پاراچنار، مرکز شهرستان کرم است که به یکی از کانونهای بحران و خشونت در پاکستان تبدیل شده است. این منطقه با جمعیتی نزدیک به ششصد هزار نفر بهطور مستمر شاهد حملات تروریستی و درگیریهای فرقهای بوده است که باعث شده است شرایط زندگی در آن به شدت تحت تأثیر قرار گیرد. خشونتها در پاراچنار، از جمله انفجارهای مرگبار و حملات مکرر، نشاندهنده عمق بحران و پیچیدگیهای موجود در این منطقه است. پاراچنار نه تنها به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و نزدیکی به مرز افغانستان، بلکه بهخاطر تنوع قومی و مذهبی خود و نیز وجود اختلافات تاریخی و سیاسی، به یک نقطه بحرانی تبدیل شده است.
حجتالاسلام والمسلمین علی تقوی، مبلغ بینالملل و رئیس نمایندگی منطقهای جامعه المصطفی(ص) العالمیة در تانزانیا، بروندی و مالاوی در گفتوگو با ایکنا با اشاره به حادثه تروریستی و دلخراش کشتار شیعیان پاراچنار پاکستان، اظهار کرد: مشکلات در این منطقه به سال ۱۹۸۱ میلادی زمان جنگ افغانستان در مقابل شوروی و همزمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران برمیگردد، وقتی که دولت نظامی پاکستان به اسم جهاد در جنگ افغانستان شرکت کرد و از این منطقه استفاده شد، آن زمان تفکر تکفیری به شدت انتشار یافت و از آن موقع جنگ داخلی بین شیعیان پاراچنار که دارای هشت قبیله بزرگ هستند با تکفیریها آغاز شد و جمعیت زیادی از تکفیریها از پاراچنار و اطراف آن بیرون رانده شدند.
مشروح این گفتوگو را در ذیل میخوانیم؛
وی در ابتدا با اشاره به موقعیت مکانی پاراچنار گفت: این منطقه، نقطه مرزی بین پاکستان و افغانستان است که همانند یک بخش سه ضلعی داخل افغانستان قرار دارد و بقیه آن بین مناطق سنی و وهابینشین محصور است. با نگاه به اوضاع داخلی خواهیم دید، سیاستمداران کشور و قدرتمندان همیشه سعی داشتند تفرقه بیندازید و حکومت کنند، لذا با در نظر گرفتن اوضاع سیاسی امروز حاکم بر کشور پاکستان و منحرف کردن افکار عمومی مردم و همچنین فشار آوردن به مخالفین با استفاده از تکفیریها این کار انجام شد.
این مبلغ عرصه بینالملل افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی استکبار جهانی دید که انقلاب بین شیعیان پاکستان تأثیر چشمگیری داشته و بیم داشتند مبادا این حرکت بر ضد منافعشان در پاکستان هم جریان پیدا کند لذا با کمک دولتهای حاشیه خلیج فارس بالاخص رژیم سعودی، پول صرف شد و جریان تکفیری را با سرعت انتشار دادند و هدف اصلی این حرکتها تکفیر شیعه، به قتل رساندن آنها و تفرقهافکنی بود.
دلایل نسلکشی شیعیان توسط تکفیریها
وی در پاسخ به دلایل نسلکشی شیعیان گفت: پاکستان بین کشورهای اسلامی تنها کشوری است که بهنام اسلامی تأسیس شده و نام آن «پاکستان» یعنی سرزمین مردم پاک؛ افرادی که اسلام را پاک خواندند و نسبت به امام علی(ع) و اولادش محب هستند و ارادت دارند، دشمنان این مسئله را بر نمیتابند که در کشوری مثل پاکستان، اسلامیت بدرخشد و پیروان و اولاد علی(ع) در آن زندگی کنند.
تقوی گفت: پاکستان اولین کشوری بود که نظام جمهوری و انقلاب اسلامی را به رسمیت شناخت و خود را بین جهانیان با افتخار مطیع و طرفدار این نظام اعلام کرد. قبل از انقلاب اسلامی ایران میزان وقوع درگیریها در این منطقه بسیار اندک بود، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تأثیرگذاری این انقلاب روی شیعیان جهان از جمله شیعیان پاکستان، حساسیت اهل تسنن در پاکستان و حتی در افغانستان نسبت به شیعیان بیشتر شد. در پاکستان «سپاه صحابه» علیه موج بیداری در جریان شیعه پاکستان شکل گرفت و در مرز پاراچنار نیز جریانهای سلفی ـ تکفیری پاکستان شکل گرفتند و بدین شکل بود که دامنه خشونتها گستردهتر شد.
در پاکستان سپاه صحابه و ایدئولوژی آن، معطوف به مقابله با جریانات شیعی است. سپاه صحابه ارتباط تنگاتنگی با افراطیون در افغانستان داشته و امروز هم ارتباط تنگاتنگی با داعش دارد و یک جریان اصلی ضدشیعی است و علیه شیعه دست به اقداماتی زده تا اینکه رضایت گاو شیرده منطقه(عربستان) و آمریکای جنایتکار و رژیم اسرائیل کودکش را جلب کند.
وی افزود: منطقه پاراچنار توسط جامعه اهل سنت محاصره شده است به این معنی که شیعیان به راحتی میتوانند به دلیل شکافهای مذهبی موجود، هدف تندورهای تکفیری قرار بگیرند. مسئله بعدی این است که پاراچنار دقیقاً در مرز افغانستان و پاکستان واقع شده و این یک مشکل جدی برای شیعیان این منطقه است، چرا که رفت و آمدهای بسیاری از این منطقه از پاکستان به داخل افغانستان و از افغانستان به داخل پاکستان انجام میشود که این مسئله خودش به تنهایی بسیار چالشبرانگیز است و دلیل چالشها این است که رفت و آمدها امری عادی نیستند و غالباً با درگیریهای مسلحانه و منازعه همراه است.
