برای نظام و تمدن اسلامی، اظهار داشت: اختلافات و تضادهای حوزوی برای نداشتن افق والا است و انرژی زیادی از طلاب می گیرد؛ انواع و اقسام دعواهای که در حوزه شکل گرفته محصول تلقی های سطحی از تمدن و تمدن سازی است؛ افق اندیشه اگر محدود شد تضادها و تقابل ها و درگیری ها را شکل می دهد و طبق این اندیشه اثبات شی نفی ماعدا می کند؛ حوزه های علمیه طبق آرمان انبیایی اقامه توحید و عدالت است که روح اندیشه رهبر معظم انقلاب برای تحول است.
به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید مهدی موسوی در نشست علمی «حوزه علمیه مطلوب در نگاه آیت الله خامنه ای» از سلسله نشست های شب های حوزه که در مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم برگزار شد، با اشاره به دغدغه رهبر معظم انقلاب درباره تحول حوزه علمیه اظهار داشت: بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب بنیاد تمام تحول ها، تحول در حوزه معرفت و آگاهی است و بنیاد جامعه اسلامی را حوزه های علمیه تشکیل می دهد و اگر به دنبال تحول در جامعه هستیم در درجه اول تحول در حوزه علمیه را باید پیگیری کرد.
به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین خبرگزاری رسا گروه سیره امامین خبرگزاری رسا گروه سیره امامین خبرگزاری رسا ، حجت الاسلام سید مهدی موسوی در نشست علمی «حوزه علمیه مطلوب در نگاه آیت الله خامنه ای» از سلسله نشست های شب های حوزه که در مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم برگزار شد، با اشاره به دغدغه رهبر معظم انقلاب درباره تحول حوزه علمیه اظهار داشت: بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب بنیاد تمام تحول ها، تحول در حوزه معرفت و آگاهی است و بنیاد جامعه اسلامی را حوزه های علمیه تشکیل می دهد و اگر به دنبال تحول در جامعه هستیم در درجه اول تحول در حوزه علمیه را باید پیگیری کرد.حجت الاسلام موسوی مفهوم اسلامی مبنای کل دستگاه فکری رهبر معظم انقلاب را تحول دانست و گفت: در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی فلسفه بودنِ آدمی در دستگاه انسان شناسی رهبر معظم انقلاب حرکت، تلاش و کوشش است؛ مجموع مباحث مفصل رهبر معظم انقلاب در موضوعات مختلف از یک واقعیت خبر می دهند و یک نظریه جامع درباره تحول در همه لایه های انسانی است و حوزه و دانشگاه، نهادهای علم برای ترویج تحول هستند.
حجت الاسلام موسوی مفهوم اسلامی مبنای کل دستگاه فکری رهبر معظم انقلاب را تحول دانست و گفت: در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی فلسفه بودنِ آدمی در دستگاه انسان شناسی رهبر معظم انقلاب حرکت، تلاش و کوشش است؛ مجموع مباحث مفصل رهبر معظم انقلاب در موضوعات مختلف از یک واقعیت خبر می دهند و یک نظریه جامع درباره تحول در همه لایه های انسانی است و حوزه و دانشگاه، نهادهای علم برای ترویج تحول هستند.وی مفهوم تحول در علوم غربی را برپایه تضاد دانست و ابراز کرد: طرح های تحولی فلسفه غربی ذیل نظریه اصالت ماهیت و نظریه ارسطویی قرار گرفته است، سخن از تحول در غرب نوعی نفی گذشته و تعقییر بنیادهای معرفتی است؛ اما در نگاه فلسفه متعالی که زیر ساخت اندیشه متفکران اسلامی است تحول در ذیل حرکت جوهری فهم می شود و مستنداتی برای این مطلب وجود دارد.
وی مفهوم تحول در علوم غربی را برپایه تضاد دانست و ابراز کرد: طرح های تحولی فلسفه غربی ذیل نظریه اصالت ماهیت و نظریه ارسطویی قرار گرفته است، سخن از تحول در غرب نوعی نفی گذشته و تعقییر بنیادهای معرفتی است؛ اما در نگاه فلسفه متعالی که زیر ساخت اندیشه متفکران اسلامی است تحول در ذیل حرکت جوهری فهم می شود و مستنداتی برای این مطلب وجود دارد.
حجت الاسلام موسوی نگاه حرکت جوهری را نگاه اتصالی و حرکت پویایی از مرحله ای به مرحله ای بالاتر خواند و ابراز کرد: زمانی از تحول یک واقعیت می توان سخن گفت که اتصال پدیده به گذشته حفظ، پیوستگی فرهنگی لحاظ، جهان معنایی حاکم بر پدیده و روح توحیدی حفظ و اصالت ها محور شوند و با تکیه بر اصالت پدیده رشد کند.
