شناسهٔ خبر: 70089325 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت؛ چالش‌ها و برنامه‌ها

تهران بزرگ - ایرنا - شهر تهران با جمعیتی حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون نفر، مشکلات و چالش‌های متعددی در حوزه حمل‌ و نقل عمومی دارد که وجود اتوبوس‌ها و تاکسی‌های فرسوده با آمار فرسودگی حدود نیمی از آنها به عنوان بزرگترین معضل در این زمینه به شمار می‌رود که در سالیان اخیر برای جبران بخشی از این کمبودها و چالش‌ها اقدامات و برنامه‌ریزی جدی انجام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، موضوع ناوگان حمل و نقل عمومی در پایتخت نیاز به چاره‌اندیشی دقیق و با برنامه دارد زیرا بالای ۷۰ درصد از اتوبوس و نیمی از تاکسی‌های پایتخت فرسوده و بخش زیادی از این اتوبوس‌ها به دلیل تعمیرات اساسی از ناوگان خارج شده که گاه صف‌های انتظار اتوبوس برای سوار شدن صدای شهروندان را نیز درآورده است. صدایی که گویا شنیده می‌شود اما هنوز با توجه به برنامه‌های عملیاتی این مشکلات حل نشده است.

اکنون سه هزار و ۷۱ دستگاه اتوبوس فعال وظیفه جابجایی مسافران در پایتخت را برعهده دارند، میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی ۱۳.۶ سال است که البته در مجموع پنج هزار و ۳۱۹ هزار دستگاه ناوگان فعال و غیرفعال اتوبوسرانی در تهران است که سه هزار و ۱۰۹ دستگاه مربوط به ناوگان بخش خصوصی و ۲ هزار و ۲۱۰ دستگاه نیز به ناوگان بخش عمومی تعلق دارد از این تعداد بیش از ۲ هزار دستگاه به دلایل فنی و عدم نوسازی در حوزه حمل و نقل مسافری مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. همچنین در بخش تاکسی‌ها ۸۰ هزار تاکسی در تهران فعالیت دارد که نیمی از آن فرسوده است.

این آمارها نشان می‌دهد که باید چالش‌های حوزه حمل و نقل را در پایتخت به شیوه‌ای دنبال کرد که مردم با نوسازی ناوگان و توسعه فعالیت‌های مرتبط با این حوزه بیشتر روبه‌رو باشند نه اینکه هر روز صف‌های طولانی برای سوار شدن بر اتوبوس‌ها را شاهد بوده و از طرفی دیگر با تاکسی‌ها فرسوده مسیرهای طولانی را بپیمایند. از طرفی دیگر متروی تهران یکی از بزرگ‌ترین سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی با ۱۵۹ ایستگاه فعال و ۲۹۶ کیلومتر خطوط ریلی، روزانه نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ سفر را برای جابجایی مسافران پوشش می‌دهد.

اگرچه توسعه حمل و نقل عمومی در پایتخت به عنوان یک نیاز ضروری و انکارناپذیر است، باید از همه جوانب این پیشرفت‌ها را در بخش اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و حتی واگن‌های مترو دید، که البته در سال‌های اخیر اقدامات و برنامه ریزی‌هایی در این زمینه انجام شده که تاکنون نتوانسته مشکلات و چالش‌های موجود را حل کند.

با توجه به اینکه وضعیت تولیدکنندگان خودروهای داخلی در ایران نیز مطلوب نیست، شهرداری تهرانی برای استفاده از ظرفیت داخلی برای ساخت اتوبوس‌های جدید مذاکراتی انجام داده اما از سوی دیگر قراردادهایی برای واردات خودروهای برقی نیز صورت گرفته است تا این موضوعات بتواند به توسعه و پیشرفت حمل و نقل عمومی در پایتخت کمک کند.

حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت؛ چالش‌ها و برنامه‌ها

تحویل ۴۸۳ دستگاه اتوبوس توسط یکی از شرکت‌های داخلی

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی شهر تهران درباره اقدامات این شرکت برای توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش برخی از چالش‌های موجود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مدیریت ششم شهری تهران با تمرکز بر همکاری با تولیدکنندگان داخلی گام‌های موثری در راستای تامین و بهبود ناوگان اتوبوسرانی برداشته که اکنون یکی از شرکت‌های طرف قرارداد با شهرداری تهران از ابتدای قرارداد تا آذرماه سال جاری ۴۸۳ دستگاه اتوبوس تحویل داده است.