رئیس نمایندگی منطقهای جامعه المصطفی(ص) العالمیة در تانزانیا، بروندی و مالاوی به رشد «تحریک طالبان پاکستان» (تی تی پی) اشاره و تصریح کرد: این گروه علیه دولت پاکستان در حال جنگ است و با وجود آنکه پایگاهش در داخل افغانستان قرار دارد، اما در پاکستان علیه دولت این کشور فعالیت میکند. نیروهای «تحریک طالبان» هنگام آمد و شد در دو سوی مرزها این سوءظن را دارند که ممکن است از طرف جریانهای شیعه شناسایی شده به دولت گزارش داده شوند و به همین دلیل خود این گروه یک چالش برای شیعیان به حساب میآید. در واقع تحریک طالبان پاکستان متأثر از شکافهای مذهبی و نگرانیهای امنیتی هم از سوی مردم پاراچنار یا شیعیان این منطقه دارند و به عبارت دیگر میتوان گفت که بخشی از تاوان درگیری دولت پاکستان با «تی تی پی» را شیعیان پاراچنار میدهند.
وی افزود: «تحریک طالبان» هم در افغانستان و هم در پاکستان توسعه یافته است. مکان رشد داعش استانهای شرقی افغانستان و مناطق قبیلهای پاکستان است که پاراچنار در مرکز آن قرار دارد؛ بنابراین اطراف محیطی که پاراچنار در آن قرار گرفته گروههای رادیکال داعشی فعال هستند. این گروهها چه مستقیم و چه غیر مستقیم در درگیریهای صورت گرفته علیه جمعیت شیعه نقش دارند چرا که اساساً مأموریت آنها کشتار شیعیان است.
حجتالاسلام تقوی بیان کرد: دولت پاکستان برای آنکه بتواند بر چالشهای موجود در ایالت «سرحد» یا همان «خیبر پختونخوا» در غرب پاکستان فائق آید، مناطق قبایلی را در این ایالت ادغام کرده ولی با این وجود، هنوز سازوکارهای اداره این منطقه موفق عمل نمیکند؛ بنابراین ناکارآمدی در مدیریت ایالت خیبر پختونخوا یکی از دلایل کشتار راحت شیعیان در پاراچنار است.
وی گفت: دولت پاکستان علیرغم برخورداری از ارتشی قدرتمند، دولت ضعیفی است. دولت و ارتش پاکستان نمیتوانند با اقتدار در مناطق پیرامونی این کشور اقدام کنند و به همین دلیل است که میبینیم در بلوچستان درگیری است، در سرحد درگیری است و از آن سو هم با هند درگیریهایی وجود دارد، بنابراین عملاً دولت در منطقه ایالت سرحد و بهخصوص مناطق قبایلی که پاراچنار در آنجا قرار دارد، ناکارآمد است؛ ضمن اینکه خود دولت در این منطقه درگیری مسلحانه با جداییطلبان دارد لذا مردم پاراچنار و مردم شیعه این منطقه عملاً قربانی درگیری بین دولت و تجزیهطلبان شدهاند.
حادثه پاراچنار و نقش مهم رسانهها
تقوی با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی این کشتارها نقش «زینبیون» نسبت به دفاع از حریم ائمه(ع) است تصریح کرد: مردم این منطقه در دفاع از سرزمین خود و نیز دفاع از حریم ائمه(ع) همیشه در خط مقدم قرارمیگیرند و نقش اصلی را ایفا میکنند؛ همین سبب میشود دشمن جلویشان را بگیرد و منطقهشان را ناامن کند تا همیشه درون خودشان درگیری داشته باشند و فرصت نداشته باشند در مسایل خارجی دخالت کنند و ورود در رسانهها برای بازخوانی پرونده پاراچنار و شیعیان پاکستان گشوده شود و این مسئله دائم در صدر خبرها قرار گیرد. اما متأسفانه در پاکستان رسانهها زیرنظر دولت مدیریت میشود و دولت اجازه نمیدهد این پرونده توسط رسانهها برای مردم بازگو شود.
وی افزود: در واقع به همان میزانی که رسانههای منطقهای با این موضوع برخورد میکنند در سراسر جهان اسلام نیز باید موضوع پاراچنار برجسته شود تا مورد توجه جامعه جهانی قرار گیرد. همچنین محافل محلی و بینالمللی هم میتوانند به شکل سازمانهای مردمنهاد یا غیردولتی مسایل و مشکلات خود را به گوش نهادهای بینالمللی برسانند، زیرا اتفاقاتی که در پاراچنار علیه شیعیان رخ میدهد، عملاً یک «نسلکشی» است چرا که زمینهای شیعیان در پاراچنار تصرف شده است، مظاهر فرهنگی از جمله مساجد در این منطقه را نابود و خود شیعیان را نیز قتل عام میکنند.
به هر طریق این موضوع باید به گوش جهانیان برسد و در محافل و کمیسیونهای حقوق بشری سازمانملل و سازمانهای منطقهای مثل اتحادیه اروپا برجسته تا توجهات به این موضوع جلب شود.
وی در پایان تأکید کرد: تمامی نکاتی که گفته شد یک چیز را مشخص میکند و آن اینکه برای بیرون کردن شیعه از آن منطقه هم از سیاست داخلی و خارجی استفاده و هم از فتنه تکفیر بهعنوان ابزار کار بهرهوری میشود.
گفتوگو از اکبر پوستچیان
انتهای پیام