حجت الاسلام موسوی نگاه حرکت جوهری را نگاه اتصالی و حرکت پویایی از مرحله ای به مرحله ای بالاتر خواند و ابراز کرد: زمانی از تحول یک واقعیت می توان سخن گفت که اتصال پدیده به گذشته حفظ، پیوستگی فرهنگی لحاظ، جهان معنایی حاکم بر پدیده و روح توحیدی حفظ و اصالت ها محور شوند و با تکیه بر اصالت پدیده رشد کند.وی تحول را یک سنت اجتناب ناپذیر و لایتغیر عالم ارزیابی کرد و تصریح کرد: درباره تحول نمی شود ایستاد و مقابله کرد و نمی توان تحول را انکار کرد و هرگونه مقابله با تحول موجب نابودی و کنار رفتن است؛ در برابر تحول رکود، تحجر، ارتجاع و انزوا قرار دارد؛ در نگاه رهبر معظم انقلاب تحول صحیح و غلط وجود دارد.
وی تحول را یک سنت اجتناب ناپذیر و لایتغیر عالم ارزیابی کرد و تصریح کرد: درباره تحول نمی شود ایستاد و مقابله کرد و نمی توان تحول را انکار کرد و هرگونه مقابله با تحول موجب نابودی و کنار رفتن است؛ در برابر تحول رکود، تحجر، ارتجاع و انزوا قرار دارد؛ در نگاه رهبر معظم انقلاب تحول صحیح و غلط وجود دارد.حجت الاسلام موسوی تحولات را در اختیار انسان دانست و گفت: تحول صحیح حفظ و اتصال به گذشته است که باید به نوعی ترمیم شود و به سمت بالندگی و بهره وری بیشتری حرکت کند و این تحول، ثابت و پویا است و تحول غلط در جهت خطا و باطل است که به سمت به هرج و مرج معرفتی و ساختاری سوق می دهد و هرج و مرج در حوزه انقطاع از گذشته خطرناک تر است.
حجت الاسلام موسوی تحولات را در اختیار انسان دانست و گفت: تحول صحیح حفظ و اتصال به گذشته است که باید به نوعی ترمیم شود و به سمت بالندگی و بهره وری بیشتری حرکت کند و این تحول، ثابت و پویا است و تحول غلط در جهت خطا و باطل است که به سمت به هرج و مرج معرفتی و ساختاری سوق می دهد و هرج و مرج در حوزه انقطاع از گذشته خطرناک تر است.وی با تاکید بر تشکیل پایگاه فکری و جریان خلاق در حوزه علمیه، اظهار داشت: این پایگاه اگر ایجاد شد برای طلاب اهداف و آرمان های عالی ایجاد می کند و به طلبگی و مجاهدت طلبگی معنا، جهت و نظم می دهد و ساختارهای حوزه زمانی به کارویژه خود می رسند که پایگاه فکری و جریان خلاق در حوزه علمیه شکل بگیرد؛ در پایگاه خلاق در مورد ساختارهای اجتماعی و فرهنگی بحث می شود.
وی با تاکید بر تشکیل پایگاه فکری و جریان خلاق در حوزه علمیه، اظهار داشت: این پایگاه اگر ایجاد شد برای طلاب اهداف و آرمان های عالی ایجاد می کند و به طلبگی و مجاهدت طلبگی معنا، جهت و نظم می دهد و ساختارهای حوزه زمانی به کارویژه خود می رسند که پایگاه فکری و جریان خلاق در حوزه علمیه شکل بگیرد؛ در پایگاه خلاق در مورد ساختارهای اجتماعی و فرهنگی بحث می شود.
حجت الاسلام موسوی با تاکید بر ساختار سازی کلان حوزه برای نظام و تمدن اسلامی، اظهار داشت: اختلافات و تضادهای حوزوی برای نداشتن افق والا است و انرژی زیادی از طلاب می گیرد؛ انواع و اقسام دعواهای که در حوزه شکل گرفته محصول تلقی های سطحی از تمدن و تمدن سازی است؛ افق اندیشه اگر محدود شد تضادها و تقابل ها و درگیری ها را شکل می دهد و طبق این اندیشه اثبات شی نفی ماعدا می کند؛ حوزه های علمیه طبق آرمان انبیایی اقامه توحید و عدالت است که روح اندیشه رهبر معظم انقلاب برای تحول است.
حجت الاسلام موسوی با تاکید بر ساختار سازی کلان حوزه برای نظام و تمدن اسلامی، اظهار داشت: اختلافات و تضادهای حوزوی برای نداشتن افق والا است و انرژی زیادی از طلاب می گیرد؛ انواع و اقسام دعواهای که در حوزه شکل گرفته محصول تلقی های سطحی از تمدن و تمدن سازی است؛ افق اندیشه اگر محدود شد تضادها و تقابل ها و درگیری ها را شکل می دهد و طبق این اندیشه اثبات شی نفی ماعدا می کند؛ حوزه های علمیه طبق آرمان انبیایی اقامه توحید و عدالت است که روح اندیشه رهبر معظم انقلاب برای تحول است.∎