مهدی علیزاده اظهار کرد: با توجه به برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۳ شرکت واحد اتوبوسرانی و ظرفیت تولید این شرکت، برنامه تحویل در سال جاری ۳۶۰ دستگاه بوده که تاکنون ۲۸۳ دستگاه آن تحویل شده و ۷۷ دستگاه دیگر باقی مانده است. همچنین یک شرکت دیگر نیز تاکنون ۱۶۷ دستگاه اتوبوس تحویل داده که تعداد کل اتوبوس‌های تحویلی از ابتدای انعقاد قرارداد با این شرکت تا آذرماه سال جاری ۱۶۷ دستگاه بود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران تاکید کرد: بر اساس برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۳ و ظرفیت تولید دومین شرکت، تحویل ۱۴۰ دستگاه اتوبوس در سال جاری پیش‌بینی شده بود که تاکنون ۹۴ دستگاه آن در اختیار شرکت اتوبوسرانی تهران قرار داده شده است.

به گفته وی، این همکاری‌ها نشان‌دهنده تلاش شهرداری برای استفاده از توانمندی‌های داخلی در راستای حمایت از تولید ملی و کاهش وابستگی به واردات است اما آن طور که از نیاز تهران به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پیداست نباید تنها به تولید داخل بسنده کرد از همین رو شهرداری تهران درصدد احیای قرارداد چین که از سال‌های پیش فراموش شده بود، است.

حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت؛ چالش‌ها و برنامه‌ها

قرارداد بین‌المللی با چین برای تامین اتوبوس پیشرفته

علیزاده تاکید کرد: همچنین مدیریت شهری تهران از برنامه‌های همکاری بین‌المللی برای بهبود ناوگان استفاده کرده که یکی از مهم‌ترین این اقدامات انعقاد قراردادهایی با کشور چین برای تامین اتوبوس‌های پیشرفته و به‌روز است، این قراردادها به ورود تکنولوژی‌های نوین و تجربیات موفق جهانی به سیستم حمل و نقل عمومی تهران کمک می‌کند.

به گفته وی، واردات وسایل نقلیه به ویژه اتوبوس‌های شهری به یکی از ارکان استراتژیک برای توسعه و بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی تبدیل شده که همکاری با چین به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان وسایل نقلیه در جهان بخشی از این استراتژی بود که به دلیل کیفیت و فناوری پیشرفته، همچنین هزینه‌های رقابتی، مورد توجه است. البته نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی و افزایش ظرفیت جابجایی عمومی از اهداف این برنامه به شمار می‌رود.

حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت؛ چالش‌ها و برنامه‌ها

استفاده از اتوبوس‌ها دارای سیستم‌های کاهش آلایندگی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این باره اظهار کرد: تلاش می‌شود تا با انعقاد قراردادهایی برای واردات اتوبوس‌های پیشرفته و سازگار با محیط‌زیست از چین، بهبود کیفی و فنی در سیستم حمل و نقل عمومی را شاهد باشیم. البته این اتوبوس‌ها مجهز به فناوری‌های نوین همانند سیستم‌های کاهش آلایندگی و مصرف بهینه سوخت بوده و برخی از آنها نیز دارای موتورهای برقی یا هیبریدی است.

محسن هرمزی افزود: استفاده از این فناوری‌ها می‌تواند به کاهش آلودگی هوای تهران کمک کند و تجربه سفر راحت‌تری برای شهروندان فراهم آورد همچنین این همکاری‌ها بخشی از برنامه گسترده‌تر مدیریت شهر برای تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی و کاهش ترافیک شهری محسوب می‌شود. هدف اصلی این برنامه افزایش سهم حمل و نقل عمومی و کاهش بار حمل و نقل خصوصی است که همواره یکی از چالش‌های بزرگ در کلان‌شهر تهران بوده است.

هرمزی تاکید کرد: ارتقا سطح خدمات و زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی و حمایت از زیست‌پذیری و کاهش آلودگی شهری از اهداف و برنامه‌های مهم است. به طور کلی، واردات وسایل نقلیه از چین بازتاب دیگری از تعاملات بین‌المللی و بهره‌گیری از تجربیات موفق جهانی در مدیریت شهری تهران محسوب می‌شود.

معاون شهردار تهران گفت: شهرداری با تمرکز بر واردات و تولید اتوبوس‌های برقی و هیبریدی، تلاش دارد به کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت فسیلی کمک کند، همچنین برنامه‌های گسترده‌ای برای بهبود ایستگاه‌ها، مسیرهای ویژه تردد و تسهیل دسترسی به خدمات اتوبوسرانی اجرا شده است. پیاده‌سازی سیستم‌های اعلام زمان‌بندی و مسیرهای جدید از طریق برنامه‌ها با استفاده از موبایل به شهرداری کمک کرده تا خدمات بهتری به شهروندان ارائه شود. البته برگزاری کمپین‌ها و برنامه‌های آموزشی در زمینه استفاده از حمل و نقل عمومی و مزایای آن می‌تواند منجر به افزایش آگاهی عمومی و تغییر نگرش‌ها شود.